|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Skygazer, antalet bilägare som svarat säger i så fall att svarsfrekvensen bland BMW-ägarna är högre, eftersom Saab 9-5 såldes i mer än tre gånger så många exemplar. En ren gissning är att runt 10 % av BMW-ägarna svarat och kanske 5 % av Saab-ägarna. Jag vet inte riktigt hur du menar att det skulle göra undersökningen mindre värd, så länge ett tillräckligt stort urval svarat så ska väl inte det påverka resultatet? Jag kanske skulle förstå din undran om det var 15 BMW-ägare som svarat.... Min åsikt är att länken som diskussionen gäller är djupt tragisk, eftersom killen som köpte 525:an inte visste ett smack om bilen han köpte. Sedan var säkert inte BMW i Göteborg de mest tillmötesgående, men en del av hans kritik är ju skrattretande! Att bilen rullar när man släpper bromsen på en automatbil trodde jag varenda människa visste? Och alla hans "subjektiva" erfarenheter, tja, vad ska man säga? Tragiskt.... sedan har jag ju åkt både 740GLT och GLT 16V, och för att uppleva dem piggare än en 525:a så måste man gå på TUNGA droger, det vet ju 100,0 % av alla som kört båda bilarna.... mvh Johan |
stefannorr |
Man ska nog komma ihåg att det finns inget bilforum i Sverige som är lika suveränt och besökt som detta forum,är ganska så övertygad om att skulle andra bilmärken ha samma slag av forum och antal inlägg så skulle de se likadant ut som här, d v s ibland kan man få ett måndagsexemplar och ibland får man en som aldrig felar. Sen kan man ju även tänka på att de bilar som mätarskruvas mest är väl BMW Mercedes Audi,har man inte då kollat upp historiken servicen m.m till hundra procent så kanske man tror man kör omkring med en bil som gått 12-15000 mil men egenteligen gått de dubbla och de ka ju påverka vissa fel åtminstone. |
|
Johan (AutoPower) Just nu orkar jag tyvärr inte dra fram alla snedvridningar den undersökningen har, men efter ha läst så mycket (trist) Statistik på Högskolan så vet jag att det de gjort är att dra fram de slutsatser man vill ha. Jag hoppas att du kan räkna ut att BMW har till fördel när det är en mindre kvot. Jag kan förklara senare med lite matte, men just nu så känns det onödigt och överflödigt. Jag har bara framfört vad olika undersökningar kommit fram till, så skjut inte budbäraren :-) De undersökningar som gjordes i USA var flera tusen bilar / märke, kommer inte ihåg hur många det var, men det var ett jämnt fördelat utdrag. Undersökningen i England minns jag inte hur många det var. Undersökningen i Tyskland var på totalt 7,5 Miljoner bilar och innefattade bilar som var från 0-3 år gamla. (Sverige 14000) Varav 173 BMW I USA var bilarna 0-5 år.. England har jag så vagt minne av att jag inte vill gissa och säga något fel. |
|
ormen |
Håller med på några synpunkter: 1. Bmw Group i Mölndal är otrevliga (vissa av de), okunniga (vissa av de) osv. 2. Att det var (kändes så i.a.f.) mer känsla o kvalitetförmedling av en Bmw på 70-80 talet, nu känns de mer som "på löpande band" , bara sälj, sälj, sälj... Glömmer aldrig när man som tonåring fick åka med polarens farsas E24 (635) eller E28 (535)... ...o några saker till har han rätt i, men vad fan? vad gnällig man ska vara då? o det med 740? alltså detta med Göteborg o Volvo, det äcklar mig... Körde polarens ganska nya S40 (inte den allra senaste modellen) för ett tag sen, det var som att köra en Vectra -91:a... jag har kört gammal volvo (inte min, aldrig haft nån) till Ungern o tillbaks, hade varit billigare o flyga 4 x sträckan, så törstig var skräpet... |
|
Efter att ha läst det långa och välskrivna inlägget av P. Engelbert så är det endast på en punkt jag kan hålla med honom: tröga dörrar. Detta åtgärdas enkelt genom att man lossar den mutter som sitter på dörrgångjärnets axel några varv så att dörren kan lyftas några mm. Båda muttrarna måste lossas. Sen smörjer man gångjärnen med SAE 10-30 samtidigt som man motionerar dörren upp och ner så att oljan tränger in och smörjer. Gör underverk och borde göras på service. Hoppande gång måste bero på ett tekniskt FEL på just den bilen. Borde kunna åtgärdas av BMW. Resten är subjektiva omdömen som, kanske förstärkts av dålig respons hos BMW samt alldeles för kort provtur före köpet. Sen har jag faktiskt hört talas om en Vovlo som drog endast 0,8 på landsväg. EN ENDA, alltså, av alla de som jag känt/känner/till. Var var inlägget publicerat ursprungligen? Bosse J. som faktiskt har rakt motsatt uppfattning om det mesta som skrevs. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Måste hålla med om en sak.. Personalen på bmw group Göteborg är helt sanslöst inkompetenta och FRUKTANSVÄRT otrevliga, speciellt dessa besserwissar bakom tillbehörs avdelningen. Bad en älrde herre (försäljare) där att möjligtvis öppna dörren till en svart 6-serie, han låtsades inte höra mig bara och slängde ur sig " En sån ska du ha en vacker dag " SÅ j*vla skrattretande. Detta vart några dagar efter premiären... ALDRIG i hela mitt liv att jag köper en bil utav dom... Bmw om du älskar att höras.. |
|
|
Bosse J: Inlägget var från början (?) publicerat på www2.cint.se Det var i varje fall där jag hittade det.Eftersom jag ämnar att köpa en E61 i sommar, (eller skall jag förbarma mig över den 'nya' e39 som BMW i Uppsala haft stående i 1 år, och nu sänkt priset på?) Hur som helst har jag blivit mkt mer bekväm av mig sedan jag hade min senaste BMW för 20 år sedan. Det jag vet om bilar idag, det lärde jag mig av trenollan (kunde riva ner och plocka ihop hela insprutningssystemet i sömnen på slutet, bytte växellåda och kardanknut 2 ggr. rost överallt).Den gav mig huvudvärk mest hela tiden! Men jag har inte älskat en bil lika mycket som den! Den var helt underbar att köra. Att ligga på 3:an i 80 och dra på till 140 var helt underbart.Men som sagt, jag har blivit så bekväm av mig, så något liknande vill jag inte vara med om igen, därav mina undringar om kvalitet. /Anders |
|
|
Bertil Engelbert kunde verkligen engagera!Tänk så många inlägg det blev! /A |
|
|
Det hjälper liksom inte om man saknar den där känslan man får av att köra BMW, då kan man utan problem hävda att det är onödigt och dyrt och allt möjligt. Infinner den sig, däremot... då finns det inga andra sätt att ta sig fram. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Skygazer, håller med dig helt om statistikens kraft, kanske det enda man lär sig på de urtråkiga matstatkurser jag har gått. men i det här fallet är det faktiskt inte BMW som "beställt" utredningen, och därför måste den tillskrivas viss vikt. Sedan är jag ingen manisk förespråkare för att BMW E39 står över alla bilar, jag råkade bla nyss ut för en trasig DSC-box på en -99:a som kostade mig 8 papp att byta. Ett fel som kommer på ALLA tidiga -99:or för eller senare. Skandal på en bil som gått så lite och bara är 5 år gammal! Men att såga en 525 E39 som är max tre år gammal på det sätt som Engelbert gjort, är inte bara fånigt utan förstör för alla som har VERKLIGA problem med sina bilar. Den typen (gäller även Alex 750) av "internetutpressning" är väldigt oseriös och gynnar ingen! Tänk bara alla stackare som de lurat att köra andra bilar, vad de går miste om.... Men naturligtvis pajar E39:orna också, och vissa delar är pinsamt dåliga. Men alla bilar har sina svaga punkter, tex mina kompisars Audi vars nybytta (på VAG-verkstad!) kamrem smällde i 160 på Autobahn.... Så Sigdarve, köp du en 5-serie i lugn och ro. Det kommer säkert att dyka upp problem med den, men med ett sakligt och trevligt (men bestämt!) bemötande så är BMW helt ok att ha att göra med! Mvh Johan |
ormen |
Skygazer: vill dig inget illa, men (hoppas på att den håller så bra som möjligt) vänta tills din audi behöver lite nya delar, vissa delar till audi är 3 x bmws reservdelspris...( om man inte har spec. kontakter ) men nu har du en ny bil så, förmodligen byter du innan det börjar rasa... sen känner jag folk som haft grymma problem med A6 från mitten av 90talet, medans andra bara tankat o kört... men en sak saknar du på din audi: bakhjulsdriften! -om det inte är fyrhjulsdrivet förståss... |
|
Johan (AutoPower) Jag håller med dig om att det Engelbert har skrivit kan verka lite lustigt i vissa avseenden. Lite smått skrattretande ibland och ibland undrar man om karl menar allvar. Alla bilar har svagheter. Men jag tycker bara att E39, i alla fall den jag hade råkade ut för så många småsaker som jag störde mig på. Och inget kostade under 1000 spänn att laga... Väldigt irriterande så jag tröttnade. Först så förnekade jag allt, men tillslut så gav jag upp och insåg att det var en dålig bil jag hade köpt, men som jag har skrivit i mina förra inlägg så är en sak att reperara saker som går sönder, MEN, att den skall börja rosta!!, då fick jag nog. Jag valde Audi av lite olika saker, Audi har ett gott rykte när det gäller Rostskydd, tror inte jag sett någon Audi som rostat om man inte räknar till misskötsel. Sedan att i undersökningar som i Vi bilägare som alltid gör rostskyddsundersökningar så har Audi alltid kommit i topp, men tyvärr inte BMW. Min BMW fick bubblor lite överallt tillslut, fast jag haft garage under lång tid, samt den förra ägaren. Sedan att BMW bara har 6 års rostgaranti är löjligt när de flesta andra märken har det dubbla. Audi har 12 år och det hade jag velat ha på BMW då jag fick så många bubblor. Sedan är jag oxå en person som gillar att prova nya märken, tycker det är otroligt trist att stanna vid ett och samma märke. Jag är lite av en kille som gillar "gott och blandat" :-) Sedan så är jag mycket nöjd med min Audi nu och hoppas kunna förbli det. En sak till som jag märkt till min goda förvåning är att jag upplever Audi lacken som mycket med Tålig? Tjockare på något sätt. Inte lika repkänslig som min BMW var. Har för mig att jag läst något som Hasso oxå nämnt att Lacken e inte som den var förr, men på min bil nu så känns det mycket trevlig. Jag gillar fortfarande BMW, inget snack om den saken, men hatar att betala dyrt för en bil. Vi får se vad nästa bil blir. Jag e ju kvar här hos mina gamla polare ju. Thats me :-) |
|
|
ormen Hehe, jag förstår mycket väl att du inget illa vill mig, och det är bara intressant att man kan diskutera saker. Reservdelarna har jag lite smått kollat upp, och dem jag sett är inte dyra alls, men det finns ju ett hav av olika saker som man kan köpa, så jag har garanterat missat nått. Stämmer bra att jag kommer att byta innan den blir för gammal. 3 år tänkte jag så jag slipper massa klydd, och det är förbaskat trevligt med nya bilar :-) Audi bilar från mitten av 90 talet kan jag lite om, men nu när bilen har varit på marknaden i några år och jag inte köpt en bil med barnsjukdommar känns det tryggt. Hehe, stämmer bra det där med att jag inte har bakhjulsdrift, men en sak Audi har lyckats bra med är att man inte känner att den drar med framhjulen, knappt om man ens skulle dra på ordentligt. Inte som SAAB där man får hålla hårt i ratten så man inte kör av vägen :-) Sedan när jag hade Bakhjulsdrift på min BMW var mest roligast på vintern när man VILLE ha sladd :-) Annars kunde det vara en rätt plötslig otrevlig överaskning, men man lärde sig att parera, men när min sambo skulle köra, ja då kunde man hoppa till ibland om man fick sladd :-) |
|
ormen |
Skygazer: ja, det har jag läst ett test nånstans att Audi har lyckats med att trolla bort framhjulsdriftkänslan (lååångt ord, hu...). Nu var det ett tag sedan, men läste nån jämförelse mellan 318 E46 o A4 1,8T (tror det var "T"), o bland annat var audins avgas 3 x priset av bmw:s, plus att i överlag var de flesta delarna dyrare till audin. Nu var detta originaldelar, och som sagt ett tag sedan, finns säkert en massa billigare delar annanstans... Jag var själv nära o köpa en A6 för ett tag sedan, men det blev en 5 serie igen, men den dagen jag flyttar så att jag kan parkera 2 bilar, väljer jag som bruksbil mellan just A6 o Passat Kombi. Håller med om att när sambon ger sig iväg på vintern, biter jag naglarna av både händer o fötter... |
|
Har nyligen gjort mig av med en Audi A4 av 2002 års modell som visserligen hade gått 10k mil. Råkade på några månader ut för en tändspole som lade av samt rost (ärg) på två ställen. Aluminium rostar inte hette det väl när aluminium började lanseras i bilkarosser? :) Så det är inte bara E39:ans bakluckor som ibland rostar i förtid. /Andreas _____ Länk |
|
| Jag har åkt BMW 525 nu i ca två år och bara hittat ett fel. Och det är att jag kommer inte kunna åka någon annan bil än BMW i framtiden, hehe :-) | |
| det är väl tur att inte alla gillar BMW för vad tråkigt om alla skulle ha en.Hemma hos min kommun i västerbotten så är det bara jag och två till som har en e39 touring, känns skönt bland alla v70, 95 ,passat | |
| Här nere i Malmö regionen kryllar det av BMW i alla dess former... Lite av en alldaglig bil om jag skall vara ärlig, och 90 % (säkert fel) kör som om de stulit bilarna... rätt så omoget enligt mig. | |
|
Om köparen har dels ett antal förväntningar sedan så kan försälajren efterservice efter leverans inte fånga upp och åtmindstone lyssna på problemet så är det väl kalrt att man som köpare efter att ha lagt ut 350k på en bil inte är nöjd. Antagligen hade inte insändaren inte ens tillkommit om säljare-köpare hade funkat bra. Sedan om det beror på säljarens egenskaper eller köparens egenskaper det säger ju itne artikeln. Det enda den säöger är att det finns en REJÄLT frustererad individ bakom insändaren som försöker bli hörd men hur han mår är det ingen som tänkt på:) Mvh Asken Som inte på något sätt försvarar insändaren.... |
|
stefannorr |
Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.