AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.979

missnöjd (med råge) 525 ägare

Sida 2 av 6
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Sigdarve. Ta mitt inlägg med en nypa salt, även om jag tycker att det är alldeles för många skitfel på en e39.
Saker går sönder på alla bilar men ju fler finesser/elektronik ju mer är chansen till fel. Men klonkande dörrar, airbaglampa och andra inte så farliga men väl irriterande fel är förvånande.
Helga
Du kan köpa en Kia och bli nöjd och du kan köpa en Rolls och bli missnöjd. Men värre gnällis har jag aldrig varit med om.
Måste vara något fel nånstans som inte har med bilar att göra.
Har kört över 100.000 mil totalt med Volvo/Saab/BMW och skulle aldrig i livet vela byta bort min 528. I så fall till 540 :-)

Så Sigdarve.....Du kan lugnt köpa en BMW. Och lovar att din nästa bil blir BMW också!!

Helga
Bertil Engelbert har använt sin gamla Volvo 740 GLT som ett "best practice-exempel" och allt som skiljer sig konstruktionsmässigt från en Volvo 740 GLT anser Engelbert vara dåligt. Ett inte alltför ovanligt beteende, speciellt typiskt för vanemänniskor som har svårt att hantera förändringar. Engelbert hade blivit mer nöjd om han köpt en Volvo 940 istället för en BMW 525. Då hade han känt igen alla reglage och funktioner och allt varit frid och fröjd. För Volvo 740 kommer alltid förbli norm och måttstock för Bertil Engelbert.

Vi
6
ViKingen
523i -99
Tja, kan hålla med om en sak iaf.
Tycker att BMW Group i Göteborg har en fruktansvärt dålig attityd mot många av sina kunder.
Arrogans och bristande kompetens har iaf jag mötts av ett flertal tillfällen särskilt när jag köpte bilen. Mitt fria val att handla bil av just dom men det gör jag inte om med facit i hand.
Annars tycker jag 5-serien/BMW är en förträffligt trevlig bil som kunde tjänat på proffsigare åf här i Göteborg åtminstonde.
BMW Group, en mycket trög och icke kundorienterad organisation, i mycket påminnande om Bil & Truck för 20 år sedan.
Jag skrattade gott för mig själv, när jag läste jämförelsen.
Körde nämligen Volvo mellan 1961 och 1981.
Sedan har jag varit BMW trogen.
Det är väl hårt att jämföra BMW Group med Bil & Truck, men killen har en poäng.
BMW är en attraktiv bil, som är förhållandevis lätt att sälja.
Det har medfört en nonchalant, stöddig attityd hos BMW Group med försäljare.
Jag köpte min bil ny i Göteborg, men sedan har jag inte haft med BMW Group att göra.
Hos Wölkes får jag bästa tänkbara service och vänligt bemötande.
Jag är 100 procent nöjd med min 520i-01.
Hoppas snart kunna köpa en ny 530.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

min kompanjon har haft en 525:a sedan ny tidigt 2002, kört 10500 mil utan att ens byta en glödlampa! bilen känns fortfarande som ny och tar 0,85 blandat med övervägande landsvägskörning. väghållningen är fortfarande underbar och bilen känns som ny i varje aspekt!
Rörande Sailor eller Stout, så har tyvärr Stout av någon outgrundlig anledning lyckats råka ut för i princip allt som kan och inte kan paja på en BMW. Eller vad säger du Stout, lite otur eller? Min åsikt är att hans otur inte är representativ för kvaliteten på E39.

mvh Johan
Johan (AutoPower)
Jag kan även här intyga att felen som finns på E39 är många. Har råkat ut för otaliga saker som skulle fixas inom loppet av 1,5 år eller 2500 mil.
Det är bara att söka inlägg här så kommer man att hitta massor av folk som har problem med sina E39. Värst av allt och skamligt nog tycker jag att rosten trädde fram på en så pass dyr och ny bil. Bubblor lite over allt i lacken, och bilen hade stått mest i ett Gragage!!

Lade ner mycket pengar i rep på denna bil, men jag har nu sålt den och köpt mig en ny bil.

Vill man ha en BMW så tycker jag att man skall köpa den, men ha pengar på kontot för det lär behövas. Och om någon kommer med det där påståendet att BMW E39 har Sveriges mest nöjda kunder och måste då vara den bästa bil som finns blir jag sne, för jag vet vad som står bakom den undersökningen!!
Skygazer: Vad har du köpt för en bil?
Bara nyfiken :-)
funderar på att sälja min e39 och köpa en ny v50 istället, blir nog ungefär lika mycket pengar för man får fan lägga ut en jävla massa på delar och skit till en bmw, för dom har en benägenhet att inte fungera problemfritt har jag upptäckt. men jag vill ju ha bmw mer än volvo, där av ett stortproblem att ja inte vill byta märke!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Johan (AutoPower)
Det jag har råkat ut för är saker som varit uppe på tapeten här på forumet många gånger och som nog inte är otur utan standardfel. Missförstå mig rätt, jag är nöjd med min bil men jämnför jag med våra två andra bilar som är äldre (Mercedes och VW Golf) så ligger de i lä gällande små (onödiga) reparationer. Bootlid open, kabelstam av, spolarpump slutar fungera, osv, småfel som själv går att reparera om man är händig. De som inte är händiga får pyttsa ut åtskilliga slantar hos en serviceverkstad. Känner massvis med BMW-ägare som har bilen som en bil, inga entusiaster utan bara vanliga bilägare som valt BMW och ska sanningen fram så har nog de flesta synpunkter på "onödiga fel" som gör en "vanlig" bilägare besviken. Man behöver inte vara partisk bara för att man har en BMW. Bilen kostar mycket pengar och det är många som inte vill erkänna fel och brister i konstruktionen för det sänker deras "status".
Stout
Du låter som en vis man och jag håller med dig till fullo.

Anders R
Jag köpte mig en ny Audi. Otroligt nöjd. Försäkring, bensin och Service är ju mycket billigare!! Spar 20,000 kr/ år i försäkring samt Bensin, och då har jag inte räknat in vad jag behövde lägga ut på reperationer varje år.

Sedan en sak som jag e glad för är att jag slipper bli förknippad med alla dårar som kör som idioter inne i Malmö med sina BMW och "ser Coola ut". (Jag menar inte alla BMW ägare då) Det finns ju en anledning till att BMW är så pass dyr att försäkra...
För mig var det billiagre att försäkra en Ferrari än min gamla BMW!! Det säger en hel del.
Men visst tusan e BMW en trevlig bil, men jag tröttnade på att betala för något jag inte ansåg var värt att slänga ut pengar på. Men om andra vill göra det, så varsågod.
skygazer
min e39 har fungerat problemfritt under 1,5år och dryga 1700mil- kanske har jag haft tur eller är bilen ganska bra trots allt??? för jämförelsens skull kan jag säga att farsan hade en HELT NY V70 2,4T (årsm2003( där rep på över 25000:- gjordes under de första 4 månader som han hade bilen...kvalite---nja det vet ju fan! han har gått över till att köra världens i särklass säkraste bilmärke (i fråga om kvalite) nämligen toyota. (sen är bara frågan hur j...la ful och tråkig den är men men)
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Fel finns väl på alla bilar, T ex syrrans AUDI 2,4T avant -02
som brann upp så där lagom till Jul. (Fel fortfarande okänt)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Skygazer, beklagar dina negativa erfarenheter, men är som du märker av en helt annan åsikt, i jämförelse med tex den nya V70 2,4T jag körde 6200 mil med. Men folk ska väl få vara nöjda med Audi också, själv skulle jag inte ens tänka på att köpa en sådan med tanke på hur usel VAG-servicen är här i staden.

Lite nyfiken, varför litear du inte på undersökningen som säger att 5-serien har de mest nöjda ägarna?

Stout, det jag menade är att det säkert finns E39-ägare som råkat ut för samma fel som dig, men jag har ännu inte hört någon som råkat ut för ALLA fel på samma bil, som du har haft oturen att göra.

mvh Johan
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Johan, det finns säkert fler fel som andra fått och som inte har påträffats hos mig. :-)

Det är ju trots allt små skitfel som är väl så irriterande när de väl uppstått. Värre hade det varit om det varit allvarliga fel i kaross eller motordelar. Bilen är i övrigt oerhört stabil.
Johan (AutoPower)

Alla felen kommer knappast samtidigt, men på ett lopp över en tid kan det komma flertal av dem..

Om du undersöker hur de gjorde den här undersökningen om vilken bil som hade mest nöjda ägare kommer du att se hur mycket den är missviande... Ex

173 St ägare till E39 hade svarat medan 512 (tror) till SAAB 9-5 svarade och hamnade på 2:a plats just det året, i andra ord så drog de samma slutsats som att alla svarade lika, alltså samma kvot när det inte var det. Alltså, skall vi dra slutsatsen av att 173 st E39 ägare gör denna bil till den bästa bilen? Sen skall du oxå veta vad frågorna rörde sig om. Samt att det var 1 år gamla bilar högst. I andra undersökningar i Tyskland, England samt USA så har inte E39 hamnat bra alls. I USA tog de fram de 10 driftsäkraste bilarna och där fanns inte ens BMW med, men SAAB 9-5 hörde till dem som hade minst fel samt hade mest nöjda ägare.

Sedan när man tänker på Volvo så har det knappast varit någon vidare kvalitet på de första årgångarna av S80/V70, men S60 har en mycket bättre Driftsäkerhet.

E46 har däremot klarat sig mycket bättre än E39, vad det beror på vet jag inte.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vad säger bilprovnings statistik? Fast de bryr sig ju inte om skitfel som trasiga lister o.dyl.Men ändå!
/Anders
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Skygazer hur är undersökning gjorda i de andra länderna då? lär ju inte finnas allt för många saabar i dessa länder.
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Fy fan för att vara bilförsäljare när den där gubben klagar på allt, han kan inte veta vad han köpt.
Min morsa har en Volvo 740 och den är inte en bil jag vill ha.

Bertils lilla sida är nästan lika underhållande som www.my750.com

För er som aldrig varit inne på my750 kan jag berätta följande:

Jänkaren "Axel" köpte 1996 en begagnad 750 E32 av 1989-års modell som efter ett tag börjar gå sönder väldigt mycket, vi som kan BMW vet att dessa bilar kan kosta mycket om man har otur. Axel har otur...

På webbsidan redogör han noga för alla reparationer, och har har verkligen haft otur. Det roliga börjar dock 1999 när han får nog och kräver BMW på någon form av kompensation, gärna i form av gratis inbytet till en nyare 750. Självklart förklarar BMW att bilens garanti är utgången sedan länge och att det bara är beklagligt att han haft sådan otur.

2001 får Axel pånytt vind i sina segel och kontaktar än en gång BMW, denna gången i ett långt brev där slutsatsen dras att han pga. att han varit BMW trogen i alla år skall ha en BMW 740 -98, svart med svart skinn, som han "haft ögonen på."

Allting slutar senare samma år, utan något svar från BMW, med att Axel faxar dem och säger att han drar tillbaka sitt förslag ang. en 740 -98.

På sidan fördömer Axel alla 7-serie modeller rakt av, och presenterar också brev från spekulanter på nya E38or som pga. webbsidan valt andra bilar istället (!!!)

Det finns många muppar därute...

/E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.