AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.978

missnöjd (med råge) 525 ägare

Sida 1 av 6
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Törs man köpa en 525 efter man läst detta?
Länk

/Anders
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Det var allt en gnällig en, är väl bara att sälja bilen och åka i en "toppmodern" Volvo 740 som verkar vara hans riktmärke.
He
14
Henke m
BMW 540iA-96
Måste varit en unik 740 glt som både är piggare o snålare än en Bmw från 2001.....
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Avd. automatlåda:

"Bilen drar iväg i 10-15 km/h på tomgång. När jag inte trycker på gaspedalen så vore det väl rimligt att bilen står stilla!"

Ja det var ju verkligen ett BMW-specifikt "fel"
Om växelväljaren står i P eller N så kan kanske kritiken vara befogad :)
Mycket fel som bottnar i komuntikationen kund-säljare ( vill minnas att den figur orerat över sitt missnöje är på Autopower med..)

Regnsensorn och automatlådans funktion är ju helt normal, resten är ju bara en massa subejktivt trams man borde tänkt på innan sitt bil köp ( kanske övervägt att köpa ytterligare en "fantastisk Volvo 740 GLT-88"..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Hmmm....

jag drar mig till minnes att jag har stött på fortfattaren till denna sida när han ondgorde sig över sin bil inne hos BMW göteborg. Känner igen mkt, bla. tjafs om mobiltelefoner "från början av 90-talet".

Tror inte att detta är något som man skall lägga tyngd på före ett ev. köp av en e39a.

BMW CS #5139
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Håller med han lite i en del punkter.

Tröga dörrar är inte sexigt!
Varför måste man alltid reaktivera regnsensorn?

För mig låter det som han skulle ha en Saab 93 eller nått. Synd att han är missnöjd.

Gnällspiken i fråga verkar ha inlett en personlig "intifada" mot märket BMW.
Man får ett intryck av att han anstränger sig å det yttersta för att hitta saker att klaga på...
Jag tycker att han ska sälja bilen billigt till mig, och köpa en 740 för pengarna så att han äntligen blir nöjd... :-)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
piggare volvo740 glt än bmw 525?? Ok motorefekten är större på bmw 192hk mot 156hk Cylindervolym 2,5l mot 2,3 då borde bmw dra mer bensin eller hur? det är ju större motor men sen när har man hört att en volvo drar under 1 liter? 740 från 90 drog aldrig under 1 liter oavsätt hur man körde! Min gamla 525 körde drack under 1 liter utan problem! Så vet inte riktigt vad han fått den informationen ifrån! Sen väger bmw mer än 740!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
piggare volvo740 glt än bmw 525?? Ok motorefekten är större på bmw 192hk mot 156hk Cylindervolym 2,5l mot 2,3 då borde bmw dra mer bensin eller hur? det är ju större motor men sen när har man hört att en volvo drar under 1 liter? 740 från 90 drog aldrig under 1 liter oavsätt hur man körde! Min gamla 525 körde drack under 1 liter utan problem! Så vet inte riktigt vad han fått den informationen ifrån! Sen väger bmw mer än 740!

MvH Bmw 4-ever
52
447
528:n
528i -96
Vilken gnällspik! Förstår det där med färddatorn, men det andra! Min gamla 96:a drar så lite bensin i sta´n så mina föräldrars Volvo 940 och tidigare 740 kommer rejält på skam! På varje års semesterresa 300-500 mils körning ner till medelhavet ställer jag färddatorn i Kiel och läser av vid hemkomst. Brukar ALLTID vara 0.76-0.78 lit/milen, trots autobahnkörning och köer + stadskörning. Motorkaraktären på bilen är även vidaöverlägsen min gamla trimmade Volvo 850 på 285hk som drog så mycket soppa att den skakade i varje kurva när tanken visade under 20 liter!! Kört BMW:n i många år, med en hel del reparationer och kan trots detta bara säga en sak: Klass, stil och komfort och körglädje är så utvecklat i BMW 5 serie att om man jämför med en Volvo 740 och påstår att den klassar ut BMW:n så är man totalt inkompetent att bedöma bilars kvalite´! Har frugan lämnat Honom eller? Spelat bort allt på Lotto??????? Skärpning!!!!!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Det var nog den absolut gnälligaste person jag stött på ,en bilförsäljares mardröm! På personen ifråga låter det som BMW tvingat på honom bilen utan provkörning eller ens att de visat bilen före köpet. Har har väl för h*lvete provkört bilen före? Det spelar nog ingen roll vad en sån person köper för bil ,det blir nog samma vals ändå. Vissa människor kan inte vara nöjda med livet utan måste klaga på allt, han kanske har haft en taskig uppväxt?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag har *host* faktiskt ägt en 740 GLT 16v -88 och kan på inget vis påminna mig om att vare sig bränsleekonomi eller prestanda skulle ha varit bättre än på de 528 E39 (tidigare med automat och nu utan) jag haft sen dess.
Det är ju faktiskt var och ens rätt att bilda sig egna uppfattningar om saker och ting. Men lika lite gillar jag att denne person försöker påtvinga mig och andra en bild, som inte enligt mig är överensstämmande med verkligheten, som att jevovas vittnen ibland knackar på dörren med frälsningen i näven.
Blev en lång mening det där men jag tror ni förstår vad jag menar.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag tycker att han skulle köpa tillbaka sin gamla 740 som var så bra, eller kanske slå på stort och köpa en 940 volvo istället.
Om vi tar exemplet med att bilen drar framåt när han inte gasade. Har han aldrig kört en automat förut?
Men men, det var uppenbarligen inte en bil för honom. Men jag kan gissa att han inte är så nöjd med nån bil. Har stött på ett FLERTAL kunder med liknande inställning under min tid som mekaniker.

MVH Morgan.

Länk
"Det finns en digital klocka som är placerad mitt emellan förare och passagerare.
För att se vad klockan är måste jag med andra ord både flytta blicken åt sidan"

Nu har jag ju ingen e39, men på min 540 e34, som jag hade för ett antal år sedan, har jag för mig att man kunde trycka in blinkersspaken och då bläddra mellan ett antal olika saker, bl.a. klockan, som då visas mitt framför ögonen mellan mätarna.
Detta är inte precis ett Bra ställe för att få ett objektivt svar på om han har rätt eller inte. Jag vet inte om han rätt heller. Har kört 740 Volvo... Trist bil. Men vad förväntar man sig av en 80- tals bil. Sedan att Volvo skulle vara billigare i Bensin än BMW 525 E39 kan jag inte utala mig om, men jag vet att min 528 drog rätt mycket. Gärna 1,5-1,6 i stan, med mycket lätt fot. Och ca 0,85 Landsväg...

Jag har viss förståelse för honom när man pratar om BMW återförsäljare samt verkstäder...Där har jag själv dålig erfarenhet.

Sedan det där med Att den "kör" frammåt när man inte gasar..hehe. tja... har kört många Automat, och där har alla kört framåt utan att gasa. ??!!

Alla kan vi bli missnöjda på en bil om allt bara klaffar fel. Och detta sker gång på gång. Men en sak håller jag med totalt om . Det här med Automatlådan drar mer än Manuel. Idag finns det andra märken som drar lika mycket eller i vissa fall marginellt mindre.

BMW e en trevlig bil, men jag anser inte att den är mycket mer bil än vissa andra märken, jag höjer den inte till en bil som är något man kan direkt avguda...

*BMW är för dem som har råd och behöver synas* :-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mina föräldrars 740 -87 drar runt 0,8 så det finns en och annan "snål" Volvo också.
I övrigt var det mycket gnäll på den mannen.

///BMW - Was sonst!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tur att skribenten sålde bilen så han slapp upptäcka, klunkande dörrar, knarrande lister, fel på elektroniken, rost och annat som är vardagsmat på en E39 :-)
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Till din ursprungliga fråga Sigdarve.
Det är klart att du törs köpa en BMW. Detta med bilval är en individuell sak. Det mesta personen klagar på borde han ha märkt innan han köpte bilen. En del av hans påståenden är både felaktiga och subjektiva. Kanske har han blivit besviken på BMW handlaren, det verkar som om de har klantat sig ett antal ggr.
Jag har haft en väldig massa bilar av olika märken under årens lopp. De flesta helt nya såsom tjänstebil. Jag köpte i slutet av förra året min -01:a E39 av BMW Group i Danderyd. De har varit exemplariska och bilen, ja, jag längtar efter varje gång jag tar ut den ur garaget.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hjääälp! Vem skall jag lita på, Sailor eller Stout?
/Anders
Helga
Ang. gnällspiken........

Kan kanske vara så att hans hustru pulat med en BMW ägare och nu spyr han på allt som är BMW.

Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.