AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.876

Antispinn på 525 iX

Sida 1 av 2
Läste på någon tråd här på forumet att någon skrev att 525iX -92 hade antispinn. Jag antar att den peronen menade ASC. Kom inte det mycket senare än så?

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Alla 525 ix har icke urkopplingsbar ASC. Till övriga var urkopplingsbar ASC tillval. När det introducerades på dem vet jag inte säkert, men -94 fanns det i alla fall.

Mats E
BMWCS 3050
Icke urkopplingsbar....det låter tråkigt!!!
Är du säker på det?

mvh
Berg

Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Japp helt säker. Ingen knapp, bara lampa som blinkar när systemet jobbar. När den jobbar är det HALT eller också är gasfoten väldigt tung. Fast det händer ju att det blinkar till när man åker in i nån djup vattenpöl oxå. En ix kör man inte direkt med spinnande hjul och uppställ. Tjusningen ligger i stabiliteten vid omköring genom moddsträng, omkörning med fullgas på isig väg, allt som kommer hur långt efter som helst vid rödljusen på vintern osv. Åker man på vinterväglag typ halva året är det faktiskt både roligt och bekvämt.

Mats E
BMWCS 3050
Någon som väet om en 92'a har detta?

mvh
Berg

YinLeiFu
Såvitt jag har märkt så har inte 525iX ASC. Lampan som blinkar indikerar att den elektroniska kopplingen mellan fram- och bakvagn griper in för att fördela kraften mellan fram och bakvagn. Det går att få hjulen att spinna på is, men på snö får man stå på bra innan det spinner eftersom effekten är så låg.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Helt klart är det antispinn i min iaf,
man känner hur man tappar effekt när
antispinnen bromsar hjulen.

/göran,
vintermannen/
Ok, lite delade meningar alltså. Jag får ta och ringa någon BMW-handlare och fråga.
Var förresten och provkörde en 520i touring -96 idag. väldigt fräsch men tyvärr är den motorn lite väl trött tycker jag. är det stor skillnad upp till 525? Hoppas det iallafall.

mvh
Berg

YinLeiFu:
Jag har försökt få klarhet i denna fråga, och så här står det att läsa i min instruktionsbok angående den ibland blinkande gula lampan i instrumentpanelen:

"BMW525iX: Elektronisch geregeltes Sperrensystem

kontrolleuchte blinkt:
Sperrensystem regelt aufgrund des Liestungseinsatzes bzw. der Fahrbahnbeschaffenheit."

Min tyska är verkligen inte perfekt men vad jag förstår är det något som liknar en elektronisk diffspärr mellan de två drivaxlarna. Stämmer detta eller har mina tyska kunskaper lurat mig?

göran:
Kan det inte vara så att det du känner som om motorn tappar effekt helt enkelt är att motorn inte orkar mer när den andra drivaxeln kopplas in?

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min 92 har detta system.
Det som händer är att när det spinner fördelar den kraften till den axel som har fäste. Samtidigt blinkar lampan. Detta gör underverk när jag ska uppför min enormt branta backe på tomten.

fyrhjulsdrift är roligast!
Har någon kollat med BMW?

Satt med den nyligen införskaffade svenska instruktionsboken och kan konstatera att de (boken) skiljer mellan ASC+T och någon form av automatiskt "spärrläge" på IX:en, vet inte varför denna distinktion görs och om det är någon skillnad mellan systemen. Har kanske ingen praktisk betydelse, skulle dock vara roligt att veta...

/Jonas
1994:as ix
Jag gissar att det är beskrivningen av lampan i instrumentpanelen du läst.

Jag uppfattar det hela så här:
Att för bilar som har ASC+T så blinkar lampan till när systemet arbetar och lyser konstant när det är urkopplat. Men modellen 525iX har inte detta system de har istället nån typ av diffspärr mellan drivaxlarna som griper in när lampan blinkar.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
En sak jag har funderat på. Varför gjorde dom inte ix med större motor...? Tänk vad trevligt det skulle vara med en 540ix -:)
Det skulle då vara den ultimata bilen för mig i alla fall. Halva året har vi snö här uppe i Dalarna men i andra halvan så är det ju torrt och då saknar man lite extra kraft i omkörningarna. Den känns ju så tung min 525:a... 1820(!!!) kg

____________________________________________________________________________________________________________________
-->-->Varför bara använda två när man har fyra?<--<--
____________________________________________________________________________________________________________________
Ri
43
Rikluz
525ix E34 -93
"Alla 525 ix har icke urkopplingsbar ASC. Till övriga var urkopplingsbar ASC tillval."

Någon som vet om man kan koppla ur ASC i efterhand på en bil som inte hade det tillvalet? Tänkte om man kan koppla dit en sådan knapp i efterhand.
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Det var en gammal tråd....

De första åren hade 525ix en elektroniskt styrd hydrauliskt manövrerad bakre diffbroms. Denna försvann någon gång -94? (kolla i ETK för mera exakt tid).
Lampan blinkar när denna diffbroms jobbar.
Mellan fram och bakaxel finns bara en visco-koppling i fördelningslådan.
Främre diffen är en vanlig "öppen" diff.

Således ingen patetisk ASC som stryper motorn tills man inte kommer ur fläcken...
Ri
43
Rikluz
525ix E34 -93
Hehe, förlåt att jag väckte en gammal tråd men det var här som jag hittade något intressant. Köpte nyss bilen och funderade på det där med antispinn. På 735ia som jag hade fanns det en knapp för att stänga av det och här fanns det ingen så jag blev nyfiken på hur det hela fungerade.

Med Impreza GTn som jag hade ett år hade jag hur kul som helst med fyrhjulsdriften så jag trodde att det här borde bli något liknande fast lite mindre hästar men mer komfort. Provade spinna loss på grusväg men det gick inte så jag tänkte att det måste vara antispinn som gör det. Den här bilen är enormt mycket segare 0-100 än Imprezan var. Där hade jag visseligen närmare 200 hp på hjulen...

Den orkar nog helt enkelt inte spinna på grus men hur blir det på snö och is? Ska nog fixa till 320 som jag har för att köra på sjön men Imprezan var hur kul som helst på sjön också så jag lär prova den här bilen också när det blir dags.

Har kört en hel del på små kurviga vägar nu dock och bilen känns helt fantastiskt stabil att köra hyffsat fort men då har man redan farten inne. =P Skulle vara kul med fyrhjuls drift ibland också.
Je
8
Jensonon
E30 323i-83
525ix-92
min 92:a har ingen antispinn.
har åkt på många bredställ med den på is å snö.
har blivit några ställ även i omkörningar, så jag kan inte påstå att min är slö.
har inte provat så mycket på grus,men dom gångerna jag provat har det gått.
men den är chippad och k&n sportfilter,bänkad med 211hp på hjulen.
vet inte om det gör så mycket skillnad men skitrolig bil är det kan jag lova!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Rikluz:
Att väcka en gammal tråd är inget du ska be om ursäkt för. Tvärtom - det är inte meningen att det ska skapas ett dussin trådar i samma ämne. Alltför få tittar efter relevanta trådar i ämnet innan de skapar en ny.
Bra gjort! :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har en -93 och på den har jag aldrig sett någon antispinnlampa blinka. Likaså går den alldeles utmärkt att både spinna loss och göra snygga 4hjulssladdar med. Speciellt när det är mycket snö/is. På grus är det svårare, men mycket beror nog på att det är automatlåda.

Vet någon vad de 2 orangea plastgrejorna är som sitter på varsin sida i motorrummet. Har dom med 4-hjulsdrivningen att göra?

För övrigt älskar jag denna bil. Komforten är underbar! Dessutom är det riktigt skönt att aldrig behöva vara orolig för att man ska köra fast i en snödriva. =)

Mvh Johan
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Airbag sensorer, akta dom.....
ke
376
keihin
525d Touring -07
Har 525ixt -94, har haft 525ix -93. Ingen av dessa med antispinn..."blinkande lampan" hade samma "funktion" på båda, och båda går bra att leka Colin McRae med ;)
Såvitt jag förstått saken så låser den bakaxeln när lampan blinkar = bilen blir -äkta- 3-hjulsdriven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.