|
|
|
|---|---|
|
M 535i -87. Har stått kallgaragerad ca 2 månader, gick perfekt när den garagerades. Men nu startar den hux flux ej!! Konstaterat att den ger perfekt gnista till alla stift. Vill ej köra den helsur, men också konstaterat att minst 3-4 stift är blöta av bensin. Den tänder inte ens! Möjligtvis att den kan småputtra på 2 (!?) cylindrar när jag slutar veva med startmotorn. Har någon en susning om vad som kan ha hänt, bara medan den stått garagerad? | |
|
Hur mycket bränsle var det i tanken när du ställde in bilen? För lite soppa i tanken gör att det kondenserar och avger vatten- m.a.o. kan du ha vatten i bränslet! Fyll på K-sprit och soppa, så blir det säkert bättre... alfatok.... |
|
|
Har ca 30 liter bränsle. Testade oxå med ca en dl T-röd, ska sätta i lite K-sprit som väl binder ev. kondensvatten. Den står ju i ett kallgarege, så det blir tempväxlingar. Uppemot 10 grader plus på dagen, och 7 -8 grader minus nattetid. Det är som det kanske sitter en "propp" någonstans, för jag har ju vevat med startmotorn en hel del, och ändå har den inte pumpat upp speciellt mycket bensin i cylindrarna... |
|
| 2 månader borde inte vara nåt problem, men ny soppa bör vara första åtgärden. Tappa ut den i ledningarna också. | |
|
-> Baltic Har du verkligen full kräm i batteriet? Halvbra och full är stooor skillnad för den motorn... Har du provat med kablar från någon annan rejäl maskin? "...ändå har den inte pumpat så mycket soppa..." Säker på att pumpen går? Kolla porslinssäkringen samt kolla korrosionen kring kontaktytorna! Säkringen kan se hel ut men vara trasig.... |
|
| Ta bort säkringen för soppapumpen för att inte sura den och försök få igång den på startgas. Tänder den inte ordentligt på startgas så får du nog kika på tändsystemet | |
|
Som en vis man sade: Mät upp batteriet och följ waths råd, så skall vi ställa en diagnos. ;) ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Tack ska ni ha för alla goda råd. Ska kolla upp både det ena och det andra. Misstänker ngt strul med bränslepumpen. Nu är det ju arbetsvecka, så det blir lite svårt att hinna med några större "ingrepp". Återkommer med resultat. Tar gärna emot fler goda råd.. |
|
|
Nu har jag köpt och satt i nya stift. Jag körde den ju sur när jag vevade på startmotorn förra helgen. Nu har den stått några dagar, så bensinen har väl dunstat en del. Tog bort säkringen till bränselpumpen och provstatade. Den gick igång suveränt, men stannade relativt snart igen, eftersom pumpen ej var inkopplad. Glad i hågen så satte jag dit säkringen till pumpen, och skulle starta. Men icke!!! Den tände inte ens. Tog upp stiften, störtsura!!! Har ngn en aning om vad felet är??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.