AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.395

toning rutor

Nån som vet hur många procent toning man får ha på sidorutorna fram?Ska gå igenom besiktningen...
70% i ljusgenomsläpp, alltså får du tona 30%..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Minst 70% ljusgenomsläpp på främre sidorutor stämmer.

Att detta skulle medföra att man kan "tona 30%" stämmer däremot dåligt. Denna matematik skulle förutsätta att rutan i originalutförande har 100% ljusgenomsläpp, så är inte fallet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Gör som jag. Tonade rutor runt om. Kopplar bara ur elhissarna när det e dax för besiktning. Kan dom inte få ner rutan å se nån kant av filmen släpps den igenom.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
raceman28: Dåligt tips!
Är rutan nedhissad och inte går att hissa upp finns det en liten chans att kontrollen missas/hoppas över. Är rutan upphissad och fullt synlig är det inga problem att bedöma ljusgenomsläppet...

Jeppe

...och så har vi en ny evighetsdebatt om solfilm på sidorutorna fram..... (jag undrar just också om man inte kan få ha dimljusen och halvljusen på samtidigt, det ser ju såååå colt ut.....)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
C@
102
C@||€
328iM -00
Lånar tråden lite...

Hur mycket av rutan får en framrute-streamer/-border täcka?

Blir detta godkänt på svensk bilprovning?
Länk

Den tar upp cirka 1/3 av framrutan...
Min förra bil gick igenom SBP med denna streamer (dock efter vild diskussion): Länk
C@
102
C@||€
328iM -00
Okej, den såg typ ut att ta upp 1/3 av rutan också ungefär. Då kan det alltså bli lite problem för mig?

Finns det några lagar för hur mkt av rutan man får täcka med en streamer? Killen jag köpte bilen av sa att den inte fick gå nedanför solskyddet när det är fullt nedfällt. Det gör den bara på sidorna litegrann men inte i mitten.
Kan säga att det var ett himla mätande med tumstockar och talmetrar när jag besiktade 406:an. 3 pers + stationschefen var framme och mätte på och i bilen och alla hade olika mått att gå efter. Det visade sig att med stationschefens mått på godkänd streamer så gick min bil igenon. De andra tre fick på näsan. Såg ganska roligt ut. Kommer dock inte ihåg vilka mått som gällde.
C@
102
C@||€
328iM -00
Men asså om bilen inte skulle bli godkänd, kan man inte då på plats ha med sig en liten kniv och kapa bort det som blir underkänt? Så att man får igenom bilen helt utan anmärkningar.
Visa användare
279
norda
540iA -93
Varför ha en stor streamer på rutan överhuvudtaget? lägga på solfilm e jäkligt snyggt. har en kompis som gjorde det på sin på en firma de värmde på filmen å de går fan inte att se om det är gjort från fabrik eller nån annanstans..hur snyggt som helst! röktonat precis lagom!

//norda
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Rutans siktfält får inte förses med färgat skikt som inte uppfyller kraven på ljusgenomsläpp.
Siktfältet är 200mm högt och sträcker sig över hela rutans bredd. I normala fall utgår siktfältet med sin undre kant från rattkransens ovansida...

Strecken som sitter i kanterna på vindrutan markerar originaltoningens utbredning, denna kan man inte använda som riktmärke när man t.ex. klistrar på en streamer...

Jeppe

C@
102
C@||€
328iM -00
Asså måste siktfältet vara minst 20 cm högt från rattens ovansida och upp till streamern? Eller är det från rattens mitt du menar?

Och som jag sa tidigare? Kan man fixa detta på besiktningen om bilen inte skulle bli godkänd?
C@||€ på Jesperados inlägg

Om vi ska tänka så...
Då får Rose 130cm cabba för att få ett 20cm högt synfält från rattens ovansida, medan Björn 220 får ha en svartsäck över hela rutan.

Det måste väl ändå te sig så att det är "parallellt med planet", Jesperado?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
C@||€: Från rattens ovankant och 20cm uppåt.
Normalt sett ska man inte tillåta några "reparationer" eller åtgärder av brister under besiktningens gång, men om du lite snabbt kan dra av streamern tror jag inte teknikern hindrar dig, men det är upp till honom.
Som jag ser det är det viktiga att bilen slutligen år i ett godkänt skick, om du fixar det på plats eller hemma spelar mindre roll...

camata: Jag har läst ditt inlägg flera gånger, men förstår ändå inte riktigt hur du menar. Kan du förtydliga?

Jeppe

Ok, det var lite luddigt..!

Det handlade alltså om den vertikala synvinkeln.
Ex. Om både Rose och Björn har varsin 10cm streamer så har Björn en större synvinkel.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ingenting man tar hänsyn till.
I en normalt utformad bil utgår siktfältet från rattkransens ovansida. I en bil med högt placerat förarsäte (vanligtvis lastbilar) utgår siktfältet istället från en punkt 70cm ovanför förarstolens sittdyna...

Jeppe

Jesperado

Men det mest logiska skulle ju vara om man räknade på en linje från observatörens öga till rattens ovansida, som är i 0° vinkel till planet..?
Men hur räknar man sen, då?
20cm med rutans lutning (som raggarna i byn räknar: 15cm streamer är lagligt, så då skickar jag på en!) eller med vertikalen?
Om vertikalen; i djupled med ratten eller rutan?

Svårt/jobbigt att förklara. Lite skissa&gissa-funktioner här skulle inte skada! =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Siktfältet ska vara 20cm högt, rutans lutning påverkar inte.

Det är här man kan använda ett A4-papper som mall.
Ställ ett A4-ark med långsidan på rattkransens ovansida. Sätt dig i förarstolen så att du har arkets centrum i ögonhöjd. Den del av vindrutan som skyms av arket utgör förarens direkta siktfält. För att få hela vindrutans siktfält förlänger du bara siktfältet i horisontalplanet så det täcker hela rutan...

Den bästa skiss jag hittar finns här: Länk

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.