AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
577

Byte från business bandare till cd på en e39!

Trubadur
Någon som har koll på om hur man byter business bandare till en cd i en e39:a E d bara att skifta i mellan eller? Och hur får man bort bandaren på för sätt? Pratade med Bmw i gävle och dom ville inte göra d!

Johan
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej, jag tror väl att det är bara att byta som du beskriver, kan inte tänka mig annat.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Om du vet hur man tar bort radion så ser du 2 insexskruvar som du lossar lite på (inte helt) sedan är det bara att dra rakt ut. Jag har för mig att det även finns 2 små men det är de stora du ska lossa lite på.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Trubadur
Men e d samma "bakstycke" om man säger så alltså samma kablar och så?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tyvärr det vet jag inte, Jag har aldrig kollat på en bandare. Ta ut din och kolla sedan på " tipps" och se hur cd´n ser ut på baksidan.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Bara att byta rätt av, samma kontakter.

FP
99:e gjordes stereon om (enligt "min" BMW-verkstad), men om du ser bara ser till att få rätt modell (beroende på om du har gamla eller nya) så är det bara att plugga in.

/Micke
Th
77
ThePuc
528i -96
Någon som vet vad kalaset kan kosta?

ThePuc
Drygt 5000pix för cdspelaren.

/Micke
Th
77
ThePuc
528i -96
Helt plötsligt uppskattar jag ljudet från min bandare mycket mer...

Hutlöst!

ThePuc
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
varför skulle det vara hutlöst?? 5000 spänn för en original CD låter billigt - såvida den e ny...

annars kan man juh byta till en 'vanlig' cd, finns paneler som möjliggör detta - kostar ca 200spänn, sen använder man en kabeladapter som sköter kopplingen mellan original o CD - inte heller så dyr!

fast det ser fult ut, men då kan du köra med din CD från micro (inget illa menat) för en 1000-lapp

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
Th
77
ThePuc
528i -96
Hej,

Det är klart att det är hutlöst, men nu förstår jag varför. Skulle vilja påstå att det är en klar designmiss av ingenjörerna på BMW. Jag har ett problem med mitt radiopaket (se mitt inlägg "radion får spunk") och lösningen på det är att byta förstärkardel till radiopaketet. Den sitter, hör och häpna ihop med bandaren (enligt BMW i Linköping). Detta innebär att det skulle kosta nästa lika mycket som att köpa en ny CD-spelare att fixa detta. Med andra ord, för att byta en bandare till CD betalar du även en förstärkare. Det vore väl smartare att ha särat på dessa enheter.

För att sedan ännu understryka mitt påstående. Har fått höra att en CD-spelare kostar 400 Eur i Tyskland. Nu är det säkert så att Staten stoppar en del av mellanskillnaden i fickan (moms), men det förklarar inte allt.

Mvh,

ThePuc

P.S. Ja, ny original CD kostar 5000. Frågade på BMW i Linköping
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Skitsnack av BMW, bara för att de inte vet vad de ska göra och väljer lättaste (dyraste) vägen på problemet. Jag skulle montera in en cd-växlare på min 540:a som jag plockat från 528:an. Ojojoj, vilket jobb sade BMW, nya kablar hela vägen, riva halva bilen, men för att de var schyssta skulle de fixa det för 9 papp (obs! jag hade växlaren själv). Ett par dagar på denna ypperliga site och problemet var löst för mindre än 10% av dessa pengar! BMW reparerar inte, de byter ut till 110%...
Th
77
ThePuc
528i -96
Hej,

Jag kan väl inte förneka att tanken inte har korsat min hjärnbark (dvs att grabbarna på BMW har nollkoll på detaljerna i radiosystemet och därför byter hela komponenten som då råkar vara stor och det blir dyrt), men vad skall man göra när man har nollkoll på detaljerna själv. Har postat problemet med tappade inställningar (fader, balance, bass, volym och treble) när man stänger av bilen, men ingen på den här siten visste vad man skulle göra.

Man är ganska utsatt som icke-expert.

Mvh,

ThePuc
To
33
Torparn
528i Touring -97
På bmw i Västerås skall de ha 12 papp för att stoppa i en växlare med kablage och 7 (!) tusen för en enkelpetare...

12 tusen för en växlare är hutlöst hur man än vrider på det.

Stabilt.
Nu reder vi ut:
Inget konstigt att radio/förstärkare/band eller CD är en och samma enhet. Vill påstå att det är så på så gott som alla, när man inte köper lösa komponenter som t.ex Clarion försökte med för att antal år sen, slog inte så väl ut.
Allmänt missförstånd att t.ex radiodelen är separerad från förstärkare/CD-spelare i en BMW, bara för att man stoppar in CD:n under luckan, och dispalyen till radion sitter längre ner på panelen. Allt sitter upp till i panelen (under luckan), som vilken DIN-apparat som helst, fast utan frontpanel (snackar om Business RDS/CD eller band nu).
BMW designar och tillverkar inte dessa, utan köper in från Blaupunkt, Becker eller Philips. Pioneer har nämnts som tillverkare av växlare, kan inte verifiera detta.
Men visst är det helkasst av BMW att inte kunna fixa (eller rättare se till att någon som servar ovanstående fabrikat gör det) till ett fel som ditt.

FP
JoelCarlsson
Tjena...
Jo du folke... menar du att jag skulle kunna sätta in vilken enkel cd-spelare som helst? Dvs att radion inte påverkas? Trots kontrollernas placering längre ner...

joel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.