|
|
|
|---|---|
|
Skall försöka mig på att svetsa ett avgas själv. och undrar vad som går åt.? hur långt rakt rör jag behöver och böjar mm. Någon som kan/vet något om det kanske. tjo. | |
|
Baserat på erfarenhet skulle jag montera original, det blir bäst, eller vänd Dig till ngn som kan jobbet: Ferrita, Raka Rör, t.ex. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
ok, men inte intreserad av orginal då jag har ett nytt i rostfritt. |
|
|
Är det rostfritt du ska svetsa i? Mvh |
|
|
nepp vanligt avgas rör 2.5" från grenrör och bakåt. Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
Bästa NOBLE. Vad får dej att tro att du kan bygga ett system själv och få det att fungera?Jag vet av egen erfarenhet att det går bra att göra eget system men att få det att fungera är något helt annat.Jag har prövat och lärde mej att BMW;s motorer kräver mycket stor precision både på flöde och motstånd,minsta miss av flöde eller motstånd och du har mycket effektivt lyckats drastiskt reducera motoreffekten både avseende hästar och vridmoment. Det är väl inte din tanke med ditt "avgasbygge". Ett gott råd,det finns idag sportsystem som ger både hästar och vrid och inte minst mycket god livslängd. Detta tillsammans gör sportsystemen "prisvärda"trots priset.På köpet ett ljud passande din BMW.Mvh.Rolf Lennartsson |
|
|
Bygga avgassystem är ju kul.... Jag har inte byggt något till 5 serien men väl till andra bilar. Köp hem ett par ljuddämpare och ca 2,5 meter rakrör. Kapa ur tårtbitar, böj och svetsa ihop med MIG för att göra böjar. Det blit oftast bättre än att köpa en kardankrök som ändå inte passar. Jag har aldrig begripit varför man vill ha mottryck i en fyrtaktare. (Tvåtaktare däremot...) Det stora problemet med hembyggen är att det inte är förzinkat, vilket begränsar livslängden till max 3 år. Men tycker man inte kröka är roligt så ska man nog köpa tex "simons" eller något annat prisvärt färdigt system. Lycka till! |
|
|
Ska du bygga enkelt eller dubbelt system? Där har varit en del diskutioner om avgas systemen på SIG@M535 mailinglistan. Motorn funkar bäst med 2x2" system (med moderat effekt) ett alt många kör med är enkelt 2,5" system...men sexan funkar bäst med dubbla pipor.. Jag har kört med 2x2,5" system....med fullflödes dämpare innan...och jag kan lova att det blir ljud i maskinen..Men frågan är bara om jag tjänade något på det? Jag har för mig att det går 12st 45* böjar till e28an om man ska lägga röret något så när efter orginal systemets dragning. Om du har extracktor grenrör så går där 2 st 45* till. Ev så måste du knäcka lite på böjarna så det passar med graderna. Sen behöver du ha någon typ av flex slang eller liknande så när motorn rör på sig...inte avgas systemet rör på sig. Sätt gärna ett X-rör före första dämparen (jag vet att det är svårt att få till) Mitten dämparen måste vara någon som inte har för stort byggmått, annars kommer den att slå i varenda sak du kör över (egen erfarenhet). Slutdämpare..där är inte mkt plats för någon bra slutdämpare, där är dåligt med plats mellen bensintanken och reservbaljan. :-( Sen är där en annan nackdel, om du tex annvänder simons universal delar. Dom rostar fortare än man hinner nämna rost. Så om du ska bygga ett system jaga tag i en tig svets och bygg i rostfritt...och inte allt för grovt. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.