AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.176

Dumt att köpa långmilare Z3 ?

Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Tjena !

Funderar på att köpa en Z3 coupé 2.8 och det finns ju ett antal bilar till salu som har gått mellan 12-15000 mil för ca 150-160,000.

Så frågan är om det är dumt at köpa en långmilare billigt om den är servad enligt bok och ser välskött ut.

Hur tål motorerna milen och vad kan man räkna med att man kanske får byta för slitdelar framöver, dämpare bussningar avgas mm. Kanske blir billigare i längden att köpa en som har gått mindre?

//Jonas
Hej Coupe`wannabe.Du kan nog betrakta milen ungefär likadant som på en vanlig BMW den är ju byggd på compaten.Det är väl i först hand cabben som är annorlunda mot en sedan.Det är väl dom motorstarkare typ M som kaske varit föremål för aggresivare körning.En bil som gått så pass mycket är det nog att rekomdera en riktig test på.Bilen kan vara bra trots milen.Det framgick ej års modell så det är svårt att ha en riktig uppfattning om priset,150-160t kan verka lite högt om det är en 97-98 .Priset på beg.bilar skall baseras på den livslängd den har kvar,och kostnad för detta.Är bilen välskött och servad tror jag inte du skall avfärda den om priset bli rätt.Lycka till.
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
det är väl inga coupeer du hittar under 180-185K. och då är dem väldigt slitna. en i bra skick betingar runt 200+. en svensksåld 98 med under 8000mil bör ligga på runt 200
för övrigt. det existerar inga 97or coupe. första coupe tillkom på hösten 98.
Hej Black Z3.Vad jag förstod hade C vannabe frågan om en som gått upp till 15000 mil Om den gått s:a hälften kan jag nog hålla med dej.7000 mil är en betydande del som bör kosta 4,5-6:-/mil i sänkning.Har bilen dessutom oklara ägarförhållande bör du se upp Vannabe.Det finns ganska många fina bilar med säker bakgrund,annars kan det bli ett tungt bilägande.Kom i håg att det är bilen till slut som är viktigt inte vad som sägs,och det är du som skall bära kostnaden.Jag håller med Black Z3 att fina bilar får kosta(om det är det han menar). Funkar din 2,2 bra Black?Köpe en likadan ny -02,efter att ha haft ett 10 tal BMW tidigare.Det är ingen dragster men går fint.Har haft bilar som gått värre än M3-bilar ,men bilen är inte bara motorn.Har ej ställt på,grus och damm över öronen.
Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Tackar för svaren.

Och jodå det finns coupér till salu hos handlare för runt 160k men då har dom gått ca 12-13000 mil.
Och dom kan ju vara i fint skick även fast dom har gått långt, men man kanske blir mer nöjd men en bil som är i toppskick och har färre mil på mätarn, känns nog tryggare.

Men det jag egentligen ville veta är hur många mil man kan räkna med att dämpare, koppling, bussningar mm håller.
Kanske blir billigare i längden att köpa en dyrare bil?
Z3 an är ju en standard BMW mekaniskt sett,den håller som andra BMW .Man måste ha den akuella bilen och testa den.Det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen.Med andra ord.Det låga priset kanske få betalas senare.Väg in dom tänkta kostnaderna på en billig långmil.Hur mycket kommer du att köra,när kan de tänkta utbytesproblemen uppstå.Min börs är inte så säskillt stor,så jag kan tänka mej lite eget arbete om det ger resutat i billigare köp/ägande.Om du inte har kunnskap om aktuella bilen konsultera en som har det .Bli Z3 ägare !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.