|
|
|
|---|---|
|
Hallå, har stora funderingar på å köpa en bmw E36a .. eftersom jag inte fyllt 24 än så ska bilen stå på farsan.. va ska ja köpa för bil? 316 318 eller 320 ? 325 har jag väl knappast råd att tänka på ? , finns det några barnsjukdommar man ska se upp med hos bilarna? går det att chippa en 316/318 så den går bra (om dom nu är så slö som alla säger) vad kostar isåfall de ?? och vad drar en sån bil ? antar att 316 drar minst? . Är glad för alla svar jag får, har säkrt glömt många frågor så berätta vad ni vet i allmänhet om bilarna , vad man ska tänka på och så , vad kostar de att lämna in på service för tex kamkedje/rem byte och sånt? .. ja ni förstår nog vad ja vill veta , har kört volvo förut så då fixade man allt själv å billigt var de.. MVH: mats | |
Burberry |
Vill du ha lite krut i bilen ska du ha minst 320 helst 325. Är du ute efter något lite bensinsnålare är 316/318 valet. 316 känns inte bmw då den är ganska seg. I övrigt är det mycket bra bilar med bra motorer. |
|
Ställer man bilen på farsan helförsäkring kostar en 325:a endast nån tusenlapp eller två mer per år än 320/318/316. I alla fall E30. Och den tusenlappen är det helt klart värt, förstås! Men så ska man ju tänka efter vad man ska ha bilen till. Är man gasglad och åker myycket ska man ha en 325:a! Annars funkar de andra precis lika bra. mvh |
|
| ja de e klart man vill kunna börna å glida runt .. men den ska ju inte dra för mycke soppa heller .... försäkringen är väl olika på olika bolag så de får man ju kolla upp .. | |
|
det skiljer väldigt mycket mellan fbolagen ja! ring runt o räkna även offert på nätet! e36 e en fin bil. brorsans 325 gick kanon! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
| ja dom säljer ju några halv billiga då och då på blocket.. man får ju en ganska fin 92a för 35-40 tusen sen om man köper ett kjolpaket så är ju bilen skitsnygg.. köper man en svart på en gång slipper man lacka om den oxå ;) | |
Bmw ludde |
Det finns väldigt många vrak ute på marknaden, speciellt i prisklassen 35-40 tusen. Ta tid på dig, bilar finns det alltid att köpa... =) Bilen Länk |
|
Tror att 318 är snålast. Har du lite meckarvana klarar du också de flesta småjobb själv, typ kamrem, stötdämpare, bromsar etc. E36 är inte så tekniskt komplicerad och stöter du på nåt problem är det ju bara att fråga här på forumet... Några saker att kolla är ev. rost i skärmkanter, dörrar och bagagelucka, och så tar du bilen på en sväng på en dålig väg och lyssnar efter klonkande från fram- och bakvagn. I övrigt gäller nog samma sak som vid vilket annat bilköp som helst, bondförnuft och att inte ha för bråttom. |
|
| okej.. Bmw ludde säger de är många vrak där ute, vad äre som är dåligt då ? slutkörda motorer eller ? hur märker man sånt .. jag har motorvana så ja vet ju om en motor knackar och ja kan kolla så inte oljan är vit.. men bilen kan ju börja koka en vecka efter ja köpt den å de visar sej att topp packningen gått.. då äre ju inge kul ? :/ | |
| Länk den här bilen tex. skulle inte den vara fin å köpa ? coupe och allt :) | |
|
Satsa på en med mindre mil på mätaren kanske svenskar är så petiga med hur långt den har gått (inte alla) men har den gått bra och är väl servad så är det inget problem :) |
|
|
iofs ca 1300 mil per år sååå hehe =D |
|
|
till "matz_vega" Stod i samma val som dig när jag skulle köpa BMW. Mina anteckningar när jag köpte bil va följande. 318 och 318is har billiga driftkostnader men kankse inte lika roliga efter ett tag som en ex: 325 som har mycket mer krut i motorn + att den raka 6:an har en skön sång. Vad du än gör så köp inte en 320 den är i princip lika dyr som en 325:a när det gäller försäkring och reservdelar men bara hälften så kul på vägen som en 325:a. (om du frågar mig) Men allt är ju en fråga om pengar har du råd så köp en välskött 325:a helst nyare än -93 (med vanos). Sen om du är mekare så satsa på en E30 325:a det finns en uppsjö av delar till dem + att de är lite mer lättmekade om man jämför med en e36:a. De är dessutom billiga att köpa. Då finns det ju lite cash över till annat man kan lägga på bilen. Köp inte bara första bästa bil utan va iskall och vänta tills det känns bra att slå till. Jag väntade i ett halvår innan jag såg bilen jag köpte (325:a -94) Går helt underbart och är inte så dyr att äga som jag trodde. MVH Jimmy |
|
|
Jag håller med förgående, om att 320 ska du skippa, då en 318 Is går så gott som lika bra, men jag skulle tro att det är betydligt billigare att äga en 318 Is en 320, sen så blir fyran lite rivigare medans sexan går mer lugnt, Detta gör väl iofs 318 IS lite mer surrig på motorväg, men vad jag tror mer belönande på kurviga små vägar. Men finns kapitalet satsa på 325! |
|
|
hej alla!.. Tycker ni framhäver 325:an som en liten racer... Har själv en 325:a.. och visst är den snabbast av de nämnda.... men en 325:a är inte en snabb bil.. |
|
|
Till "bilfreak" Nä 325:an är kanske inte värsta racern men den har tillräckligt med krut för att den ska vara rolig att köra. Sen är det ju så att 325:an är rätt så slö på låga varv den är ju 3500rpm och över som det händer lite. Självklart tycker inte du att den är någon racer, du har ju haft 300zx och Aero. Så jämför man de bilarna med 325:an så skulle nog jag oxå kalla 325:an för slö. =) Jag är nöjd med 325:an när det gäller kvalitet och prestanda om man bortser ifrån det sega bottendraget som man snabbt kan fixa genom att köpa en 328:a. ;-) MVH jimmy |
|
| okej tack allihopa... tycker E36 karossen är så fin .. men de e klart en fräsh svart E30 duger ju oxå.. å de e som ni säger mer svensson mekat å lättare att få tag i grejjer... de e mer volvo över den när de gäller sånt .. :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.