AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.832

Fartkameror på natten - livsfarliga?

Sida 1 av 2
Visa användare
62
Disabledd
318i e36 -91
Som rubriken lyder.
Läste nyss en tråd om någon som trodde sig ha blivit
'fotad' av polisen när han körde för fort och detta var
på på kvällen och han skulle ha sett en blixt.
Har en tes om att det är livsfarligt med fartkameror på
natten då det skulle krävas aningen kraftfulla blixtar
för att kunna se förarens ansikte på natten på 10-15 meters
håll. Detta skulle innebära att föraren direkt skulle bli
bländad och inte återfå synen på ett bra tag = rent
ut sagt livsfarligt. Vad kan hända under den tiden? Är
det verkligen försvarbart att ha fartkameror som tros
rädda liv om de dödar genom att blända? Helt sjukt ju.
Så är då fartkamerorna verkligen aktiverade på natten eller
är det bara en massa humbug från polisens sida eller försök
att ta död på fortkörande bilister?
/tack heej

---
If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL.
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
tror inte riktigt på det med blixt, däremot finns det ju finfina kameror som fotar med riktigt bra skärpa vid mörker ..
;)
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
fast man vet ju inte med polisen idag,de tappar bort vapen och knarkar så de kör kanske med blixtar på fartkamerorna för att utdela straffet på plats ;D
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Är det värt att riskera att bli bländad bara för att man "måste" köra fortare än angiven hastighetbegränsning då?!

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Men ibland så glider man ju upp i högre hastighet än vad lagen tillåter helt utan att man tänker på det. Det kan jag nog med 99% säkerhet säga att ha hänt oss alla. Och är det då smart att helt plötsligt få en blixt som bländar en? Det blixtrar till 3 gånger av kameraskåpen. Och då ser man inte mycket efter det om det var mörkt ute. Det är ju rent livsfarligt. Men det är ju min personliga åsikt.

MVH Morgan.

Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
JAha.. så ni tror altså att kameraskåpen sitter där för att göra trafiken mindre farlig ?

Nä.. ja tror de sitter där för att dra in pengar och för att skära kostnader för vård av trafikskadade på olycksdrabbade vägar.

Men visst verkar det vara kontraproduktivt.
tror inte dom kör me blixt? då speglar sig det bara mot rutan å nr plåten å bilden e förstörd

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
man överlever faktiskt blixten. den är inte såå bländande!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Är jag den ende här som gillar kamerorna? Jag har aldrig sett så få manuella hastighetskontroller som efter att kamerorna kom upp, lär man sig bara vart de står så kan man bränna på mellan dom (därmed inte sagt att jag gör det...) ;-)

Mvh Elvis
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Hmm, hur man "råkar" bli med på bild är för mig ett mysterium, om nu inte kamerans inställningar är fel!
Man blir varnad innan en bra bit innan man passerar kameran om att sträckan är hastighetsövervakad med hjälp av kameror!
Är ju ungefär som att sätta på ett luder som det står HIVpositiv på, och sedan klaga på att man inte visste om det =)

Att det sitter blixt i skåpen vet alla som sett ett skåp. Varför skulle det blixtra tre gånger? Tror inte polisen är så noga med röda ögon osv, bilderna är väl dessutom sv/vita. Skåpen sitter sällan där det är beckmörkt, oftast finns annan belysning i närheten, dessutom används de sällan i totalmörker, mest dagtid eller i skymning/gryning.
Den mesta nyttan med skåpen är preventivt, skyltning osv. Att hastigheten sjunker på sträckorna är ju helt klarlagt, men det beror inte på att man utdömmer särskilt många böter, av de få mätningar som görs och bilder som tas är det kanske en på tio som är användbara och leder till böter. Det lär vara de dyraste "böter" som utdöms, betalar knappast drift och utrustning så staten skulle snarare tjäna på att ta ner skåpen.
Men så är det den preventiva verkan som de gör...

FP
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Bilderna är svart/vita, och det blixtrar till 3 gånger. Prova själv om ni inte tror det. =)

MVH Morgan.

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Carpimp//

Nej du först:)
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag har inte sett nå blixt än!!! hoppas jag slipper!

Min bil Länk
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Tjenare

Om man susar förbi en såndär kamera o de blixtrar till, kollar de bara om bilden överensstämmer med ägaren eller kollar de på eget bevåg efter sambo och barn osv?
Jävla fjanterier!

Mvh Mohsen
Angeånde blixten,

Den användes iaf vid iggesund en regning kväll på mig, men blixten var inte ljus/gul utan röd det var som att rikta in ett lasersikte rätt i pupillen, såg inget alls de följade 3-4 sekunderna.

Dock kom aldrig något brev på posten.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
ola: frågan är om inte blixtarna bytts ut nu nyligen, norrmännen har använt röda blixtar länge, och om jag inte missminner mig helt var det röda även här den första tiden, men de jag sett nu när jag var ute i påsk var gula.
Tja, de får väl bestycka dom nån gång och blixtra lite osv. Var och en bestämmer ju om de skall chansa, skyltning osv finns ju. Den preventiva verkan kvarstår dock som den stora nyttan. Jag har inte sett blixtens färg i Sverige, men väl i Danmark och Tyskland, Enkelblixtar, lite gulorange var det på dessa. Möjligt att de har annat här.

FP
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Den 'preventiva nyttan' är diskutabel... Jag kör ofta Rv40 på sträckan Borås-Ulricehamn, där det står 5-6 kameraskåp i varje riktning. Man lär sig snabbt var skåpen finns, och jag har inte en enda gång sett en vanlig fartkontroll (med levande poliser) på sträckan. Resultat = ryckig körning, de som vet var 'plåtpoliserna' finns gasar på mellan skåpen eftersom det är 'riskfritt', medan de som inte vet gärna kör lite under hastighetsgränsen, och därmed indirekt orsakar rätt mycket omkörningar. Jag vet att myndigheterna gått ut med statistik att olyckorna minskat på 'kamerasträckorna', men man har inte presenterat någon analys om varför, och inte heller om långtidseffekt eller vad som hänt med olyckstalen på närliggande vägsträckor utan kameraskåp. Med statistik kan man som bekant bevisa i stort sett vad man vill!

F.ö. har jag aldrig blivit 'blixtrad', men det sitter gula filter framför blixten i kameraskåpen på Rv40 i alla fall.

/// Gunnar E.
Jag håller med. Vi får ju utgå från att man trots allt håller hastigheten, då bör det inte bli ryckigt.
Ibland får man uppfattningen att man gasar på mellan skåpen bara för sakens skull, inte bra.
Riktiga kontroller förekommer ibland inne bland skåpen och efter dessa, bara att läsa bland trådarna här på forumet. Jag är rätt övertygat om att även sheriffer har tillgång till nätet och läser på diverse forum.

FP
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
På E18 vid Karlskoga fanns en manuell kontroll i söndags trots att sträckan är kameraövervakad så man ska nog inte känna sig helt säker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.