AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

Behöver jag byta kylare?

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag har lite problem med kylningen på min bil...
Det är så att tempen går upp en bit över mitten, nästan till nästa "sträck" på mätaren.
Kylaren som sitter där är lite sunkig, märke efter fläkt och så. Jag har även en riger front på, kan den påverka så mkt så att det inte kyler nog?
Det är inte termostaten som är kass och jag har luftat...
Passar 528 E28 rakt av? Jag har hört det...
Jag har även sökt men inte hittat något bra...

//Peter
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Okej, skit i dom första frågorna, men är det någon som vet om en E28 528 kylare passa rakt av i E30?
Eller är det bara en myt?

//Peter
svintoleffe
Kolla om fläkten startar.
Låter nästan som att den inte hugger i vid rätt tempratur tycker jag.

Angående kylaren, så får nog anna svara på det.

Bmw-Power

MVH Leffe
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag har testat med 3 olika fläktar. Har även testat med elfläkt och med vanlig och el samtidigt.... Så det är nog inte den...

//Peter
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag har fått tag på en kylare till en 320 nu, men det vore bättre om det fanns en som var större som passar "bolt-on". Är det verkligen inte någon som vet????

//Peter
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Nu har jag bytt kylare till en som är riktigt fräch. Satt på en 320 och har samma nummer på sig som den som satt på bilen när jag köpte den och som funkade bra. Jag har även bytt fläktkopplingen mot en som jag har svetsat på så att den är på max hela tiden. Men inte f*n hjälper det. Jag har luftat typ 10 gånger och gjort allt som man ska men den blir för varm på tomgång ändå. Om man håller handen framför grillen så känner man hur det sugs in mycket luft men tempen går ändå upp en bra bit över mitten...

Vad har jag kvar att prova?

//Peter
Holmberg
byt termostat funkar inte det är det bara fortsätta med vattenpumpen.
Hade samma problem själv fast jag bytte pumpen först.
är det elfläkt eller eller vanlig ?
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag har testat utan termostat; var inte någon skillnad... Har testat med el och med vanligt fläkt; var inte någon skillnad... Provat med 3 olika kylare; ingen skillnad... Har bytt motor precis, det är en ny vattenpump på nu och det var det på den gamla motorn oxå... Så det skulle vara lite lustigt om det var kassa vattenpumpar på båda... Eftersom dom var nya båda 2...
Men om man håller lite på gasen så funkar det ju bra med kylningen...
Kan man inte köpa vattenpumpar som har bättre cirkulation om det skulle vara det som e felet?
kom gärna med fler förslag på vad som kan vara fel...

//Peter
Kollat så att tempen verkligen är för hög? Det kan ju vara mätaren som visar för mycket, utan att något är fel...
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Ja, det kan ju vara det. men det är lite lustigt att det bara är när man står ett par minuter på tomgång som det blir för varmt. När jag körde utan temostat så gick den inte upp till rätt arbetstemp på landsvägskörning, så då borde kylaren funka som den ska. Eller?

//Peter
mi
40
mikei
320 86
igensatt värmepaket eller e jag ute o seglar,får du normalt med väme i kupen'n.

jippiekayee.
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Ja, det är normal värme i cupén. Och tempmtaren går ner när man vrider på värmen...
Och den går inte upp lika mycket när jag har värmen på i cupén. Men det är ju inte så lustigt för cupéfläkten kyler ju av vattnet lite oxå...
Alla teorier motages varmt!

//Peter
Holmberg
tar han vatten för om den bara går varm på tomgången låter det precis som om toppen har spruckit. du kan ju hoppas att det inte är den men det låter himla troligt.

Folk bromsar när jag gasar,kan va för de fina diselmoln jag lämnar efter mig!!!!!!
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Fast när jag hade den första motorn i så upstod problemet när jag bytte vattenpump och kylaren. Men nu har jag ju en ny motor som är renoverad och den tar inte något vatten inte någon olja och det är inte olja i vattnet eller tvärt om heller.
Och den har inte gått varm heller.
Börjar tempen stiga så brukar jag sätta på värmen eller hålla lite högre varv så att fläkten kylar bättre...
Jag har ju testat allt nu utom yttligare en ny vattenpump, finns det eletriska?
Fast det vore ändå lustigt eftersom jag har 2 motorer med olika pumpar på och båda är nya.
Håller på att bli tokig. Och nu låter den ju som värsta 240:n!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Prova att mäta temperaturen, är det verkligen för varmt?
Om du inte sätter på värmefläkt inne i bilen, fortsätter tempen att stiga då eller stannar den fast lite högre än normalt?

Du kan även prova med Redlines Water Wetter. Den sabbar ytspänningen i vattnet så den väter ytorna i kylaren bättre och därmed får bättre kylning.
Holmberg
det verkar ju helt sjukt det där ! ´det kan ju va så att vatten pumpen är trasig fast den är ny. händer inte ofta men det har hänt

Folk bromsar när jag gasar,kan va för de fina diselmoln jag lämnar efter mig!!!!!!
jag har också samma problem men jag misstänker att dom kört i kylarcement i den tidigare och att i mitt fall är kylaren som är felet
skriv om du hittar felet
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Jag har inte kollat riktigt hur högt tempen går om jag inte sätter på värmen inne. Men när den kommer upp mot strecket efter mittstrecket så brukar jag sätta på värmen. Jag har testat med water wetter men jag märkte inte någon skillnad.
Men rent teoretisk så kan det ju vara att det inte är så bra drag på vattnet så att det inte hinner pumpa igenom allt tillräkligt snabbt genom kylaren.
Jag ska kolla om tempen verkligen blir för hör men eftersom det bara är på tomgång så tror jag det stämmer med mätaren.
Btw, Vilken temp är mitt på mätaren?

//Peter
Holmberg
vet inte riktigt men temen borde ligga ungefär mellan 100-130 grader när den är på mitten.
Den ska ligga på sträcket före mitten då den är juste och då ligger arbetstempen på 80 grader om jag inte har fel
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Vad menar du?
Om den är på mittensträcket ska den vara 100-130 och sträcket innan ska den va på 80grader eller?

//Peter
Holmberg
du fråga ju vilken temp är mitt på mätaren,det borde ju va runt 100-130 grader,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.