AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.108

ABS Lampan lyser

bj
105
bjornnl
316i -93
Hej alla BMW-vänner!

Bilen det gäller är en: 316i - E36 - 1993

Har lite problem med att min ABS-lampa börjar lysa. Grejjen är den att den börjar lysa helt randomerat (inget precist tillfälle när man vet att den kommer att lysa). Kom bara ut till garaget en dag och då lös den. Sedan körde jag en liten sväng. Ställde den i garaget igen och nästa dag när jag kom ut lös den inte. Så här har det hållt på ett tag, men har den även börjat lysa när man kör med bilen. Antar att det är någon sensor som är på väg att ge upp, men finns det inga andra felkällor som kan orsaka ett sådant randomerat beteende? Jag har klurat att beteendet kan bero på skaknigarna i vägen (ibland skakar glappet rätt, och ibland ur igen). Kan jag ha fel?

Jag har även läst om en kontakt som sitter under förarsätet, som man ska klämma ihop. Någon mer som har erfarenheter av den?

Det kan inte vara det relät som sitter under rattstången? Har sett att det sitter två (?) blåa relän där som det står ABS på. Brukar de ge upp?

Tacksam för alla svar och teorier. En sensor är ju trotts allt inte jättebillig, vad jag vet.

Tack på förhand!

/Björn

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag hade samma symtom på min 320 (E36), ibland så tändes ABS lampan och ibland inte. Jag klarade mig i genom besiktningen, då jag bad till högre makter att den inte skulla lysa under besiktningen, hehe . På min var det en givare som var trasig, det sitter en givare vid varje hjul. Det kan vara samma fel på din bil.
bj
105
bjornnl
316i -93
Ja, det är det jag misstänker.
Hur tar man lättast reda på vilken givare det är som trasig?
Åka till BMW och plugga in den?

---
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Felsökning på BMW, det kostar ett par hundra och endast felsöka hos BMW, men om du låter de byta den samtidigt då tar dom ingen betalt för felsökningen. Så var det för mig i alla fall.

Lycka till
Ibland kan det bara smuts som stör. Hade det problemet ett tag när jag just köpt min bil, men nu har det slutat helt.
bj
105
bjornnl
316i -93
Ja, det har jag också funerat på.
Kan det hjälpa att ta bort sesorerna och göra rent dem?
Lönar det sig, eller sitter de så passbra skyddade att det inte kommer in smutts till dem?

---
TobbeBMW
Kan vara den lilla "Ringen" som sensorn läser emot, den blir skitig efter ett tag och sitter väl inkapslad förutom ett litet spår. Jag har fåt in en sten i min som ibland låser så att min ABS lampa börjar lysa.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
bjornnl//

Tips till dig, bromsa hårt och känn om ABS'n fungerar? Annars som sagt det kan vara givaren.
bj
105
bjornnl
316i -93
Tack för alla tippsen. Skall kolla och undersöka möjligheterna för rengöring och ev. utbyte av sensor.

MVH: Björn

---
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
drabbades av detta fel på min 320
nyligen. Men min lampa tändes fast sken
tillsammans med antispinn och handbromslampan.

1440 kr på BMW verkstaden släckte samtliga lampor.
(givare vänster bak byttes) Tydligen ovanligt på 3-serien.
Men mycket vanligt på 5-serien E39 enligt verkstaden.

Leffo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.