AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.167

Medel till tvätt av crome-färlgar?

Gäller samma regler som för LM-fälgar?
Enligt Stacke ( Länk ) så ska man visst tänka på detta. ** De fälgrengöringsmedel som finns är antingen alkaliska eller sura. Om du använder ett alkaliskt medel ska du vara extra försiktig om du har lättmetallfälgar eftersom dessa kan bli matta och flammiga. Ett alkaliskt medel fungerar utmärkt till att ta bort bromsdamm, sot och salt med.

De sura medlen fungerar bäst på att ta bort gula beläggningar och flygrost som kan uppstå på fälgarna, de är sämre på sot och damm. **

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Om du ska polera Crome-Fälgarna efter du tvättat dom så ska du använda Autosol. Det är skit bra!

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
AHRG!!!
Använd ABSOLUT _inte_ Autosol på krom! Autosol innehåller slipmedel och det kommer att synas direkt i form av repor.

D-diddy
Krom tål autosol. man kromar ju tom kanonrör på innsidan för att det är så stryktåligt mtrl. samt 50,000 raggare kan inte ha fel. Autosol rockar. :D

David.

"The unattainable is invariably attractive"
Gr
133
Grimm
320i -99
Lyfter tråden efter hela 8 år!

Jag har precis köpt en uppsättning begagnade Breyton Race CS. Kanonskick förutom några små rostprickar på kromkanterna.
Tänkte jag skulle få bort dessa på nåt lämpligt sätt innan lättpoleringen och försegling utan att förstöra ytan.
Autosol är inte att tänka på tycker jag och syra "big no no"!
Hur är kvaliteten på kromet som sitter på Breytonfälgar? Vågar man ge sig på dom försiktigt med lera?
Lera funkar ju perfekt till lack, men krom på fälgar kan va en annan femma.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag skulle absolut prova med lera! Det finns annars pH-neutrala rostborttagare såsom Iron-X Länk , Autobrite Purple Rain Länk och Wolf's Deironizer Decon Gel Länk (fungerar även som fälgrengöring).

/Masten
Gr
133
Grimm
320i -99
Masten: Då ska jag testa lite med lera.
Ska komma ihåg de medel du nämnde som alternativ.
Gr
133
Grimm
320i -99
Nu är fälgarna rengjorda från de små rostprickar som fanns.
Jag använde lera och det funkade kanon. Inga repor efteråt heller.
Nu återstår att finpolera och försegla.
Gr
133
Grimm
320i -99
Då vill jag bara slänga ut en liten varning till er som ska polera kromfälgar.
Jag testade en 5cm yta med Turtle Silver Crome för att kolla så det inte repade.
Det repade ganska rejält, så har du planer på att polera upp kromfälgar (kanske är mina extra känsliga??) så vill jag varna för detta medel.
Jag körde istället FireGlaze och gnuggade på....med lysande resultat!
Det ska ju fungera som både polering och lackskydd.
Hej.

För tvätt av "chromefälgar" använd bara Sonax fälgrengöringsmedel, ända som fungerade på mina BBS LM utan konstigheter.

Med vänliga hälsningar
Patrik Malmros
Owner: Carseal
patrik@carseal.se
Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag har dessa fälgar på min E60 Länk

Till er experter, vågar man snygga upp dem me autosol?

Fälarna ser helt OK ut men efter kört me dem i 2 somrar så blir det en del smårepor om man kollar noga. Så de är bara lite uppfräschning jag vill åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.