|
|
|
|---|---|
|
Har en 528ai-87 som jag får "baktryck" i expansionskärlet till kylaren,trodde att toppen var sprucken men icke, den har jag bytt,termostaten urtagen,inget stopp i slangarna,likväl högt tryck och kokar. Någon som har ideer om vad som hänt eller orsakar detta fenomen??? | |
Paap Reeder |
Hej! Vid varm motor har du väl alltid ett tryck i kylsystemet. Vill minnas 0,8 bar. Vad menar du med "baktryck"? När motorn kallnar så bildas det ett ett vacum som dock "nollas ut" via en backventil i locket till expkärlet. Du måste ha rätt tryckvärde i locket. M 30 är känsiga för det. Att skruva dit ett lock från Biltema med ett annat tryck fungerar inte bra. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap. Tack för ditt svar,alldeles korrekt det du säjer men problemet kom ganska plötsligt o oväntat då bilen har gått perfekt under mängd av år. Biltema är inte min butik,använder orignalgrejer av erfarenhet.Det tryck som uppstår sker redan vid ca:70 grader och när locket är avskruvat, det står som en fontän ur ex.kärlet. Har inte under mina 30 år som BMW-ägare varken haft eller hört talas om detta fenomen.Jag är mycket tacksam för tips eller ideer om detta. MVH.Rolf |
|
|
så där har det blivit för mig varje gång man är å pillar med kylarn, fyller på vatten osv... verkar som den har en tendens att suga i sig luft å trycka ut vatten typ... har haft två 525:or och båda har betett sig likadant. första gången trodde jag toppen gått så jag bytte den men icke!:) det har iaf alltid gett sig efter en rejäl avluftning och att sen låta bli att skruva av locket med motorn igång... mvh jonas |
|
|
2 saker kommer jag direkt att fundera på antingen att du har dåligt kylar lock eller sprucket block. Hur mycket sprutar det? väller det över lite eller med väldigt kraftigt tryck? /Pelle |
|
|
Hej Pelle. Kylarlocket är OK. Sprucket block?Kan det spricka,har inte under alla år hört någon som har drabbats av det utom vid stora motorhaverier,men ursäkta språket,bilfan går ju helt normalt. Någon som har fler ideer så tar jag emot dem med största tacksamhet. MVH. Rolf. |
|
|
Jag skulle sätta en slant på vattenpumpen. // Pinto |
|
|
Jodå.. blocken kan spricka. Då blir det dom symtomen som du har. Vart ute för det själv med m20b20 motor. Två bilar är fler än en.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.