AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
723

Knep om demontering av bromskiva

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen alla.

Hoppas att er Påsk har vart bra, härlig ledighet för dom flesta antar jag.

Bytte bromsbackar på högersidan idag(handbroms). Allt gick ovanligt smidigt, brukar ha en hel del klater annars. Vart perfekt på den sidan. Hade nedslag på den sidan på besiktningen. Så tänkte byta på andra sidan oxå på en gång, men det vart tji.

Jag får tusan inte bort bromsskivan. Den sitter som berg. Finns det nå verktyg man måste ha då eller är det nån som har nåt universalknep? Har lång till nå ställe å köpa verktyg så tips mottages som vanligt tacksamt.

RonnyL.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Ronny,

Menar du att den sitter fastnypt på navet?
Har du fått loss insexskuven?

Jag antar att du vet att handbromsbackarna måste dras ihop innan du får bort skivan: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Värm skivan ordentligt och knacka med gummiklubba tills den släpper.
lite rostlösare man duschar på anläggningsytorna kan hjälpa lite också.

Mina skivor satt också som fan , faktiskt så hårt så jag trodde jag "glömt" något från insidan...
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Insexskruven lossade bra på bägge sidor, det var en sak jag trodde jag skulle få borra ut.

Dras ihop, ska det inte räcka med att handbromsen inte är dragen. Om jag nu släpper på vajern vid spaken, blir det inte svårt med att få jämn verkan på bägge sidor? Har ej gjort det här förrut. Knepigt att det aldrig får gå riktigt bra. Men med lite tid så går det.

Erik;hur går det med EML´problemen du har? Jag har lite taskig tomgång på min nu, men ska kolla luftfilter å bakåt för o se hur luftvägarna är.

Ronny L.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Vart ut å fixat det nu. Jippi. Erik; du å dinna länkar, jag har set en skriva det förrut, men är det nåt du inte har en länk till?

kanske nå bra sätt att justera in dom? Lät tolvan snurra lite å drog i spaken, var lite ojämn verkan höger o vänster. Men man kanske ska hissa den å ta det med "handkraft" sas.

O lite gummiklubba vart det oxå. Men nu e de gjort iaf.

Tack för hjälpen.

Ronny L.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förstod inte riktigt hur du justerade dem, men man ska börja med att släppa vajrarna och spänna ställskruvarna. Sedan släpper man ställskruvarna några hack och därefter spänner man vajrarna. Annars riskerar man att backarna inte tar jämnt, följden kan bli att beläggen slits olika.

När jag skulle byta handbromsbackar på min E34 var jag tvungen att skruva ihop backarna dem för att få loss skivan. Beläggen hade gjort slitit ned trumman i skivan, så att en kant hade bildats. När jag fick bort skivan såg jag att ena belägget hade lossat från backen och lagt sig utanpå det andra, ingen vacker syn. Inte undra på att handbromsen tog dåligt på den sidan....

EML-problemen är nog lösta, men istället har jag hittat en sotigt tändstift, Troligen är det en dålig tändkabel, jag har skrivit ett inlägg om det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.