|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Tycker inte man ska lagstifta om sådana här saker. Då ska vi också förbjuda alkohol helt och hållet, för det råder ingen tvekan om att det finns måånga människor i vårt land som är över 20 år och ändå har svårt att hantera alkohol!! Vi bör även förbjuda alla över 60 år att köra bil eftersom många av dem har hälsoproblem som gör dem till sämre bilförare. Pizza är farligt och borde kanske förbjudas eftersom de inte bara leder till folks död genom hjärt- och kärlsjukdomar, utan de kostar även oss skattebetalare massor i vårdkostnader! Listan kan göras hur lång som helst på saker som bör förbjudas i första hand om man skulle köra hårt med förbudspolitik. Nää, ett sådant samhälle vill inte jag leva i... /Andreas _____ Länk |
|
|
Faktum är att det redan lagstiftats om effektbegränsning för unga motorcyklister. Något som jag tycker är vettigt. Att sätta en effektbegränsning som inte tillåter de snabbaste typerna av bilar när körkortet är färskt och föraren är oerfaren är inte på något sätt konstigare. Med tanke på de flera olyckor som varit där yngre fortåkare spelat huvudrollen skulle det inte förvåna mig ifall ett förslag om någon typ av begränsningar för de yngsta körkortsinnehavarna ligger i startgroparna. |
|
|
Något bör göras åt problemet....men det är svårt....många 18-åringar kör moget...många 18-åringar kör omoget. Somliga tror att de är duktiga bilister bara för att de kan hantera bilen skickligt rent körmässigt, men som i själva verket är oerfarna blåbär i den verkliga trafiken. De livsviktiga varningsklockorna ringer inte alla gånger i skallen (när det som bäst behövs) på en ivrig gasglad nybörjare. Finns ju såklart många andra riskfaktorer hos bilister såsom alkohol, trötthet, Söndagsbilister, folk som kör extremt långsamt osv osv. Men denna olycka förfaller hamna i kategorin hög hastighet dåligt omdöme (oerfaren). Jag tror på en bättre inlärning i bilskolan där man på ett mer tydligt och markant sätt präntar in i skallen på folk att bilar är livsfarliga att framföra på ett ovarsamt sätt och de konsekvenser det kan medföra. /Lazze Länk |
|
|
Jag skulle tro att det är ett par % av alla nyblivna körkortstagare som är problemet. Kanske hellre en lag om att man ska genomgå en test innan man i huvudtaget får börja ta sitt körkort. Folk som har problem i sin ungdom kör oftare rattonyktra/påverkade osv. Att förbjuda något leder knappast till att gasglada personer kommer köra långsammare eller hålla sig inom effektramarna? Så länge det rullar 'lagliga' supror, bmws you name it med 1000 hästar på gatan kommer knappast de effektstrypta bilarna vara effekstyrpta så länge (se mopeder tex). Nej detta skulle (som vanligt) drabba de vanliga reko ungdomarna som visst kanske momsar lite på motorvägen men absolut inte är någon trafikfara för någon annan. GIS killarna har inte speciellt mycket innanför skallen men jag tror knappast att dessa är ungdomar. Ska det införas någon begränsning så skall den gälla alla och alla får kvalificera sig för att få framföra ett fordon som har ett visst antal hk/kg. |
|
|
bjoerk> Gällande regleringen av alkoholtillgången för unga så är det främst dubbelmoralen i att det är 20 på systembolaget men 18 på lokal samt att man betraktas som myndig vid 18 års ålder men inte som fullvärdig samhällsmedborgare som irriterar mig. Sedan undrar jag fortfarande hur ett lagförslag vilket reglerar kombinationen ung förare / stark bil skall se ut för att inte få negativa konsekvenser, tex. som jag skrev innan för yrkesförare och möjligheten att låna föräldrarnas bilar. Även det faktum att mognaden inte är relaterat till åldern. Denna form av överreglering av precis allting kommer att strypa samhället tillslut! Det går inte att reglera / lagstifta bort allting som är farligt. Hur skulle det se ut om man endast fick äta sallad, endast vara ute till kl. 21.00, bara titta på TV en timme om dagen etc. etc. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
Schemalägg trafikundervisning i skolorna, börja redan i ettan för att sen utöka ju närmare moped- och bilåldern de kommer. Jobba mycket med attitydsfrågor och riskmedvetande. Jag jobbade tidigare som ambulanssjukvårdare i flera år. Vi var mycket ute i skolorna och informerade, jag VET att skrämselpropaganda fungerar alldeles utmärkt. Minns särskilt en "tuff", lite uppkäftig kille i 12-årsåldern som hela tiden under föreläsningen gjorde sig lustig över hur löjligt det var med cyklehjälm...jag och min kollega tröttnade till slut och plockade fram det tunga artelleriet...killen har passerat tjugo nu och använder fortfarande cykelhjälm... Nu gällde ju inte denna tråds diskussion cyklehjälmar, men principen är den samma. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Det man lär sig i trafikskolorna om att köra bil är alldeles för lite - man lär sig trafirkregler men inte att köra bil. Jag har två förarutbildningar bakom mig och insåg redan efter tio minuter in i den första, att trots att jag själv tyckte att jag körde bra, inte hade en aning om varken mina eller bilens begränsningar. Tycker nog att Tsv borde subventionera förarutbildningar till alla med nytaget kk. Tror alla skulle tjäna på det. (Nej jag har inte aktier i den branschen) :o) |
|
|
Att det finns folk med dåligt omdöme är inte mycket att göra åt!?Hur skall man lära ut det? /Anders |
|
|
Du har helt rätt Anders - dåligt omdöme och för all del dåliga vanor är svåra nötter att knäcka. Men om man får lära sig hantera bilen efter dess förmåga - lära känna bilens och sina egna gränser så tror jag nog att man inte överskattar vare sig bilen eller sig själv ute i trafiken. Att känna sin bil och veta hur den beter sig i olika situationer kan aldrig vara fel!! |
|
|
330ci - orient: Kunskap är A och O. Men man lever inte alltid som man lär! Själv är jag farmaceut och vet att man inte skall använda näsdroppar mer än 10 dgr i sträck. men det skiter jag i ;-) /Anders |
|
|
Kunskap om egna och bilens begränsningar bättrar kanske inte på dåligt omdöme, men kan åtminstone ge en insikt i vad som händer när man tappar kontrollen. Det kan skrämma sk...n ur dom flesta, så om inte annat borde ren självbevarelsedrift få många att ta det lite lugnare om alla fick en 'riktig' förarutbildning. Tyvärr kostar det ju en del, och redan idag är det okristligt dyrt att ta körkort. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.