AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.772

BMW med i en våldsam frontalkrock, 5 döda.

Sida 3 av 4
Tragiskt, mina tankar går till familjerna. Dock inte till dem i bmwn som verkar vara boven i dramat. Även om det är synd om deras familjer också.

Varför ens tänka på att köra fort när det finns andra trafikanter på vägen? Nog händer det att jag kör för fort för mitt eget bästa ibland. Men det är alltid noga kalkylerat och på ställen där jag har fri sikt ett par km så jag ser om det kommer någon medtrafikant på vägen, då avbryter man.

Sunt förnuft är vad som gäller efter vägarna, och finns det andra bilar på vägen då är det extremt viktigt att köra med ett eller flera drag redan klara i skallen.

Precis som det är på banan man kan inte köra fullt in i en kurva för att sedan fundera på vad man ska göra i kurvan.

Ut med mer markerade polisbilar, de brukar ha en god effekt. Mer alkotester/drogtestar efter vägarna.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Glömde skriva en sak,

Att köra med skrämsel propaganda funkar nog i många fall, Men varför inte sätta sig bakom ratten och tänka på de som väntar på en hemma?

Har själv en sambo, en grabb på 2.5 år och en liten till på väg, tänker på dem hela tiden. Det lugnar ned mina körning något enormt.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Skrämselpropagande fungerar faktiskt bra i många fall. Vägverkets omtalade säkerhetsbälteskampanj hade mycket bra effekt, bara för att nämna en...
Si
765
Simon01
120dM -08
Tror också att skrämselpropagandan kan fungera. Jag såg en bil i höstas som varit med om en hemsk smäll. En familj hade kört av vägen, en mor till två barn hade omkommit och bilen var inte urstädad. Det låg barnböcker i baksätet, och taket var nedstänkt av något jag helst inte vill veta vad det var. Vid ett sånt tillfälle mår man inte särskilt bra.
D-diddy
När jag bodde i usa så hade dom ett bilvrak stod vid Wal Mart (mataffären) med en skylt med bilder på dom ungdommar som dött i bilen. vraket var inte vackert och skylten avslutades med Don't drink and drive! Det funkade tror jag. folk pratade iaf om bilen och beklagade sig över fyllekörningar.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Jag kanske ska förtydliga lite för att undvika evt missförstånd: Jag tror på upplysning, saklig information om hur en krock påverkar inre organ etc. men inte på ren skrämselpropaganda. Naturligtvis kan människor påverkas, men ett "överdrivet" budskap kan få fel effekt...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En liten tanke:
Det ligger mycket psykologi också i hur olika bilar körs av olika kategorier förare. Jag är rädd att BMW generellt är betraktad som 'fortåkarbil', även de motorsvagare varianterna. Det finns många 'familje-modeller' av t ex Skoda eller Hyundai eller Opel som rent prestandamässigt utklassar en 316 eller 518 med hästlängder, men trots det är BMW'n en större risk enligt försäkringsbolagens statistik. Särskilt för unga förare.
Annorlunda uttryckt: Gasglada ynglingar (och även något äldre) skaffar (eller lånar) gärna en BMW och kör fort med den, det må vara en 316 eller en M3 eller vad som helst = hög risk.
I folkmedvetandet är helt enkelt BMW bilar som 'går fort', och det påverkar både en del BMW-förare (som därmed kör fort och tyvärr ibland vårdslöst) och en del andra trafikanter (som 'ser' en fartdåre bak ratten i varenda BMW).
Tusan vet däremot vad man kan göra åt det, annat än att vi hjälps åt att bära oss vettigt åt i trafiken och prata med dom som inte gör det.
Som någon sagt, varumärket är starkt!

/// Gunnar E.
Co
18
Contz
Alpina B7 Turbo Coupe -80
Fortsätter lite på psykologidiskussionen. Trots allt, så marknadsför BMW sina modeller med just hur sportiga de är. I reklamen ser man snabba klipp med bilar, man lyfter verkligen fram hur snabb och säker den är, varvande motorer etc. Nu tror jag inte att någon sätter sig i en BMW och tokkör bara efter att man har sett denna reklam. Men det är nästan som det "hör till" märket att det skall "gå undan" när man kör den. Citat som "en 316i är ju ingen riktigt BMW" (från diskussioner man själv hört) pekar ju tydligt på att fokus är på snabbhet och sportighet. Då borde det inte komma som någon plötsligt överraskning att bilarna framförs efter detta recept.

Med information kommer man nog åt en del förare, men jag tror dessvärre att det faktiskt är svårt att nå de yngre, gasglada förarna utan respekt för omgivande trafik.

Och då är frågan igen, om vi inte når föraren, hur gör vi då? Det är ju trots allt FÖRAREN som skapar olyckan, det är knappast bilens fel (men det händer det också).
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Jag vet inte om jag tycker synd om dem.. Tycker mest synd om vänner o familj. Hadde det här händt i 70-80km/h i 70-sonen är det en tragedi. Men, 150 på smala vägar i mörket är så dumt att man får skylla sig själva när det går dårligt.
Ennu en E36 325:a som gör att forsäkringen ökar också...

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Möjligen kan man tycka att 'fartdåren' som körde får skylla sig själv, men i det här fallet dog en passagerare i BMW:n plus tre totalt oskyldiga småbarnsföräldrar i bilen idioten lyckades ramma.
Pappan som lånade ut bilen gjorde lidrigt sagt en felbedömning!

En lite makaber notering: Olyckor där alla inblandade dör är jämförelsevis inte särskilt dyra för försäkringsbolagen, de stora kostnaderna har man för svårt skadade som ska ha livränta, skadestånd och drar stora skjukvårdskostnader många år framåt.

/// Gunnar E.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bilen var en 325 E36 och personena i bilen kom från Tenhult, På bromsspåren ser det ut som om att det hoppat ut en djur framför bilen och han har låst upp framhjulen och glidit över på fel sida och sedan kolliderat med Reanulten.

Min flickväns bror kände dödsoffren. Han var även tyvärr känd för att vara gasglad.

R.I.P. Jag tycker väldigt synd om offrens familj och anhöriga.

---
Min E30: Länk

/Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
deejaywasp: Åkte förbi olycksplatsen i söndags och jag tyckte snarare att det såg ut som om det inte fanns några bromsspår. De spåren som fanns var på körbanan där renaulten färdades och såg ut att vara "släpspår" av när bilarna flög av vägen.

Jag kan inte förstå riktigt hur olyckan har gått till (ett djur kan vara förklaringen?) eftersom kurvan i fråga lätt skulle kunnas tas i farter över 200 km/h. Innan kurvan är vägen dock lite dålig och kör man väldigt fort kanske bilen var i obalans redan innan kurvan och helt enkelt "hoppade till" en halvmeter /meter rätt in i renaulten. Eller så var föraren berusad?

Jag misstänker att han aldrig hann reagera / bromsa i den farten så hinner man inte låsa upp bromsarna (speciellt med ABS) innan det smäller. Otäck olycka :(
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det var en flygbild från olycksplatsen i Expressen igår, jag tyckte det såg ut som sladdspår från BMW:n, som verkar ha träffat Renaulten 'sidledes'. Inte en antydan till bromsspår från Renaulten, föraren hann väl inte ens reagera innan det small....
Usch, man hoppas man själv slipper ett sånt möte!

/// Gunnar E.
BMW:n har släppt i kurvan och träffat renaulten rakt i fronten med högersidan.
Spåren på platsen är sladdspår ut ur kurvan.
Jag har sett båda bilarna och det var ingen trevlig syn.
Måste fråga.. olyckan inträffade i en högerkurva? (från BMW:ns synvinkel)
BMW:n gick på sladd in i Renaulten med passagerarsidan först?
Låter väldigt märkligt i så fall

/Erik
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Retursladd... han 'klippte' en taxibil strax innan och fick väl kast när han vräkte sig tillbaka framför taxin. Verkar troligt att han i så fall sladdade över på mötande vägbana, hade han fått sladd åt 'rätt' håll tror jag han hade kört av åt höger eftersom det ska ha varit torrt väglag och bra grepp.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M-Pire: Japps en lätt högerkurva. Jag tror att renaulten fick bmwns sida i fronten dock osäker.

Powerm: Okej åkte förbi i 70 ungefär tyckte inte att det fanns några spår innan bilarna träffade varandra.
Ja
760
JanF
530i-93
Hände en liknande olycka här ner för några år sedan.

Sladd efter en lång kurva som tagits i extremt hög fart mitt i natten. Skillanden var att mötet var en lastbil där föraren klarade sig oskadd. Däremot blev alla 4 killarna i bilen förvandlade till motivlackering i lastbilens front.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tragisk olycka.

Skrämmande förslag som ges i denna diskussionen; Är det rätt att dra alla ungdomar över en kam? Mognad är trots allt inte kopplat till åldern.
Denna form av lagstiftning och överkontroll av samhällsmedborgare hör hemma en kommunistdiktatur.
Jämför med tex. att efter 40 års ålder får du inte skaffa barn då risken anses större för missfall / fosterskador.

bjoerk> Det verkar som du var förbjuden / inte fick möjlighet att framföra motorfordon med kraftigare bestyckning i yngre år? ;)

Skrämmande är också att många, trots uppnåt mogen ålder, verkar ha svårt att anpassa hastigheten bara för att de råkar framföra en M5 Novack istället för den Skoda Favorit som normalt brukas. Då bör man allvarligt överväga om man skall ha körkort överhuvudtaget, bristande självkontroll är en allvarlig trafiksäkerhetsrisk.

Detta är lika fjantig som Systembolagets 20 års gräns, du är myndig vid 18 år och skall anses kunna ta konsekvenser för dina egna handlingar, men inte kunna köpa hem en flaska vin till fredagsmiddagen. Däremot är det helt OK att supa sig full på lokal.
Skall vi kanske höja myndighetsgränsen och körkortsåldern till 30?

Att låta ungdomar "acklimatisera sig" till bilkörningen i en motorsvagare bil genom lagstiftning skapar en mängd problem.
Låna farsans Volvo/SAAB med turbo för att köpa mjölk?
Köra Taxi?
Framföra uttryckningsfordon?

Alla gamlingar (över 30) borde förbjudas att köra bil, de kan ju drabbas av hjärtinfarkt, ha dålig syn, vara stressade eller lida av någon annat trafikvidrigt!
Så kör de ju som svin, sköter sina bilar dåligt och kan inte trafikreglerna....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Ett förslag kring någon form av effektbegränsning behöver inte innebära att alla artonåringar tvingas köra svagast tänkbara bilar. Det är främst kombinationen unga oerfarna grabbar med snabba sportbilar som är farlig.

I praktiken håller försäkringsbolagen på att sätta dessa gränser. Premien för en artonårings M3:a är svettig. Detta talar sitt tydliga språk. Statistiken är inte munter för kombinationen.

Tryggve: Tjugoårsgränsen på systemet är inte så fjantig som du tror. Många artonåringar kan inte hantera sin spritkonsumtion och bör därför inte ha fri tillgång till alkohol. Detsamma borde gälla bilkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.