|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Om man får komma med ett litet inlägg: Jag har gått den långa vägen med min A-behörighet (Tog först lätt mc, senare mellanklass som övergått i obegränsad) och det jag gjorde var att låta bli att köra mc tills begränsningen hävdes. Jag kan säga så mycket att jag var knappast mer trafiksäker på en ZZR1100 efter att ha hållt upp med körningen i två år jämfört med om jag fått köra direkt efter att kört en 125 kubikare... Jag kan uppskatta idén, men att få den att funka är en annan sak. Mvh Elvis |
|
|
Men hallå...kom igen..... Man kan bevisa vad som helst med med statestik. Täck efter en gång till nu.... Visst kan man se att motorstarka bilar är med i fler olyckor. Men de bevisar inte att de är farligare. Det kan lika väl vara att farliga unga förare väljer sådana bilar och därför orsakar fler olyckor. Flyttar du över en ung adrenalinstinn tonåring i en bil som bara har 100 hk så kan han fixa lika många olyckor i alla fall..... Det är attityden och förnuftet som måste in i huvudet, annars går det illa med vilken bil som helst..... |
|
| Men hur får man in rätt attityd och sunt förnuft i huvudet på dessa killar? | |
| JanF: Man kan inte bevisa vad som helst med statistik. Möjligen kan man, medvetet eller omedvetet, lura i okunniga nästan vad som helst med statisitk. | |
|
Jan F skrev: "Visst kan man se att motorstarka bilar är med i fler olyckor. Men de bevisar inte att de är farligare. Det kan lika väl vara att farliga unga förare väljer sådana bilar och därför orsakar fler olyckor." Visst kan det vara så men ges inte möjligheten att låta farliga unga förare kör snabba bilar kommer olyckorna minska. En motorsvag bil inbjuder inte till samma tempo som en motorstark bil, även fast det går att köra fort och vålla olyckor med den förstnämnda. |
|
gangsta_toth |
Vad jag har förstått, så fick dom en retursladd efter en omkörning i hög hastighet. Kanske något som var var slitet i bakvagnen som försämrade väg-egenskaperna? |
|
Att lagstifta om begränsad motoreffekt tycker jag är helt fel angreppsätt. Jag ser hellre att man får bort rattfyllerister och drogpåverkade från vägarna. Sen att man lär upp de yngre förarna så det får ett bättre riskmedvetande. |
|
| Det stora problemet är att få in bättre riskmedvetande i unga förare. Hur ändrar man deras attityd? | |
|
Håller inte riktigt med alla här. Jag är 19 år snart 20 och kör lungt och bra tycker jag och mina vänner, samt familj. Däremot kör jag fort ibland, vilket jag anser som många andra är rätt om det går till på rätt typ av vägar. Men att köra 150-170 på en 70 väg som den BMW 325i E36:a hade gjort och sedan köra om en Taxi där det var dubbla heldragna linjer skulle alldrig falla mig in! det är ju bara vårdlöshet i trafik! Sedan var det det där med motorsvaga bilar. Säg såhär; min mammas Polo 1,4 75HK kan faktiskt köra 160km/t, men man uppmuntras inte att dra full gas genom kurvorna lika mycket som i en V70 R -04 vi hade hemma för provkörning en helg för inte så länge sen..... Vi känner själv ett par som förlorat deras son i en singelolycka i Danmark för 10 år sen i deras snabba Saab Turbo.. Hade han kört i en Polo hade han levt idag (han var 19år då han dog), så jag har det ganska svårt att sticka iväg med kompisar i snabba bilar här hemma. Vilket jag förstår. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Ok....men är det som ni säger så är det ju dödsstöten för BMW, om motorstarka och snabba bilar är dödfällor, bara att packa ihop och lägga ned bilfabriken nere i Tyskland Om enda sättet att få trafiken säkrare så får vi väl klämma in alla i Polo 1.4or så blir det lugnare, det är ju inte bara 18 åringar som kör ihjäl sig. Tungt förresten att du har både en V70 och en E60 vid 19 år ålder. När jag var nitton så kuskade jag runt i en undermotoriserad opel, kanske därför man överlevde...... |
|
|
har en VW golf -89 1,8 själv, pappas bil E60, mamma åker Polon. Jag menar inte att vi alla ska åka runt i småbilar, men tror alla behöver tänka igenom innan man trampar fullt i en snabb bil. mvh Simon |
|
|
Detta problem är inget nytt, det blir bara så jäkla påtagligt när sådana här, helt onödiga och mycket tragiska olyckor inträffar. Dessvärre, om man minns tillbaka, då man var 18-19 år, hade färskt körkort och en BMW i händerna, då man var Gud helt enkelt. I bilen kände man sig helt skyddad och trodde fullt ut att man var odödlig. För mig personligen fick det till följd att jag voltade med bilen, och då med ett körkort som endast var ca 2 veckor gammalt! Jag klarade mig (hade nog sinnesnärvaro att i alla fall bälta fast mig), men det fick även till följd att jag förstod hur snabbt allt kan vända. Efter denna incident, så ändrades faktiskt min körstil rätt radikalt under de följande åren. Hur tråkigt och präktigt det än låter, tror jag att ett sätt måste vara INFORMATION om vad som händer vid ex. en kollision (för att skapa respekt för farterna). Låt de som snart är klara med körkortet få veta hur ett bilvrak som kolliderat i 160 ser ut. Låt dem besöka polisen och få veta vad som händer, hur plåt bänds och bryts, hur tak pressas in, låt dem få se bilar som varit med i olyckor. Få dem att INTE lite på biltillverkarnas reklam över hur "säker" bilen är. Vid frontalkollisioner från 100km/h och uppåt, även i de nyaste bilarna, blir det allvarliga skador på människor, inget snack. Exempel, en person i bekantskapskretsen som frontalkolliderade i 100km/h (farthållare) med sin nya Passat i sidan på en Audi A6 (som fått sladd efter en omkörning), personen kommer bl.a aldrig att gå normalt (skadad rygg/nacke) samt har återkommande smärtor som ingen vet om de försvinner. En sådan händelse får i alla fall mig att lugna ner mig lite i trafiken och höja min koncentration på trafiken. För den största faran på vägarna är faktiskt dina medtrafikanter, eftersom du aldrig kan vara säker på vad de skall göra härnäst. Sedan spelar det ingen roll om det är BMW, Audi, Volvo eller Renault, de flesta bilmärken har idag effektstarka modeller som lätt svingar iväg bilarna i för höga hastigheter relativt enkelt. Nåväl, detta var mina tankar. Fler förslag? |
|
| Sim > Måste man känna någon som varit med om en allvarlig olycka för att tänka som du? Eller hur ska man göra? | |
|
JanF: Jag håller med dig om att hög prioritet borde läggas på att utrota rattfylla på vägarna. Det är det i särklass största trafikproblemet. Fast var ligger motsägelsen i att ha effektbegränsning för unga bilister och att jobba för att stävja rattfylla? Ge gärna exempel på hur utlärande av riskmedvetenade konkret skall gå till för att det skall "bita" på unga grabbar (ja, det är unga grabbar som är problemet. Tjejer är försiktigare i trafiken och är mer riskmedvetna). |
|
|
aye: Vet inte, gillar ju farten, läckra BMW bilar, väghållningen lika mycket som alla andra ungdommar. Däremot har jag nog fått mig en ordentlig tankeställare när han körde ihjäl sig i DK för 10 år sen. Det sitter liksom kvar i huvudet fortfarande när jag kör. Speciellt när jag åker med vänner som jag tycker kör illa, då brukar jag säga till... Jag är själv sugen på en E36:a, någon 320-325. Så jag är inte emot snabba bilar till ungdommar då jag själv är en av dom som gillar väghållningen, prestandan och utseendet på BMW bilarna. Men man måste bara tänka till lite. Kör aldrig för fort om folk till exempel tjatar på mig, känner ingen press på mig från vänner att "visa vad jag går för". Jag vet inte vad som är rätt för att få ned olyckorna med ungdommar, men att ta bort alla snabba bilar från oss är nog inget alternativ då folk bara kommer att köra dom på annat sätt (läs: olagligt) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag tycker tex att "Contz" har ett mycket bra förslag. Får man se vad som händer med en bil och en människa vid en högfartskrash så får man en tanketställare som sitter i. Visa vad som sker helt enkelt. Jag tycker man kan tillämpa det på fler platser än i trafiken, låt folk få se konsekvenser av sitt handlande så man ser till att ta ansvar. T.ex visa vad som händer med någon som misshandlats och den långa rehabiliteringen som krävs. Jag kan göra listan hur klång som helst..... tex låt förövare betala för sin skadegörelse så får de hur lång tid det tar att jobba ihop pengarna det kostar... |
|
|
JanF: Skrämselpropaganda kan eventuellt vara en variant. fast då krävs det nog så obehagliga saker att det tenderar att bli oetiskt. Jag vet ej vad vetenskapen säger om denna typ av propaganda? Jag fick av misstag se bilder, som figurerat på internet, från en olycka där en Ferrari i mycket hög hastighet kolliderat. Närbilder av den i två stycken sönderslitna föraren med tarmarna utspydda över asfalten gjorde att jag inte var människa på flera dagar efteråt... Det värsta jag sett i bildväg. Om det påverkat mitt trafikbeteende ställer jag mig dock högst tveksam till. |
|
|
Jag har sett bilderna du talar om och nog fick dom mig att ta det lungnare och tänka en gång extra i alla fall. Jag kan inte riktigt se det oetiska i det hela, det är väl bättre att få se en sådan här bild så man tänker till och inte orsakar en olycka än att gömma alla hemska bilder och folk blir lika förvånade varje gång man ser att man kan skada sig i en olycka. |
|
|
Skrämselpropaganda funkar inte, det har anti-tobakskampanjerna försökt med i decennier och bilder på folk med KOL är knappast mysiga dom heller... Sen finns det en hel del människor som köper hela filmer med folk som blivit lemlästade, toleransnivån är helt enkelt för hög för att liknande ska fungera. Mvh Elvis |
|
|
Ok, om vi går på er linje som säger att människor är omöjliga att påverka och är olärbara då finns ju bara alternativet med begränsningar av bilen kvar. Hur vill ni att erat lagförslag skall se ut? Ska man begränsa effekten kanske, men det funkar ju inte bra för lätta biler behöver inte mycket effekt? Ska man gå på effekt/kg kanske? Ska man gå på cylindervolym/antal ventiler/turbo ? Var ska åldersgränsen gå, T.ex måste man vara 30 för att få köra en vanlig bil, sen när man kommer över 45 är det blir det förbjudet att köra en vanlig bil igen och man måste gå tillbaka till en motorsvag bil? Eller är det toppfarten som bestämmer? Får man då inte ta föräldrarnas Volvo till affären innan man är 30 år, innan des får man köra Polo 1.4? När får man köra en BMW, vid 40 år, (under 40 är det bara 518 som har dispens) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.