|
|
|
|---|---|
Tbone |
Jag har kollat runt lite bland annonser och sett att på BMW e30 finns det modeller som har slutbetäckningen k. Verkar bara vara 325 och 320 som har detta och nu undrar jag alltså vad detta står för. kan det möjligtvis vara kompressor? |
|
Nej inte kompressor :) Det står för katalysator... BMW andvände det i modellnamnen när katalysator var nytt och häftigt... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
Tbone |
Hehe...ok. Inte lika tufft som jag tänkt mig då. Var på väg att köpa en men tack vare dig så blev det inget köp =P. |
|
:) --- Min E30: Länk /Chrille |
|
nizze1985 |
Är du säker på det? Jag har alltid trott att det stod för kupé. Men men, jag kan ha fel... Keep up the good work! |
|
K står för Kat. Har förresten upptäckt rätt många annonser där det står kupe´om en E30 tvådörrars... hur blir det en kupe´ bara för att den har 2 dörrar? Som om em Amazon med 2 dörrar vore en kupe´... låt mig småle ;-) alfatok.... |
|
| Vad är definitionen på en kupé då? | |
|
definitionen för Cuopé är bara ett C t ex. 330 Ic men den finns bara på nyare. mvh Erik Jakobsson |
|
| Kupé = svenska... Stor chans att tyskarna skulle sätta en svensk modellbetekning på sina bilar. Coupé klingar bättre internationellt ;) | |
| Jag menade alltså; om det inte är antalet dörrar som avgör om det är en kupé eller inte, vad är det då som avgör? | |
|
Jo nu e det så här..... Coupe= 2 dörrars Limo= 4 dörrars ex. 325ik= 325 insprut katalysator, (injektion, kat) en kupe säger man har 2dörrar 4 dörrrars kallas LIMO herrå |
|
|
Affrozodiac, Nej det stämmer inte heller. En 2-dörrars E30 är ingen coupé. Definitionen av Coupé är att bilen har annorlunda taklinje än motsvarande limo, samt att dörrarna saknar ram runt sidorutorna. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
Scheckheft |
Hej Ordet coupé kommer från franskan och betyder "liten täckt vagn". Coupé är egentligen en förkortning av det franska carrosse coupé som betyder avskuren vagn (av couper = skära av). En coupé är mao en bilkaross som vanligen har två dörrar (finns undantag) samt en lägre och kortare överbyggnad än en sedankaross. Baksätet är oftast trängre än i en sedan eller saknas helt. Coupén har alltid en fast överbyggnad (=tak). Första gången begreppet användes var 1908 och avsåg då bilar med två dörrar. Källa: NE, Encarta Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
|
Jag trodde att K stod för k-märkt! ,o) ///Tobbe |
|
Scheckheft |
Angående begreppet limousine: från början avsågs en bil med mellanvägg mellan förare och baksätespassagerare. Idag tänker man på en lyxig personbil om man hör ordet. Utomlands används begreppet limousin för att beskriva en fyradörrars sedankaross. I Sverige brukar vi använda begreppet sedan. Hoppas Tbone har fått svar på sin fråga vad k:et i t ex 320iK betyder ;). Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
| Men en 4:a dörrars e36:a heter väl ändå sedan medans tex en m3:a med 4:a dörrar kallas för Limousine ? | |
Scheckheft |
shu! du får kalla bilarna för limousin även om de har 40 hk och är av märket Opel Kadett. Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
|
Scheckheft: Möjligt , men är det inte så BMW själva kallar dom ? Mvh Robbin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.