AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.330

byte av dämpare

Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
Tja!
Jag måste byta dämpare o fjädrar på min bil en E34.. Någon som vet nått ställe som säljer billiga men bra dämpare?
bl
41
blizzet
525iA -94
Hej!

Har själv beställt på Mekonomen, Monroe Reflex, runt tusenlappen styck. Det ska vara bra dämpare för sitt pris.
JO
123
JOP
535i E34
Köp för jösse namn INTE "Eurodamper" på Micro.
Köpte ett par bakdämpare där trots alla tips om att man skulle undvika dem (de skulle haft Monroe hemma, men de fanns så klart inte där när jag kom dit). Jag har upplevt riktigt dålig komfort under de sex månader de har hållit ihop. Nu knarrar & smäller det i dem hela tiden när man kör. Detta efter sex månader/ca 800 mil. Bra va?

/JOP
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
Oki.. Det verkar som att Monroe är ett hyfsat märke.. kanske tar o provar d... Dämparna kan ju inte bli sämre an va dem e nu.. hehe
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Köp inte eurodamper.Var hos speedy och bytte framdämpare å villken smörja jag fick.Dom nya dämparna e sämre än dom jag hade innan å dom var riktigt slut.Det blev en besvikelse.Det slår och skakar i framvagnen.Har ett par monroe i bak å det kommer att bli även fram.

BMW e lag
JO
123
JOP
535i E34
Gandsjö:
Jodå det kan faktiskt bli sämre än ett par riktigt slutkörda, glappiga, läckande och sönderrostade orginaldämpare:
Eurodamper är garanterat sämre...

JOP
ormen
måste faktisk kliva in o försvara budgetdämparen EURODAMPER! Har själv monterat de på både E34 o E30, inga problem. E34:n hann jag köra 3000mil med de o E30:n 4500 mil innan bilarna såldes! De var lika hårda efter de milen.

Nu är det så att det stämmer att bilen blir hård o stumm, men att det "förstör" vägegenskaperna, det vet i fan. Kombinera de med en bra sänksats så har du ett strykjärn! För det är precis vad jag vill ha, ett strykjärn på vägen!

Det är för svampigt o gungigt med original, spec. på 520 med smalare kränghämmare...

JOP: du måste haft otur att de pajjade så snabbt...
Hallå, även Eurodamper har 2års garanti, blev jag så missnöjd som ni låter, skulle jag åkt tillbaks med dem.

Har dessutom läst här på forumet god kritik för eurodamper, lite hårda men bra..

Ormen: Är det alltså inte att rekommendera att köpa Sachs originaldämpare då? Är det bättre att köpa dämpare som sänker bilen lite?

Mvh Jögge
Hurvida bilen blir svampig/gungig med originaldämpare är ju ganska subjektivt, och beror även på skicket hos fjädrar/bussningar/leder. Sachs Supertouring är den dämpare som motsvarar original.

Om du vill ha en lite "rejälare" stötdämpare utan att för den sakens skull förlora komfort så kan jag rekomendera Sachs Advantage. Advantage är progresiv och anpassar sig hela tiden efter din körstil - om du pressar bilen lite hårdare så reagerar dämparen blixtsnabbt och blir styvare.

Om du är ute efter en förbättring av väghållningen samt en liten sänkning, så kan jag rekomendera Sachs Performance kit med både dämpare och fjädrar.

Ovanstående produkter kan du köpa på exempelvis Autoexperten, priser kan du kontrollera på Länk

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Ok, så Sachs Supertouring sitter det alltså även på sedanbilarna? Det har alltså inget att göra med att dessa är avsedda för just touring-modellerna då?

Sachs Advantage låter ju intressant, framförallt om man inte direkt förlorar någon komfort. Hmm..., dessa skulle kunna vara något för mig...

Mvh Jögge
ormen
ja, nu är det så att jag snackar budget här, det går och är givetvis bättre på alla sätt o vis att köpa märkesprylar som Sachs eller H&R osv. eller varför inte panga på STCC -Öhlins för sisådär 50.000 /styck med justerbara fjäderben.... men jag menar att för de pengarna man betalar för Eurodamper så kan man inte förvänta sig bättre, och jag var mer än nöjd med alla mina bilar som fick de dämparna, för gatbruk duger de tycker jag... o min plånbok är glad.
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Kalle, vet du vad är det då för stötdämpare som sitter på M5orna då? För jag vet att det ska oxå vara Weitec, men vilken sort?

BMW 4ever
JO
123
JOP
535i E34
Ormen:
Blir faktiskt lite överraskad! Du är den ende jag vet som har gett ett positivt omdöme om Eurodamper. Jag såg själv ett flertal inlägg här på forumet + samtalade med ett antal bekanta bilmekaniker (enbart skrattsalvor och bottenomdömen. Tre av varandra oberoende bilmekar menade att medellivslängden på E.D var sex månader, oavsett körsträcka), och var därför helt inställd på att köpa Monroe reflex (Som Micro lovade skulle finnas hemma). När jag väl var där och de endast hade E.D tänkte jag "äsch, så dåliga KAN de ju inte vara. Då vore dom ju totalt osäljbara". Tyvärr så fick E.D ännu en totalt missnöjd kund.

Mitt tips till alla dämparspekulanter:
Läs min åsikt. Läs Ormens åsikt. Sök här på forumet samt på andra bilsajter. Om du sedan tycker att E.D fortfarande verkar vara ett OK alternativ så slå till... Men börja då också spara en slant varje månad i de närmaste sex månaderna...

JOP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.