AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
703

Byte Fjädrar.

TobbeBMW
Hittade en stor bit av min vänstra bakfjäder avgången idag när jag skruvade loss hjulet. Har upplevt bilen som sladdrig och hört en del dunkande ljud bakifrån innan, men nu vet jag varför :-(

Nu till min fråga/or.
Vad kostar en fjäder alternativt ett helt kit (4st)
Svåra att byta??
Tidsåtgång??

Dom e inte svåra att byta om du e lite händig! Finns kompletta kit för mellan 1100-1400kr för 4 stycken.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
TobbeBMW
Jo, är väl lite händig :-)
Ska se om jag kan fixa det själv då, och kostnaden var ju inte allt för hög heller.

Tack för hjälpen.
Man måste väll ha en fjäderspännare osv? Om man lånar en sådan, kan man göra det själv då?
Bak behöver du ingen fjäderspännare (inte på E36 iaf). Hissa upp bilen, lossa nedre stötdämparfästet, bänd ner länkarmen och samtidigt är det bara att plocka ut fjädern.
TobbeBMW
Låter ju jättebra, hur är det fram då??

Krångligare, misstänker att bilen kan bli lite högre i början innan fjädrarna "sätter sig" eller??
Jo, det är lite mer jobb. Blir att lossa en del bultar för att få loss hela paketet med stötdämpare och fjäder. Tro om det var 2st bultar nedtill och sedan är det tre muttrar uppe i motorrummet (stötdämpartornet). Lirka ur hela paketet och sen är det fjäderspännarna som ska fram.
Dra ihop fjädern och ta bort fjädertallriken upptill, bort med fjädern och dit med en ny. Var lite fippligt att få dit hela paketet vid monteringen, men är man 2 pers är det inga problem. Har man bara gjort ena sidan och sett hur det fungerar går det fort på andra sidan sen.
TobbeBMW
Ok, ska beställa fjädrar imorrn, sen blir det att jobba hårt på fredag :-)
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Någon som vet om det finns någon from av gör-det-själv guide på detta, typ steg för steg.

//Ville
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.