|
|
|
|---|---|
|
Att större fälgar och bredare däck försämrar prestandan/accet är ju ett faktum. Men HUR stor blir skillnaden? Sekunder? Tiondelssekunder? Hundradelssekunder? Ex. 275-18bak, 245-18fram isf 225-16bak o fram. /Lazze Länk | |
| jag är ingen expert i detta området så ta detta med en nypa salt men jag tror att pratar vi om prestanda vagnar så tror jag att de får tom bättre acc pga mindre spinn med större hjul men sätter man såna stora däck på en 32 tex så försämrar man nog prestanda en hel del men som sagt det är vad jag tror | |
|
ja tappade 0,5sek till 100 (mätt med färddatorn) vid byte från 17" til 18"... M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Ok, det här tillhör tydligen kategori "meningslöst vetande" då tråden blev så kort. Men om jag säger så här då: Vad händer om man sätter på 16"-fälgar på E39 M5 och E46 M3 då? /Lazze Länk |
|
| Bara för att j-as: det kan du inte för att bromsarna då inte får plats.. :-) | |
|
Lazze; Skillnaden i prestanda uppstår i de fall det finns en viktskillnad mellan de olika däck/fälg-kombinationerna. Den beror alltså inte på dimensionen i sig. Men det visste du säkert. Om du siktar in dig på lätta fälgmodeller (t ex OZ Superleggera o dyl) så kan du ju t o m få lättare hjul än original även fast dimensionen är större. Sen måste man ju räkna på däckbredden också, däck väger ju en del. Om du vet vilka fälgar och däck du vill ha så kan du ju räkna fram vad de väger tillsammans. Jag har hört att man brukar räkna att 1 kg ofjädrad vikt motsvarar ca 10 kg fjädrad vikt. Det kan kanske ge ett hum om vilken prestandaförsämring man kan få med tyngre hjul. Sen ger ju som sagt bredare däck bättre grepp och därmed bättre starter vid kraftig acceleration. Detta påverkar ju dock inte prestanda när man väl är uppe i fart. Jens |
|
|
Ett tillägg till ovanstående; Skillnaden kan förutom vikten komma av att viktcentrum är olika på olika fälgmodeller. Optimalt är att ha viktcentrum så nära fälgens centrum som möjligt. Jens |
|
|
Jens, Angående fjädrad o ofjädrad vikt så antar jag att du menade 1kg extra på den roterande massan motsvarar ca 10 "vanliga" kg när accelerationen jämförs (40kg bromsok eller 40kg stol spelar ju ingen roll på accelarationen)? Sen vinner man visserligen en del på väghållningen genom att sänka den ofjädrade vikten, inte sant? Men, eftersom vi pratade hjul nu så antar jag att det var det du menade.. Länk |
|
|
Anders S; Yes! Jag menar förstås den roterande massan! Den ofjädrade vikten påverkar enbart väghållningen, inte accelerationen. Tack för rättningen :) Jens |
|
|
Sani: ;-) Ok jag är med på resonemanget, med tillägget att ju bredare däck (mer massa) desto mer rullmotstånd blir det, vilket försämrar prestandan. Är bara lite nyfiken på hur stor skillnaden blir med t.ex 275-18 vs 225-16...om man utgår ifrån att det är samma vikt. (men det lär visa sig snart) /Lazze Länk |
|
|
Håppas inte mine kommande bbs lemans 18x9,5 255 toyo sänkar acc för mycket jamfört med nuvarande 7x16 205 bmw krysseker 42. Då måste man ju ha kompressor eller nåt. Lazze: Hör av dig när du får dom på! |
|
|
Morten M: Dom är på, har kört några dagar med dem nu. Om det är ngn skillnad i acc vet jag inte, men jag upplever ingen skillnad iaf. BBS LeMans...Grattis, snyggaste fälgen! (men det finns bättre däck än Toyo) /Lazze Länk |
|
|
hur mäter man 0-100 med färddatorn? Mvh// Jonas Min Bil: Länk |
|
|
Lazze: Ok. Du har ju en 540 med 286 hk, så det är vel inte säkert du märkar nåt då du redan har den kraften bilen behövar. Lemans fälgarna är bestellt med Toyo däck då jag vill ha runda däck (mindre plats) för att vara säker på att dom får plats bak utan valsing. Apropos roterande vikt så är toyo däcken hyfsat lätta ska jag tro den som skrev det. |
|
|
Det som har betydelse är hjulets omkrets, inte bara fälgens storlek, även gummit. Förutsatt att man inte tappar väggreppet, är det bättre ax, ju mindre omkrets däcket har. Och högre toppfart ju större omkrets däcket har. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Vill bara förtydliga att i mina inlägg ovan har jag tagit för givet att rullomkretsen är densamma för de nya däcken. Jag skulle inte rekommendera att man ändrar på rullomkretsen, då kommer ju inte hastighetsmätaren visa rätt och bilen kan få andra oanade egenskaper. Jens |
|
|
Jens, Med "standard" felmarginal brukar det snarare bli mer rätt när man byter till något större hjul. Går ju att ta reda på med hjälp av beräkningen under Diverse/omräkningstabeller. Inte för att det spelar så stor roll iof eftersom vad som visas på mätaren inte är det väsentliga utan hur fort det går i verkligheten... :) /Anders Länk |
|
|
Org: 225/55-16 = 205,42 275/35-18 = 204,10 245/40-18 = 205,20 Rullomkretsen är så gott som samma. /Lazze Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.