|
|
|
|---|---|
|
Hej... har en 325 -94 e36 cabbe... har ett tag märkt att de luktat brännt om bilen när jag tokkör.. för en vecka sen skulle jag bränna gummi :-) varvade upp som brukligt.. men han släppte inte, ja shit va pinsamt.. jaja tänkte inte mer på de.. igår samma sak igen, höll lite extra koll på varvräknaren, 6000 varv å inge spinn....!!! la i tvåan helt orkeslös... blev tokskraj att lådan rasat.luktar bränt ... men sen gick de å köra igen... skall tilläggas att kopplingen tar extremt högt... va e de som är fel??? hur skall jag fixa detta?? vad kommer de att kosta??? LeeRoy | |
|
Vad händer om du ligger exempelvis på treans växel i 40 och trycker gasen i botten? Om varvet stiger men inte hastigheten så är din koppling på upphällningen! Förhoppningsvis har du lärt dig en läxa nu: att bilar inte är byggda för att "bränna gummi" med :-) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
:-) ska kolla de senare idag... jooo bilar skall va byggda för att bränna gummi med visst :-) därför jag köpte Beemer, med härlig bakhjulsdrift :-) LeeRoy |
|
| Om du ska köra på det sättet länge till så ska jag ge dig ett bra tips. LÄR DIG MEKA! och kolla även att bakaxlens infästningar i chassit inte ger sig. Är inte helt ovanligt att chassit spricker runt bakaxlens infästnings punkter av utmattning vid hårt körda e36or | |
|
Kalle... kollade de nyss... verkar som du har rätt.. varvnålen "hoppade" till en cirka 3-400 varv... hm... är de kopplingen som måste bytas?? Pelle P... jag kör inte alltid så... i veckorna pendlar jag lugnt å fint... rastar bilen ibland bara :-) och jag kan meka en del.. men bara basic, typ bromsar skivor de där lätta som alla fixar som inte har tummen mitt i handen... men har aldrig pysslat med ingrepp på koppling v- låda å sånt... ser man om bakaxelinfästningarna börjar ge sig?blir det sprickor innan de e kört??? eller säger det ba Krasch bom Bang?? å ja får cyckla 9 mil till jobbe??? är de svårt att byta koppling själv?? finns det nått bättre än original som står pall??? å var köper jag det?? LeeRoy |
|
|
Finns de risk att kopplingen ger sig totalt? eller kan jag köra en cirka 1-2 veckor lugnt?? bara softköra??? vill lixom inte bli stående... :-( LeeRoy |
|
|
Du kan köra vidare men var försiktig med kopplingen.. för mycket slir reulterar i värsta fall i svänghjulsbyte då denna inte är konstruerad att ligga på ständingt slir mor lamellerna.. den blir då nogot djävuskt varm och i värsta fall kan den spricka.. kör försiktigt och få grejerna bytta. sen ska du vara lite försiktigare mot dina stackars lameller... =) eller byta till sådana som pallar med din körning. sinter ofjädrat.. lite svåra att lära sig köra med men tål att börnas med. sen ska man aldrig burna på tvåan om du inte kör på 145:or bak.. det blir för mycket motstånd för vilka orginallameller som helst. |
|
|
Du kan köra tills kopplingen slirar helt, det värsta som kan inträffa är att svänghjulets yta blir blånat och får svarvas av. Försök bara låta bli att slira med kopplingen (eller bränna däck) Bakaxlens vagga hålls fast på 4a punkter, och det är runt dom främre(vill jag minnas) som chassit ger sig om det nu gör det. brukar höras ett klunk/skrapljud då. (i princip alla bmw spricker i chassit vid bakaxel balkens infässtningar i chassit vid buskörning/hård körning) Jag är bombsäker på att sport kopplingens beställningsnumer har nämts på forumet några ggr (sinter är inget alt på en bruks bil) Du skulle bara veta hur många bakaxlar/ brända lameller/ rasade maskiner osv jag har bytt på mina bus bilar ;-) Så kör hårt men vårda pärlan ömt *s* /Pelle |
|
|
PevAB å Pelle tack för svaren... har pallat upp bilen nu.. ska byta till helgen, ej sinter då jag kör 9mil om dan till jobbet.. bor på Öland vilket innebär att sommartid får man spendera en del tid i bilköer, = sinter lite jobbigt kan tänkas... då vet jag att svänghjulen borde klarat sig då.. :-) i ett såkallat kopplingskit från autoexperten, får man med allt som ska bytas? eller behöver jag köpa nått mer?? nån sa nåt om nått stödlager? e de samma som uttrampningslager? för de var med i kittet... längtar efter att få de bytt.. så man kan ut å glida :-).. ska ta de lugnare nu... :-( blir lkite skraj när ni börjar snacka om att infästningarna kan ge sig... men om de ser okay ut, så borde de la va okay å busköra ibland? kan man förstärka infästningarna?? typ svetsa dit en extra plåt eller liknande, har ej kollat ännu hur de ser ut, kanske borde göra det innan jag frågar men men... finns det nåt bättre än bränt gummi en solig dag?? ;-) LeeRoy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.