AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
851

dåliga avgasvärden

gt
22
gt3rs
E30 325 -89
hej!
besiktade min 325a -89
fick avgas värden som var helt fel! CO 0.6 CO2500 0,8 HC 200 Lamda 1,22
Bilen har en 272 graders CAT kam bilen var varmkörd, nyservad.
Jag har "stressat" ihop ett 2,5 avgassystem som säkert läcker smått någonstans! det jag mer misstänker är tjyvluft någonstans innan cylindrarna!
är det nån som har några fler tips?

MVH nikke
P.S. hoppas på att hinna till Drottningholms träffen 17April.
k-sprit e ju alltid en bra genväg sålänge

---
WWW.JK-RACING.SE
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Läckaget kan säkerligen vara boven i dramat...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

52
1
520tic
520i -88 Turbo
K-sprit gör att CO flyger i toppen, vanligast är väll att lambdan är paj, eller att lambdan varit urkopplad när motorn är i gång, då lagras felkoden och lambdan fungerar inte förens att felkoden är raderad...... görs lämpligen på en bmw verkstad, säkert dyrt... jag har utrustning till det åxå.

MVH/Robin
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Jag tycker det låter som avgasläckage före lambdan

eller för lite luft / för mycket bränsle kan ju va så också.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
520tic:

Är det inte bara att ta bort batteriet över kvällen för att styrboxen skall nollställas?
gt
22
gt3rs
E30 325 -89
520tic robin

jag startade min bil första gången och glömde då lambda sonden (grymt avgasläck :) ) va vill du ha för att nollställa datorn i bilen? vart bor du föresten?

MVH nikke

gör såhär för att nolla: låt motorn vara genomkall, lyft av kabelskorna från batteriet, låt dem ligga av typ en timme eller nåt sätt sedan tebax kabelskorna på batteriet, starta kör på tomgång till driftstemp +5-10 min till, ge dig sedan ut och kör typ 10 mil i varierande tempo sen borde det vara okey, men se till så att avgaset är tätt först.......

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
tja niklas... du har väl bla. som jag...för kraftig kamvinkel, det påvärkar hc
var det 272graders?
Hej!
Som ovan nämt så bör du kolla efter läckage på avgassystemets främre del. Läckaget behöver inte vara stort, lambdan uppfattar syreökningen ändå och skickar dessa signaler till styrboxen som ger mer bränsle till motorn. Se äve till så att grenröret inte läcker.
Lycka till MVH Erik
FK
11
FK
325T -05
850iA -92
Hmmm
Dom enkla felen e ofta svårast att hitta, hade problem med avgasvärderna och krånglade en del innan det klarnade. Värderna mäts ju oftas i slutet av systemet, där lamdavärdet ska vara mellan 0,97 och 1.03 för att få ok vid besiktningen. Lamda 1 = 1 del bensin och 14,4 delar syre om jag minns rätt. Så ett litet hål nånstans på vägen som släpper in syre förtör jivetvis värderna som mäts i slutet av systemet.

FK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.