|
|
|
|---|---|
|
min 525tdsa -93 börjar att vibrera när man bromsar antingen lite eller mycket i olika hastigheter. har kollat alla skivorna men dom ser jättefina ut, jag har ingen märkbar obalans i hjulen. alla bromsoken går lätt. vad kan det bero på? Rickard | |
|
Det är med största sannolikhet skivorna fram som har slagit sig och blivit skeva och det går inte att se med blotta ögat. Enda botemedlet är att införskaffa nya bromsskivor fram(testa ngn sportbromsskiva så kanske dom håller sig "oskeva" längre). Mvh Micke t/ 328-96 520-92 B6 3,5-89 |
|
|
Är nog som Micke T skriver. Men du behöver inte byta. Du kan svarva om bromsskrivorna. Bättre är ju att byta, men vill man ha budgetrenovering så funkar detta bra. //Tomas M 528i -86 |
|
|
Jag har samma problem på min 525, kan det inte vara skivorna bak? vet ni var man kan svarva om skivor? |
|
|
Skakar det i ratt och pedal är det sannolikt skivorna fram som måste bytas. Om det bara känns i pedalen är troligen bak. Kolla också så att igen kloss sitter fast. Mvh "Starre" |
|
| Skakar det i framvagnen och i ratten så är det fram, skakar det däremot i hela bilen så är det bak skivorna är skeva. Skeva skivor bak sätter bilen i skakning mer än man tror! Beror kanske på hur skeva de är iof... | |
|
Det kan vara glapp i länkarmar fram och styrledsbussning,det var så på min 525-92. |
|
|
Var dina skivor inte alls skeva då? Bytte du bussningar så blev det ok? |
|
| kontrollera även bussningen i hjälpstyrarmens infästning,när den var glapp på min bil så fick jag vibrationer i ratten vid inbrommsning | |
| Min 525 vibrerar vid vissa lägen på ratten vid 90 km/h utan att jag bromsar.Kan skeva bromsar ge såna symptom? | |
|
Min bil skakar inte när den är kall. Endast när jag kört några km. Är det bussningarna då? |
|
|
tack för alla svar!!!!!! Det vibrerar både i ratten och pedalen + HELA BILEN. kul. Blir väl till och svarva om varenda skiva. men som ni säger så kan det vara nån bussning med, för jag var och provkörde en touring med nyrenoverade bromsar runt om,(skivor, belägg, rubbet) och det vibrerade nåt så in i he-vete. Rickard |
|
| Kontrollera först tjockleken på dina skivor före du lämnar de för svarvning. Någon här på forumet borde kunna svara på vilken min. tjocklek som gäller för just dina skivor. | |
|
Jag måste också gå med i diskutionen , jag har en 525-89 med liknande problem . har precis byt styrlederfram (hjulinställning) och svarvat skivorna , balans fälg. vibrationerna vid inbromsning försvann nästan helt (men lite finns kvar om man bromsar mkt "fint"). Det som där imot "kom" var vibrationer i ratten när man kör som vanligt utan inbroms . -Phiber- 525i-89 Tony |
|
|
Jag måste också gå med i diskutionen , jag har en 525-89 med liknande problem . har precis byt styrlederfram (hjulinställning) och svarvat skivorna , balans fälg. vibrationerna vid inbromsning försvann nästan helt (men lite finns kvar om man bromsar mkt "fint"). Det som där imot "kom" var vibrationer i ratten när man kör som vanligt utan inbroms . VAD SKA JAG GÖRA ! Mvh -Phiber- 525i-89 Tony |
|
|
Svar:Eftersom just 90 km/h är en känslig hastighet för vibrationer(har det på min bil)och mina fälgar är balanserade så är det ända att ställa in det hela när fälgarna sitter på bilen,då kommer garanterat alla vibrationer i ratten att försvinna! |
|
|
samma probs här - vibrerar som FAN i 90blås... har nog kommit fram till att det är bromsoken som kärvar... kolvarna går inte tillbax riktigt ibland o då blir det såna vibrationer - hade allt nerrivet o smorde upp det - blev skitbra - tyvärr varade det inte så länge... oken är visst slut sa verkstan... kolla om fälgarna blir varma när det har vibrerat... då ligger bromsarna på. tänkte kolla o byta till M5ans bromsar nu, någon som vet om det bara är 'bolt on'??? eller om det behövs några modifieringar... mvh Danne |
|
|
Mitt tips är att dina Casterstag är dåliga vilket alltid uppförsig som vibbor när man bromsar.Försök att kolla upp dina skivor med en indikatorklocka om du känner någon som jobbar på någon typ av verkstad så har dom oftast en sådan. Peter K |
|
jonnyopipo |
Jag fick problem med vibbrationer när jag montarade 17".Började med att byta silentblocken i bakbalkarna hus Peter Rudvi i Karlskrona för 2400. Ingen skillnad men bilen kändes bättre på vägen,spårade tidigare. Kollade på bilen enligt tips från detta forum att det kunde va casterstagens bakre bussningar som kunde ge upphov till rörelse, och mycket riktigt ett glapp som på en gammal. Även enligt nya BILSPORT nr13 BMW SPECIAL, så är detta ett stort bekymmer på alla 5-serie E34,speciellt på starkare,väghållningskrävande bilar. Montera bussningar från 750i och inte orginal säger bilsport. Mvh Jonny 525iT-323i-9000Turbo forsale,750 GSX-R -99 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.