AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.548

750 E32: 4:ans stift sotigt

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har haft problem med att V12an ibland inte vill gå jämnt, och är övertygad om att det bland annat berott på en dålig spjällmotor: Länk . Jag har också precis bytt vevhusventilationen, då den var dålig. Spjällmotorn är nu fixad, men nu har jag andra problem.

I samband med att jag fixade spjällmotorerna passade jag på att byta tändstiften. Alla stift såg helt normala ut utom 4:an ( 4:e framifrån på passagerarsidan), den hade en sotbeläggning på sig. Efter att tittat på en översikt med typfel på tändstift, verkar det vara för fet blandning.

Nåväl, jag satte i nya originalstift, nya luftfiler och de nylagade spjällmotorerna. Bilen gick något ojämnt vid kallstarten, men inte alltför besvärande. Jag varmkör, synkar spjällmotorerna (5000 rpm -> tomgång tre ggr) och kör vidare. Börjar då höra att ibland kommer det poffar i avgassystemet när man ger gas och jag misstänker att det är oförbränd bensin antänds i avgassystemet. När motorn var varm och gick på tomgång gick den fortfarande något ojämnt, men inte mycket. Även när jag (stillastående) trycker till lätt på gasen poffar det.

Vad jag tror ha hänt är att fyrans tändkabel var halvkass innan tändstiftsbytet, nu har den blivit ännu sämre efter min "åverkan". Vad säger experterna här?

Jag får väl ta och mäta upp kablarna, för att se hur de är. Jag funderade också på om jag temporärt kan lossa anslutningen till 4:ans spridare, för att åtminstone kolla om det slutar poffa. Så borde man väl kunna göra utan fara?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tror precis som du att det är glapp som kommer och går på 4:ans tändkabel.

kolla också fördelare och rotorer när du endå är igång , det går snabbt och är enkelt.

jag hade inte orkat lossa matning till 4 ans spridare för att felet ligger högst troligt på tändkabeln .

att köra utan matning till en spridare berdömmer jag som helt ofarligt
då den cylindern ej blir varm och därför ej behöver bensinens kylande effekt.
men några längre sträckor hade ja inte kört , nåra varv runt kvarteret är ju lugnt.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
enda man kan säga om att köra utan spridare är väll att i långa loppet
behöver ventilerna (på vissa motorer) smörjningen bensinen ger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.