AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.207

Blinkande ljus

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har just köpt min första BMW en 525i 92:a med 19xxx på mätaren.
Drabbades ganska omgående av ett mysko fel, när jag slog på ljusen på kvällen märkte jag att strålkastarna blinkade vid körning. efter ett par dagar dog bilen av brist på el.

Ni som har erfarenhet från dieses wunderschönen wagen kanske kan tipsa mej om vad det är. generator, laddningsrelä eller vad???
Ser en fet bunt Deutsches Mark fladdra framför ögonen och hoppas på en synvilla.

Glad Påsk
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Låter som ett fel på någon jordkabel. Kan också var ett relä- men då brukar ju Något ljus funka iallafall..

alfatok....
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ett litet tillägg till min fråga.
Bilen startar nu då den fått vila(batteriet återhämtat sej lite.)men laddningslampan lyser nu på låga varv.

Det känns pyrt att behöva sätta sej i gammelvolvon när Bimmern står bredvid o glänser:-(
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Oj- missade att Bilen dog.
Ett helt värdelöst batteri, som helt enkelt inte tar emot laddning kan ge liknande symptom och fel. Men även laddningen i sig kan ju såklart ha lagt av.

alfatok....
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tackar "alfatok" skall testa med Volvobatteriet i morgon (får man sätta ett sånt i en BMW) o kolla om det löser problemet.Det vore gudagott om det var så enkelt som att köpa ett nytt batteri.

Mottar förstås gärna andra ideer också.

Kul med ett forum där man så snabbt får hjälp.
Toppensite det här

Göran
Deliq
>Forry
Välkommen till forumet
Deutsches Mark är ingenting värda i dessa dagar, så dem kan du kasta bort ;-)

Batteriet tomt? I bästa fall räcker det kanske med att ladda det ordentligt. I sämre fall kanske batteriet tagit stryk av att varit dåligt laddat en längre tid, kanske pga vad som brukar kallas "ogynnsam körprofi", kanske pga ett dåligt laddrelä.

En dålig anslutning på generatorn kan åxå ställa till mycket...

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Köpt Nytt batteri dag,
Laddningslampan lyser fortfarande på tomgång, ca:800 rpm, slocknar när motorvarvet kommer upp i ca 1000rpm.

Lutar åt ett besök hos BMW Service för diagnos.
Generatorn skall ladda bra vid 800 rpm, den gör c:a 3ggr motorvarvet. Möjligt att du har fel på laddregulatorn, byts som en enhet inkl kol i generatorn, kan även vara fel i diodbryggan inne i generatorn. Isf brukar man köra med utbytesgenerator. Kolla även alla anslutningar till generatorn.

FP
Visa användare
19
Struve
BMV 525i Touring -92
Säger som Folke: Generatorn har något fel, kolla kolen i den o det gör du enklast med att ta av plaströren/höljet bak på generatorn, då avslöjas vad som finns där inanför.

Kolla i första hand så att kablarna sitter fast utan att glappa både + och - och D+ kabeln upp till ladningslampan.

Du hittar sedan ett svart eller gråvit grej med två stjärn/vanliga skuv som du lossar och tar ut, kolen ska om dom är fräscha vara drygt 10mm långa helst längre. Dessa kostar ingen förmögenhet att köpa heller.

OM kolen är fräscha så ligger diodbryggan nära till hands o denna byter man inte om man inte har den kunskapen själv o då är det bytesgenerator att föredra, visst kan man åka till skroten o köpa en men det är ju lite lotteri det oxå.

Mvh Struve

www.struve.se pererik@struve.se
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej, Massor av tack för alla hjälpsamma svar:-)
BMW ägare ser ut att vara ett mycket trevligt folk.
Skall kolla kolen och hoppas det ligger där.

Någon som vet vad en utbytesgenerator kostar samt var man köper dom (BMW handlaren??)

Typiskt att sånt skall hända under Påsk då allt är stängt asfalten har just tinat fram o 211 pigga hästar vill slippa loss

Man känner sej lite bortkommen då man just köpt sin första BMW..letade som en galning för att hitta batteriet..(ja det satt under baksätet..haha...
Visa användare
19
Struve
BMV 525i Touring -92
Kolla på www.mekonomen.se dom borde ha till din bil, annars kolla i Gula Sidorna under Bilreserdelar eller Bilverkstäder, där borde du hitta några som håller på med bilel

Jag har inte kört BMW länge men kan dela med mig av mina kunskaper som är gemensamma för alla bilmärken ;-)

Mvh Struve

www.struve.se pererik@struve.se
an
643
anlima
735iA -87
Forry, du har mail.
Glöm inte att lossa ena batterikabeln innan du skruvar på generatorn bara. B+ går helt osäkrad fram till denna.

FP
an
643
anlima
735iA -87
Har du hunnit kolla priset ännu på utbytes?
Mellan 3900-4300kr beroende på 90A eller 140A.
Då går vi ner i källaren istället, det blir mycket billigare hos LundQvist´s motorel
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej alla glada BMW ägare,
STORT TACK till Mats i Luleå (anlima) som lade ner timmar på att pilla med svåråtkomliga skruvar bara för att till slut konstatera att jag inte har en Bosch generator, så klart har man något special då det är långhelg så det bara inte går att köpa på OK...
Lösning är på G, generator laddar nu (från 1000 rpm o uppåt) i morgon stundar besök på Motorel för test

STORT TACK MATS
Det brukar sitta Bosch eller Valeo på BMW (och många andra), inget special med dom. Sen kanske andra större tillverkare t.ex SEV/Marchal gör kompatibla modeller för vissa storlekar också.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.