|
|
|
|---|---|
|
Min 525:a läcker kylarvätska som ett såll. Efter varje körning så droppar det ut ca 0,5 liter från ett område bakom motorn ungefär i höjd med där instrumentbrädan sitter. Det ser ut som om det kommer från någon slags dräneringsslang. Jag misstänker att det är värmepaketet, även om det inte luktar glykol i bilen när värmen är påslagen. Jag känner i varje fall ingen sådan lukt. Däremot så får jag väldigt lätt imma på framrutan, något som jag läst att det kan bli om det är ett läckage i värmepaketet. Imman är däremot absolut inte kladdig eller så. Jag undrar således om det är ovanligt eller vanligt att ett trasigt värmepaket beror på en trasig topplockspackning eller sprucken topp som gjort att det blivit ett för högt tryck i systemet? Motorn har ej någon missfärgad olja eller missfärgad kylarvätska som skulle kunna tyda på ett allvarligare fel. Inte heller så kommer det vita avgaser från avgasröret. Dessutom så går den ovanligt fint enligt mitt menande, så jag hoppas på att det i så fall bara är värmepaketet... Bör jag ändå göra ett koldioxidprov på kylarvätskan innan jag byter värmepaketet för att vara helt säker på att det inte är ett allvarligare fel som orsakat ett för högt tryck i kylsystemet? Jag har sökt och funnit följande beskrivning på konsten att byta ett värmepaket: 1) Ta bort underdelen vid pedalarna 2) Ta bort bakre delen av mittkonsollen, börja vid askkoppen till baksätet 3) Skruva bort skruven och ta bort elhissknapparna i främre konsollen 4) Dra ned växelväljaren till läge "1" och skruva bort skruven i framkant på handtaget 5) Ta bort handtaget och lyft ur skivan runt spaken 6) Ta ur radion 7) Ta bort värmereglagedelen 8) Skruva sedan bort skruvarna på sidorna i framkant på konsollen 9) Ta bort de två täckbitarna som sitter på varsin sida om radion och färddator och skruva loss skruvarna 10) Ta sedan bort skruven som sitter nära tändningslåset och den skruv som sitter vid handskfacket 11) Lyft bort hela konsollen bakåt-uppåt Arbetstid ca 30 min Jag undrar om det finns något viktigt att tillägga i denna beskrivning? Man måste väl klämma åt kylarslangarna någonstans i alla fall innan man monterar bort det gamla värmepaketet, men var? Eller ska man tömma hela kylsystemet innan man börjar arbetet? Mvh Jögge | |
|
Ingen som har något bra tips? Måste man tänka på något speciellt vid byte av värmepaketet om man har AC tex..? Mvh Jögge |
|
|
E du säker på att det inte e kondens från ac n? Kan komma mycket kondens från den. Minskar kylvätskenivån? Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Jag har inget bra tips eller egen erfarenhet att komma med, men med tanke på vad du beskrivit för symptom så hade jag bytt värme-elementet utan att tveka. Men det är jag det... Tja, mitt inlägg vekar inte vara till någon vidare hjälp då jag inte ens vet om man bör ta hänsyn till något speciellt då man har AC i bilen. Men i alla fall, glad påsk och lycka till! /David ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Raceman: Det droppar alldeles för mycket för att det skulle vara kondens, och jag får fylla på ca 0,5 liter efter varje körning. Jag är säker på att det är kylarvätska pga färgen och mängden vätska. David: Jag ska ta mig en ordentlig titt nästa gång det börjar droppa för att försöka säkerställa att det verkligen är värmepaketet. Det lutar nog åt att det är det i alla fall... Tack ändå för respons och Glad Påsk själv! :-) Mvh Jögge |
|
|
Ok. Lycka till. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.