AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.527

Multifunktionsratt E46

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Hej!

Har en E46 med en ratt utan multifunktionsknappar för ljud och färddator. Enligt annonser jag sett kan man utan problem montera in en multifunktionsratt med knapparna i och få dessa att fungera. Stämmer detta? Eller behövs det mer grejer?

Ratten jag har nu är generation 2 alltså med en tudelad eker längst ner. Bilen har Business stereo med CD-växlare som ju kan styras med knappar i ratten om man har det.

Så frågan blir alltså; kan jag köpa en multifunktionsratt med knappar och montera den på plug and play vis (koppla ihop lite sladdar och grejer på baksidan) och få det att fungera?

MVH

Christian
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Ja..."no more, no less" !!

"Freude am Fahren"
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Najs!! tack för det snabba svaret!

MVH
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Crisse:
Har du fått detta att fungera? Jag går själv i samma tankar då jag visat intresse för en bil som inte har mulitratt, men utan vill jag inte åka.

Har du tid, så skriv gärna ett litet svar och säg vad du kommit fram till.

Tack!

MVH
Tobias
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Farthållarfunktionen behöver ju inte finnas förberedd. I Crisses fall (jag antar att det är 330 cabben som det gäller) är det väl så att bilen har elektrisk förbindelse mellan gaspedal och gasspjäll, dvs det sitter en elmotor som vrider gasspället. Då blir ju farthållarfunktionen lätt att få ändå. Det enda som behövs är ju signaler från hastighetsgivare, samt sensorer på bromspedal och kopplingspedal, om elmotor till gasspjället redan finns. Skillnaden mellan en förberedd och oförberedd bil blir då så liten att det kanske inte är värt för BMW att skilja på utförandena, förutom då ratten.
Andra modeller, som inte har elektrisk manövrering av gasspället, kan kräva mer arbete för att få knapparna på ratten att fungera.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Tobias: Nej jag har inte gett mig på detta än, pga att utbudet av dessa rattar på beg. marknaden är lite dåligt just nu. Känner inte för att dega 6000+ kr på BMW för en ny.

Nockenwelle: Jag håller med dig fullständigt, jag tror att styrningen av motorn och gasen nu för tiden är elektroniska i så hög grad att det inte skulle löna sig att tillveka bilen i två olika utföranden, med eller utan farthållare (som verkligen är en basic-funktion).

Det som talar FÖR att det skulle vara plug & play är att jag har sett flera annonser som kanske inte garanterar men ändå starkt antyder att det skall vara så. Även bmwE9:s svar här ovan tyder ju på det.

Det som talar EMOT är en annan tråd här på forumet som behandlar samma sak, där personer talar om eftermonteringskit med farthållare för 6-cyl E46:

Länk

Jag är beredd att göra ett försök då jag hittar en lämplig ratt, och om bara stereostyrningen funkar så är det ändå en liten gain. Farthållare kan man ju ta efteråt. Det viktigaste för mig är att kablar är fördragna mellan ratt och motorrum, för annars blir det för mycket mek.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns en eftermonteringssats på BMW för att få knapparna till sex cylindriga bilar!!!
Funkar det till alla E46, eller måste det va nån särskild ratt redan?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns till både treekrad och fyrekrad ratt!!
Ok. Kan man byta en fyrekrad utan knappar mot en treekrad med? Vad kostar det?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ja, det kan du! Enda problemet är att du måste ha ny airbagplatta då, så totalkostnaden lär hamna runt 10 000:-!!!
Oj, det var saftigt... Men om man hittar en tre-ekrad med knappar på skroten så borde den funka att sätta dit eller behövs någon monteringssats då också?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Troligtvis behöver du en kabelsats för ett par tusen
Ed
4
Edgar
320i Touring -01
Hej,

komplett sats inhållande plattan med knappar + kabel,
till en 3-ekrad ratt (320i-01) kostar hos BMW 1600 kr.
Med jobbet & allt så blev det 3700 kr.

bole
joafog roligt att du bestämde dig att skriva en mening utan "!!!" annars tror man väl att du skriker eller att du har någon sorts talstörning...

aja iafall...

jag har en 4ekrad ratt (som jag gillar mer än 3ekrad iaf) och ska in på BMW o fråga dem hur mkt d skulle kosta totalt så återkommer jag här
bole
hmm ... har glömt bort den här tråden...blåser lite liv i den..iaf

har alltså 4-ekrad ratt på min E46-a 323a från -98

behöver VERKLIGEN ha en farthållare...(min var importerad och saknar detta) ... så jag undrar nu vad vore det smidigaste/billigaste sättet att montera en original farthållare i den? Någon som vet eller gjort detta?

Mvh

----------------------------
Min:
Länk Länk
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
kolla in på Länk
Dom säljer 2 st retrofitkit för E45, dels för sportratt och dels före 4-eker ratt.
Priset är 177 euro respektive 430,30 euro
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
E46 menar jag så klart ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.