AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.751

Inspektion 1 eller bara oljebyte?

Dufvis
Förutsättningar:

BMW Z3 2.2i -01 (uttagen 200111)
Svensksåld inkl fri service
Våren -03, Oljebyte hos BMW-verkstad vid cirka 800 mil

Våren -04, dags igen för service...nu efter cirka 1600 mil

Serviceboken är ju uppdelad med varannan oljebyte och varannan inspektion så rent känslomässigt känns det som det vore dags för en inspektion 1.

Är det dags för en inspektion 1 eller bara ett oljebyte som BMW i Växjö tyckte skulle utföras?

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Hej Dufvis.Jag råkar äga en exakt likadan bil uttagen -01,första reg -01,men tagen i trafik -02.Nu gäller för mej första service i början på Maj.Fri service går ut 18/5-04 bilen har end gått 1000 mil,och serviceindikatorn är ej uppnådd(smygkörning).Kan man begära mer än oljebyte tror du.Det blir i så fall det enda som BMW behöver ställa upp med.Tror du men kan begära inspektion nr 1.Kommer att ställa på vid servicen.Eller någon annan som vet något.Ha det bra Z3 are.Min är Titansilver.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Inte så lätt detta.
Jag har en Z3 som nu gått 715 mil sedan -96...
Som tur är har jag jobb på verkstad själv. Så bilen har fått ny olja i motorn varje år, och i vxl. låda och slutväxel i år. Dessutom har kylarvatten och bromsvätska bytts- dessa saker behövs ju även göras då vätskorna också åldras. I övrigt har bilen kollats av enligt inspektionskontroll. Dock inga åtgärder ( har K&N filter).
Inspektion 1 innebär ju en koll på remmar, tändstift, chassie, bromsar osv., men Inte vätskebyte mer än i motorn. Dessa måste bytas också.
Så Om ni vill ha något gjort- ta detta i beaktning!

alfatok....
Hej alfatok.Vet ej om du utan vidare tagit detta namn eller har du varit Alafa ägare tidigare.Har själv ägt 6 st Alfor.Nog om detta.Jag har bytt bromsvätska efter två år,och olja en gång.Men jag tänkte utnynntja min gratis service en enda gång och få en så komplett kontroll som möjligt.Jag är välldigt noga att bilen får den service som skall vara.Jag har själv arbetat med motorcyklar och bilar en hel del,och det händer ganska ofta att det kommer ett servicemeddelande på nya eller ändrade åtgärder som man går miste om om man servar själv.Man kan ha kontakt med en autoriserad verkstad och ha koll på detta.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Alfatok: Stämmer det att Du bara har kört 715 mil sedan -96??? Det är ju inte ens hundra mil om året... Känns som lite väl mycket placerade pengar för så lite körning!?!?

Mina två Z'or har tillsammans rullat 5000 mil på två år i min ägo... Detta trots andra bruksbilar...

Undrar bara, kan tänka mig att skicket på Din bil är outstanding!!

/Caspar
Sitter man dagligen i den exklusiva sportbilen förtar man den extra känslan ,och det blir enbruksbil av den.Min har -01 har rullat 1000mil.Har en-93 Ducati Mc som end rullat 1500mil ,långmilen på annan Mc.Jag tar inte ut min Z3 om det är regnmoln på gång.Milen kommer med åren i alla fall.Ha en bra sommar.
Utför ingenting på BMW i Växjö, dom är inte kloka!
al
371
alfatok
Caspar

Ja, det stämmer!
Men det beror på farsan som ägt den tills jag köpte den i November. Då hade den gått 427 mil... och stog i garaget,
stackars liten. Jag var ju tvungen att ge ett bud ju.

Och- visst, till och med bromsarna ser oanvända ut.
Har aldrig sett en bil i bättre skick!!

Men trots så lågt miltal måste ju oljor och sånt bytas,
därav mitt lilla inlägg här.

alfatok....
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erik, Alfatok: Det var definitivt inte menat som kritik, jag klarar dock inte själv att bara köra i fint väder och korta sträckor. 2,8an har varit i Italien och Åre och M'en fick sig en tur till Köpenhamn i somras. Trevligare semesterbil får man leta efter!!!

M'en rullade 1600 mil från midsommar till oktober, den fick komma fram för 1 månad sedan då den första plusgraden skymtades... Vet dock inte hur man skulle kunna förta den extra känslan av M bilen...

Ställde på 2,8an 4 dec :-) Kunde inte låta bli. På med 17" vintersulor och den är helt perfekt för vinterkörning.. Ja ja, det sliter lite extra men.. BMW folket måste ju också leva.. :-)

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Yatooil: Vad har hänt??

/Caspar
al
371
alfatok
Caspar:

Jag tog det inte som kritik, men tyckte ändå att en liten
förklaring var på sin plats. Jag vet däremot inte riktigt hur jag
ska göra med Z3:an. Känns ju lite surt att köra mycket med en
bil som gått så Grymt lite, men samtidigt är det ju tråkigt att
Inte använda den.... Hittills i år har jag ju redan kört den
ungefär 300 mil. Men Ett är säkert- det blir ingen vinterkörning,
den har ju aldrig sett saltade vägar, vilet framgår Tydligt av skicket :-)

alfatok....
Dufvis
Tack för era svar och åsikter!

Det är just det med att allt blir gammalt även om man inte kör så många mil per år. Får ta ett prat med någon på BMW Sverige och reda ut hur det ligger till.....

Dufvis

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.