AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.527

Bakluckan larmad?

Xe
12
Xenon
328i -96
Tja! I fjol installerade Bilradiolagret Cargard 950s på min 328 -96 sedan. Till min förvåning nu har jag märkt att bakluckan inte utlöser larm om man öppnar den. Visst ska väl den också vara larmad?

// Markus
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ska absolut och vara larmad. Märkt att många missar just baklucka och huv.

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
bmwdr
Det kan vara så att kontakten är kass.. dom blir ofta det.. och det är väldigt sällam man missar huven och luckan för då blir det lite för många kablar över,...

5år inom larmbranshen

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Var ju bra att du är noga då.
Lämnade in min 535a för larminstallation i somras och då "glömde" dom huven och förardörrn (!!!!). Det var en ganska stor firma här i gävle.

Har även läst om många andra som dom just glömt huven och luckan på...

///
Nicke

bmwdr
men det är ganska så konstigt att man glömmer just det för då kommer det bli falsklarm ganska så snart när man inte har andvänt sektionerna i larmboxen, beroende på vilken larmtyp osv..

Vinden i nacken en skön sommardag ;)
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
bmwdr - I M5an jag ska köpa sitter inget larm, du som har koll kanske kan tippsa om något bra och prisvärt?
Hade cargard 850S på min förra och tyckte de va bra när de väl blev rätt installerat...

///
Nicke

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
bmwdr: Fint med en larmexpert :)
Är lite sugen på att styra elrutorna och/eller taklucka med mitt car-gard 950S.
Behövs det extra moduler ? eller bara relän.. ?
Finns ju 3 extra knappar på dosan, är det bara till/från ström ut från larmet på alla eller ?
Sista funderingen, var brukar firmorna placera huvudenheten ?
Skiljer ju förståts, men bakom handskfacket kanske ?
JohnnyB: som jag har förstått det så behöver du köpa ett radiorelä från Cargard, priset för ett sådant var ca 700 kr när jag kollade upp det (ca 2 år sen dock)

Angående huvudenhetens placering så har dom lagt den ovanför pedalerna på min e30, bara tryckt upp den där bland alla kabelhärvor....men om det är en seriös installation så skall det ju medfölja en skiss över hela systemet längst bak i manualerna där alla delar är utritade!

MVH
Johan K
Xe
12
Xenon
328i -96
Tyvärr så verkar de som installerade larmet på min bil inte så seriösa. De trodde att bilen skulle bli klar under dagen men sa att de ändå skulle ringa för de visste inte säkert. När det va 20 min kvar innan de stängde ringde jag för att höra hur det gick. Då stod bilen och väntade på att bli hämtad. Jahapp, iväg fort som fan, fundersam över varför de inte hört av sig. Kommer på plats, betalar, får nycklarna, går ut till parkeringen. Där står bilen olåst! Och de höll på att gå hem samtidigt som jag kom ut till bilen. Hade jag inte ringt och hört hur det gick med bilen och antytt att de inte hunnit klart, så hade den stått där. Olåst hela natten.

Dessutom! När jag beställde tid för installation frågade jag om möjligheten till att få elrutorna samt taklucka styrda via en av extraknapparna. Precis som JohnnyB vill ha på sin. De sa att de skulle forska kring ifall det va möjligt. När jag hämtade bilen fick jag höra att det inte gick på min bil, för den va importerad. Va?? tänkte jag... Så, talade installatören sanning eller drog han en excuse för att han inte visste hur man gjorde?

// Markus
bmwdr
Nike_Boy: CarGard 850S är det bästa på marknaden enligt mig som har en hel del erfarenhet! men däremot finns det ju oxå T70C som är det bästa just för alla sina fina fuktioner! men om alla fuktionerna ska fungera korrekt ska bilen vara minst av 97 års modell!

JohnnyB: Det går att koppla in rutorna till CarGard 950S, det krävs relä till samtliga rutor! Det är bara skit snack att det inte går.. men där emot är det många larmfiromor som inte vill lägga det jobbet som där är pga dålig timmpenning och att det är svårt att ha garanti på jobbet om bilen är lite äldre osv! Men du kan styra allt från CarGards larm, tex starta bilen med ett knapptryck, öppna stänga fönster, elcabben, taklucka, knapp till heljus ja listan är lång!

5år inom larmbranshen!

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ännu en fråga till bmwdr:

Det finns en monterad startspärr i bilen men inget larm, om man köper ett tex. cargard 950s eller defa 820XG kan man då koppla ihop larmet med med startspärren så allt låses upp genom fjärren? Eller behöver det vara av samma märke.

Vilket är föresten att föredra av ovan nämda larm?

///
Nicke

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
bmwdr: Kan man koppla in både taklucka och elhissar samtidigt ? eller är det antingen eller ?
Såg i installations anvisningen att det bara är en extra utgång till larmet för extra funktioner ?
Går det att styra rutorna som man vill ? eller är det bara att dom går upp när man larmar bilen.. ?
bmwdr
Nike_Boy: Det går att koppla till externa saker som en annan startspärr till CarGard 950S tex..men det är så att som godkänd installatör så gör man inte sånna koplingar då det är svårt att ge garanti för larmet.. Som sagt man kan styra det mesta med larmet!

JohnnyB: Det går att koppla till antingen så att fönsterna går upp automatiskt eller styra dom genom knappen.. Men kan koppla till max 3st externa källor vilket aldrig näms eller någon som vill ta på sig! när man frågar andra så påstår dom att det inte går osv...

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Okej, blir nog ett ett 950S med gamla startspärren, tack för infon!

///
Nicke

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
bmwdr: är lite el insatt, men förstår inte hur man kan koppla fler än 1 källa.. det finns ju bara 1 extra utgång.. ?

Nike_Boy: Inte lönt att installera ett 950S. Det är inte godkänt längre, eftersom att startspärren bara bryter på 1 ställe..
Dom som redan är monterade är godkända, men inga nyinstallationer.
bmwdr
Nike_Boy: Det beror på vad det är för startspärr som du har i den bilen som du ska installera larmet i! Är det med nyckel osv kan det bli lite problem.. Det bästa är att släng ut den gammla starspärren och ersätt den med ett nytt larm med inbyggd startspärr!

JohnnyB: 950S bryter "blockerar" starmotorn, men man kan även koppla in så att det bryter andra kretsar med lite kunnighet!
950S SSF:s intyg Inbrottslarm bilar /BRK 25:4), SBSC:s intyg Fordonslarm /TFFN 801), Godkänt av Telestyrelsen

Det som skiljer sig från 850S är att SBSC:s intygar Extra stöldskydd /TFFN 901) ett intyg mer än 950S..
Larm blockerar även bränslepump, tändsystem!

att koppla in extra styrmöjligheter är inga problem: Utgång för fjärrstyrning elfönster / eltaklucka samt Fjärrstyrning 12/24V funktioner via fjärr, man kan dela upp spänningen och på så sätt ha fler utgångar via larmet.. Man kan ha andra typer av styrningar oxå, tex när larmet går kan man ha en del extra saker som fler blinkande lampor, extra sirener, bilen gå igång ;) he he..

TÄNK PÅ ATT INTSALLATIONEN SKA UTFÖRAS AV GODKÄNND NSTALLATÖR ;) CALL ME ;)

DEFA är inget som jag rek.. tyvärr..

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Enligt If, så är inte 950S godkänt längre för nymontering.. sa dem till mig iaf, det har dock suttit i sen 1996 :)
bmwdr
Dom måste ha sagt fel då för det är godkänt av alla försäkringsbolag, vad jag vet! Har aldrig hört att det inte ska vara godkänt!

Larmet i sig är där ingen skillnad på om det är från 96 el 04..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.