AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.162

Kommer jag htitta en vettig e39 523/528iT för <=120k ?

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hej allihopa! Har gått och grunnat på att ersätta rosthögen till bil jag kör nu i några år och därför emellanåt kikat in här. Trevligt ställe med gott om kunnigt folk! Nu börjar det vara dags att slita ur tummen och faktiskt köpa en ny bil. Ganska fort bestämde jag mig för att det ska bli en e39 523iT. Detta eftersom jag kört drygt hundra mil i en 320iT och efter det känner att 1) det måste bli BMW, 2) det måste bli 5-serie, 3) det ska nog vara lite mer motor än 320, om inte annat så för att kompensera för att 5-serien är tyngre, 4) det ska vara e39 (sambon tycker föregångaren ser skabbig ut). 320 var inte för trött egentligen, men den var inte så pigg heller.

Budgeten sattes ursprungligen till 100kkr baserat på billiga bilar i Tyskland, men har insett att jag nog måste upp till 120 för att ha något urval. 120 ska inte vara passerat när jag har nyckeln i handen och bilen är inreggad/motorvärmar-eftermonterad/besiktad/etc/etc.

Jag tänkte lite planlöst skriva ner mina tankar här och hoppas att ni kloka BMW-experter kan komma med råd/tips/smäll över skallen vad gäller dessa .. :-). Resonerar jag helgalet? Är jag alldeles för optimistisk? Borde jag justera budgeten? Varför då? Osv ..

Varianterna att handla bilen på är många.. jag har smalnat ner det till
1) Anlita importfirma - Processanalys och Europabil (tror jag dom hette) framstår som dom seriösaste som finns och ger båda vissa garantier på sina importerade bilar
2) köpa redan importerad bil (då svensksålda i den här prisklassen verkar sällsynt) privat från börsen/blocket/..

I ljus av att många av bilarna jag hittar har automatlåda, så börjar jag dock fundera på om inte 528 vore vettigare. I brist på erfarenhet gissar jag helt enkelt att det krävs lite motor för att det ska bli kul med automat. Automat i sig tar jag gärna, bara det att jag isf gärna tar det i kombination med schysst motor.

Skillnader i utrustning mellan Tyskland och Sverige är någonting jag som Umeåbo med släkt ännu längre norrut funderar över .. vad är det man behöver tänka på förutom motorvärmare? Är det t.ex. exakt samma sorts AC i tyska och svenska bilar? Behövs egentligen stjärtvärmare? Finns det värmeslingor i bakrutan på både svenska och tyska bilar?

Vad gäller miltal/årgång så är jag lite osäker .. men givetvis, så få mil och så ny som möjligt för givna budgeten på 120kkr. Vad tror ni går in? 528 med 15k mil, är det helt omöjligt? Om jag hittar en sån, kan jag räkna med att den har dolda problem? 523 med 15k mil då? Årgångar .. -97 är vanligast, men det var första Touring-året, och "första året" klingar illa i mina öron, så givetvis vill jag hellre ha en -98, är det orimligt att hitta?

När jag säger "hitta" så menar jag förstås att "hitta ett BRA exemplar". Jag har för avsikt att ifall det blir att köpa privat i Sverige köra den tänkta bilen genom ett M-test för säkerhets skull.

Kan nämna att jag är 28 och har haft lappen i snart tio år men att alla mina bilar hittills (camry -86, opel -82, volvo 360 -85, vw jetta -86 ..) stått på morsan eller svärföräldrarna, så någon bonus på försäkringen har jag inte. Verkar som att jag kommer landa på ungefär 7000/år för 523'or eller drygt 8000/år för 528. Bilen kommer stå i flerbilsgarage ("parkeringslada") på gården utanför min bostadsrätt. Verkar försäkringssummorna rimliga, eller borde jag leta ännu mer?

Så .. kanske lite utan röd tråd, men förhoppningsvis gick det utläsa vad jag är ute efter i detta babbliga inlägg :). Vad tror ni, vad tycker ni?

--Daniel
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Den här verkar fin. Länk
Jag var sugen p den innan jag valde att köpa en 323 (E46) istället, pga av försäkring kostnaderna. Ägaren var villig och låta den gå för 90.000:- Ett kap anser jag.

Lycka till
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Daniel,

Har du testat ngn bil med steptronic som ju e39:orna har? Själv tycker jag iaf. 523 är helt ok med den lådan. Skulle helt klart hellre köpa en med steptronic än en manuell...
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Grodan: japp, obildade jag tycker också det verkar som ett kap! Dock med en stor brist - jycken min skulle nog inte trivas i skuffen - det är Touring jag är ute efter :). Att låta den gå för 90kkr lät sjukt billigt .. antingen är du en jäkel på pruta eller så har jag en naiv bild av hur det går till att köpa bil.

Griseknoen: nope, aldrig provat. Noterar i bakhuvudet att 523 trivs fint med automat. Fördelen är också att den dagen bilen ska säljas så verkar det som automater är mer lättsålda. Nu tänker jag mig ju att ha bilen i 5 år eller så, så det är en bit dit ..

--Daniel
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Den bilen är jätte fin, en liten repa på huven bara men inte synlig alls. Notera att 18" är nästan nya.

Synd att du är ute efter en touring annars var den här perfekt, dessutom snygg. CD och larm fattas dock.

By the way, jag är en mardrömskund:) prutade även ner min 323,med 10.000:- Du vet, stå och vifta med med kontanta cash då blir de sugna, hehe

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej och välkommen!
körde precis 120 mil med en 523iA Touring steptronic -97 och den gick väldigt fint. lite slö på autobahn om man jämför med en 528iA, men mer än tillräckligt snabb i Sverige. Skulle också välja en steptronic, men å andra sidan kostar de kanske 10' extra och det är ju dumt om du egentligen vill ha en manuell!
Visst går det att hitta en ok E39 touring -98 för 120', men om du vill ha en bra utrustad 528:a så måste du gå över din milgräns eller köpa en förhållandevis dåligt utrustad. det säljs naturligtvis sådana för 120', men de går iväg fort! Polaren sålde tex en bra utrustad 528iT -98 med 13300 uppkollade mil för en bit över 130' förra veckan. Liksom de flesta nyimporterade saknade den motorvärmare och vinterdäck, vilket är 10' till.
Det jag egentligen säger är att du kan hitta en fin bil för de pengarna med en hel del tur, om du är snabb! Men samtidigt är det alltid farligt att leta bil bland de billigaste, eftersom risken att bli lurad är större. Är man bara medveten om det och är beredd att betala någon tusing för test osv så borde det gå bra ändå.
Lycka till!

mvh Johan
Ante25
Existerar processanalys i boden ännu?
verkar ha lagt ner hemsidan.

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Dom existerar. Kollade med dom om bilimport men i slutändan blev det att jag köpte en svensksåld 528iAT -97 13000 mil. Provkörde en 523 jag var intresserad av men måste säga att steget till 528 var större prestandamässigt än vad siffrorna indikerar. Toknöjd! Tack för all hjälp!

Vad gäller processanalys så verkar dom ha dragit ner verksamheten något men dom är fortfarande aktiva. Tar tydligen sällan in bilar i min prisklass dock, vanligast runt 200kkr eller mer.
Grattis till bilen! Nu får du lägga upp lite bilder och info här i galleriet :-)

Blev det <= 120.000SEK? *nyfiken*

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.