|
|
|
|---|---|
kamber |
har en fråga ! som kanske ni vet så har ja nu en e30 323 -86a frågan är måste jag fortfarande blanda ut BLYERSÄTTARE ? (tror flaskan hete så )när ja tankar 95oktan`? och en annan fråga kan ja tanka 98oktan ? e det nån skillnad om ja kan tanka 98 oktan ? ! |
pjotor |
Nej, du behöver inte ha blyersättning. Du kan tanka 98. |
kamber |
jaså! så det behöves inte mer OK =) tror du det e nån skillnad om ja tankar 98oktan ?! /Bujachaka....! Bmw = Bäst! =) |
|
Se här: Länk Och här; Länk Länk Länk |
|
|
Nej, spikar den inte på 95 oktan blir det ingen skillnad med 98. På bilar med modernare motorstyrningar blir det däremot skillnad eftersom de ställer upp tändningen mer om man kör på 98. Det kan du ju dock göra själv manuellt på din 323 om du vill (tror jag...). Kiip Spiiding! |
|
|
Jag tror tillochmed att det står i instruktionsboken att du ska tanka 98 Oktan Har du råd att inte köra Tyskt? |
|
| Highspeed_M5: Kollade faktiskt just detta i min instruktionsbok igår och när det gäller E46'an med 6cylindriga motorer så ska det tydligen användas 98 Oktan. Samma sak lär gälla modellerna "uppåt" så att säga, fyrorna rekommenderade de dock 95 oktan till. Äldre modeller har jag ingen aning om vad som rekommenderas men som sagt, att kolla instruktionsboken är ett smart drag. | |
|
min E30 o även den gamla E21'an jag hade stod det i handboken att dom skulle köras på 96+ oktan. Annars skulle man ta det lungt och inte varva över 4000 eller liknande, iaf för E21'an :) Even alcohol can bend the room... |
|
|
en liten fundering... Ibland när jag står och tankar så brukar den stora tankbilen stå och fylla upp pumparna, man har väl kastat ett getöga ditåt när den inte har stått där, och upptäckt att det endast finns 2 st olika påfyllnadshål, ett för 95 oktan och ett för 98 oktan. Betyder det att om man skulle tanka 96 oktan så är det 98 oktan? eller blandar den viss mängd 95 med 98 för att "spä" ut den till 96? Fråga 2: Stämmer det att man blandar i koksaltlösning för att höja oktan antalet i bensinen? (-; |
|
|
Helt riktigt att 96 är mix av 95 och 98. Koksalt: Knappast, en skröna skulle jag tro. FP |
|
|
okey... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.