AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.043

Inget tryck i cylinder 2

bengt_gorank
Min mor har en BMW 520i 4v (sexa) -91. För någon dag sedan stannade bilen och oljan kokte i bilen motorn. I dag testade jag kompressionen och ena cylindern gav inget tryck.

Undrar nu? Kan det vara så att avgasventilen/erna har fastnat i öppet läge? Och om så är fallet. Finns där en metod för att få dessa att lossna utan att behöva riva toppen?

Om inte?! Vad bör man tänka på då man lyfter toppen?

mvh Bengt
an
643
anlima
735iA -87
Sorry, det finns inga genvägar.
Det kan vara en bränd ventil när kompen är borta, då är det bara att riva toppen. Men har du grejer till att justera in kammarna och kedja? Det kan vara lite knivigt när man ställer in kam och kedja utan rätt verktyg.Plana topp är ett måste samt nya toppbultar.
Men varför kokade oljan? Ingen Kylvätska?
bengt_gorank
Jag vet inte varför oljan kokat. Hon säger att motorn inte kokat. Och jag kollade i expansionskärlet, och där är kylarvatten till hälften? Hoppas det inte är något inne i motorn.
Kan det vara så att oljan blandats upp med bensin och tappat smörjförmågan? För hon har nog slarvat med oljebyten.

Tyvärr har jag inga verktyg, det var delvis därför jag hoppades på att det kanske fanns en genväg.
an
643
anlima
735iA -87
Det är BILLIGT att byta olja,,,
En teori kan vara att pga för lååånga bytesintervaller på olja ,
har en hydralisk ventillyftare stockat igen och blivit stum .
Därefter har ventilspelet minskat och ventilen har ej tätat ordentligt mot ventilsätet i cylindern. Då bränner man ventil.
Men detta är bara en teori.
Ja
760
JanF
530i-93
Oljan kokar inte utan att vattnet också kokar.....

Det du berättar låter som att kolv och/eller kolvringar gått all värden väg på en cylinder. Kompressionen/förbränningnen trycks ned i blocket där oljan finns och du upplever det som att oljan kokar.
an
643
anlima
735iA -87
Jag tror JanneF har en mer tänkbar lösning där för lite olja kan vara boven, eller vad tror ni?
bengt_gorank
Oljenivån var okey. Det är därför som jag tänkte att den kan ha blivit utblandad av tex bensin (därför låter det troligt med kassa tätningar mellan cylinder och kolv. Samt inget byte av olja, vilket resulterat i skuren och satt ventil.

Visserligen är oljan svart. Men om det kommit ned bensin i oljan så tappar ju denna sina smörjegenskaper. Och det ser ju ut som om nivån är riktigt. Vilket gör att jag håller med om att där kan ha varit för lite olja. Samt kraftigt försämrade smörjegenskaper.

Jag hoppades mest på att det skulle finnas något knep i hur man kunde får loss ventilen utan att demontera toppen *SUCK*
Och man är ju också nyfiken på alla bra knep som finns ute i vårt avlånga land.

Jag tycker verkligen detta är en bra sida där man kan få tips och få disskutera problem. Och är väldigt tacksam för alla svar.

Tur är väl att min mor har en annan bil också, vilket gör att det inte brinner i knutarna med att få iordning denna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.