AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
972

Varför är så många rädda för krockade bilar?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför har så många skräck för krockade bila? Jag aldrig haft en fd krockade bil, men jag har bekanter som åker omkring med bilar som har varit krockade, men dessa bilar går kanon bra nu och inga fel alls på de. Bilen får en massa nya grejor bl.a ny lack. Är det inget större krock ska väl det vara okej att köpa en sån bil. Jag förstår inte detta skräck för krockade bilar i Sverige. Svenskar är extra känsliga, ni borde åka till Italien och se, MAMA MIA;), i Italien har 7 av 10 bilar varit med en mindre eller större krock, så ta inte med bilen ner dit om ni ska åka dit på semester:))
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Några risker med krocklagade bilar:
- svetsas en krockad bil förstörs förzinkningen vilket på sikt alltid ger större eller mindre rostproblem jämfört med ej svetsad bil
- mindre seriösa firmor kan fusklaga bilar så att dom ser fina ut. Säkert större risk om du köper en bil av en "skum" firma som säljer bilar till kunder långt bortifrån (tex firma i Tyskland och kund i Sverige)
- det är dyrt att blästra, måla, dinitrolbehandla och/eller på annat sätt rostskydda riktad eller utbytt del. Dvs det är inte säkert att det blir gjort av vinstdrivande företag som tex betalas av prispressande försäkringsbolag eller annan kund.
- En lackering som görs på annat företag än hos biltillverkaren blir alltid sämre vad gäller tex vidhäftning, rostskydd, motståndskraft mot stenskott, färgbeständighet osv

Därmed inte sagt att alla krocklagade bilar är "dåliga" bilar. Däremot är det alltid bra att veta vad man ger sig in på så leta efter lagade krockskador på en bil du tänker köpa. Om inte annat för att det säkert är lättare att pruta på en sådan bil!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.