AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.098

e39: Justering av handbroms, lite tips

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ska byta till sommardäck idag. På samma gång tänker jag spänna den slöa handbromsen. Jag vet hur man gör efter att ha sökt inlägg och tittat på andra sidor med bra beskrivningar men har lite följdfrågor.

Måste båda bakhjulen hänga fritt eller räcker det med att man tar och hissar en sida i taget för att spänna? Frågan uppkommer eftersom varjrarna är separata.

Om man nu måste ha upp hela bakvagnen var placerar man pallbockarna och räcker det med pallbockar som klarar max 2 ton eller måste det till kraftigare?
Stout: Du behöver inte hissa upp båda bakhjulen, de går bra med en sida i taget. Jag förutsätter att de funkar likadant som på e46, och de flesta andra bilar med bakskivor med liten trumma i mitten

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack wendtan, väntade bara på ett svar. Nu ska hjulen av. :-)
2tons pallbocker borde nog räcka =) eftersom inte bilen väger så mycket ens borde det ju inte vara så farligt, med tanke på att det ska vara 4ggr säkerheten på dom med så kan dom nog tåla upp till 8ton innna dom viker sej, men dom är garanterade till 2ton, tror det är så det funkar, men det finns säkert nån här som kan det bättre och sätter mej på plats nu =)
joamob
Hej alla glada BMW-tokar!!
Min E39 behöver också spännas åt, vart skruvar man?
Mvh / Jocke

Jocke
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
sök på handbroms i forumet, det gjorde jag och fick reda på allt jag behövde veta.

Men för att svara på din fråga så sitter skruvarna under handbromsmuffen. Du ser dem bara du drar upp "muffen".

Lite småknöligt att veta om båda hjulen bromsar lite tycker jag. Nu gnisslar det i alla fall i höger bakhjul vid 4-5 hack och spänner jag mer så har jag bara 3-4 hack att dra upp.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Handbromsen ska inte bara justeras från kupén, den ska även justeras vid hjulen!
Här är en bra och utförlig beskrivning på hur man gör: Länk

Själv föredrar jag att hissa båda hjulen, då det är enkelt kunna jämföra hur hårt man dragit. Men det kanske funkar med bara ett....

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har nu justerat handbromwen men är inte imponerad över resultatet. Tycker att den tar sämre nu faktiskt. Kan någon förklara varför handbromsen tar så dåligt att i mycket litet lutande väg då den rullar minimalt bakåt, måste jag dra den 4-5 hack för att den ska stanna. Trycker jag lite på gasen i backen så är det inga problem att få den i rullning igen och trögbromsas då av handbromsen.

Har gjort på följande sätt för att justera handbromsen.

1. lossat skruvarna maximalt vid handbromshandtaget.
2. spänt bakhjulen med taggmuttern maximalt, så att bromstrumman ej gick att rubba med handkraft och sedan släppt 10 hack.
3. spänt upp handbromshandtaget 4 hack och sedan spänt skruvarna så att hjulet är mycket motdstånd i hjulet men ej låst, har sedan dragit ett varv extra på muttern.
4. Släppte på handbromsen för att kolla så att hjulen går i friläge och det är precis att de gör det, ett varv till på muttrarna och jag hör att det tar emot.

Es var alles.
Har testat att köra, lägga den i friläge i 10-20km/h och måste då dra handbromsen maximalt för att få bromseffekt och då gnisslar det rejält också.

Kan inte kalla det handbroms jag har nu, är van vid helt andra handrbromsar på andra bilar.

Så tips beaktas och jag undrar var felet ligger? Har jag varit för snätt i första momenten och lossat kuggmuttern för mycket med de 10 snäppen?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Låter som väldigt mycke med 10 snäpp, själv brukar jag bara snäppa loss så många snäpp att backarna inte ligger an.
OBS lossa på muttrarna på vajrarna vid handtaget först.
FAF
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
OK, tack FAF. Har gått efter flera tips där det varit 10-12 snäpp som gällt. Ska gå på det igen i morgon då (och hur kul är det! :-)) och testa ditt tips.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska vara 10 snäpp på E46 och 12 på E39 som ska släppas när man dragit åt så att hjulet inte snurrar, det är för att få rätt balans på hela rörelsen, normalt på andra bilar så släpper man ju inte mera än 3 hack ungefär.
Sedan justerar man på vajrarna, och om jag inte minns fel ska det börja ta på andra hacket och vara fullt låst på 4-5.
Men handbromsen är svag på E39, välkänt fenomen.
sedan kan man ju ha rost osv i vid backarna, om man inte använt handbromsen, och det försämrar ju också förutsättningarna. jag brukar "varmköra" handbromsen innan justering så det blir lite rent inut skivorna och bättre yta.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.