|
|
|
|---|---|
|
Jag är intresserad av att få veta hur man byter ett chip på en 735-89 och vad man bör se upp med.Detaljerad beskrivning om någon har provat och hur ditt resultat blev?? Tack på förhand. M.V.H Micke | |
|
För att byta chip måste du demontera motorstyrboxen, den sitter i motorrummet i en speciell låda! Börja med att lyfta upp baksätet och lossa plus eller minus polen, får inte vara ström på när man demont./mont. en styrbox! På bilen högra sida, under huven längst bak, finner du ett svart stort plastlock som sitter med 4st stjärnskruvar. Lossa dessa skruvar och lyft locket rakt upp, kan sitta fast lite om det är länge sedan någon tog lös den! Sen ser du ett antal styrboxar därunder, lossa DME-boxen med dom 2 M8 muttrar som håller den på plats och böj upp metallblecket över kontaktstycket och lyft sedan av kontaktstycket från boxen och ta ur boxen ur bilen. För att komma in i styrboxen skall inga skruvar lossas, du böjer ut dom små metallblecken som är runt boxens underkant, rätta ut dom och lyft sedan av locket från boxen! Då är du inne i styrboxen och ser en massa komponenter, e-promen (chipet) brukar ha ett plastskydd över sig, ta bort detta och sedanförsiktigt bänd upp e-promen från sockeln uatn att röra någon anna komponent och inte skada sockeln eller benen på e-promen. Var helst statiskt urladdad när du gör detta genom att ta på ett vatten element eller lik. innan. Monteringen av chipet görs fösiktigt med urtaget i sidan på chipet åt samma håll som det satt innan, (litet halvmåne uttag på kortsidan av chipet!) På med plastskyddet och på med locket och böj tillbaka metallblecken på boxen! Montera tillbaks i bilen och sist lägger du på strömmen. Beträffande någon effetkhöjning ska du inte vara för optimistisk, det brukar inte bli så mycket eller inget alls eller ibland mindre effekt, beror på tillverkare och bilmodell. Dock brukar man uppleva en motor med mer vridmoment på lägra varv och en jämnare effektkurva ibland, samt ibland bättre tomgångsegenskaper och mindre ryckig gång genom borttagning av bränsleavstängningen. ///Magnus |
|
| du kan ju alltid öka bränsle insuget också till luftmängdmätaren på min -87 så behöver jag ingen katalysator och utan katt har jag väl sparat 40hk till...det va därför jag bytte från en -91 till en 87a då kan man ha rakt rör ända från grenröret till slutet och det går igenom på besiktningen just nu har jag 4" :D | |
|
bmwkillen740: Har du fått 40 hk genom att ta bort katten? En 87:a ska ha kvar katten för att gå igenom besiktningen enligt reglerna iaf, även om du nu fått igenom den. Alla bilar utrustade med katalysator oavsett årsmodell ska ha den kvar. Sen att de inte mäter Hc värde förrän årsmodell 89 är en annan sak, så visst finns det chans att komma igenom med rensad kat t.ex. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Det sitter ju 3 boxar innanför kåpan vid högra sidan upp mot framrutan.Alla sitter fast med M8-muttrar.Vilken box är till motorn och vad är dom övriga boxarna till?Tack Magnus för alla andra upplysningar,jag är mycket tacksam för informationen. | |
Paap Reeder |
Hej! Att försöka att enbart med chipp få fram extra hk ur en m30 sugmotor är som att använda ett cigarettmunstycke och därmed tro att det är ofarligt att röka. D v s No use! På min m30 "grävde jag ner": 292 kam+ lyftare + fjädrar + extractor + sportavgas samt därtill hörande chip. Pris minst 20 pix. Körde med detta i säkert 15 000 mil. Bytte så tebaks till standard rakt över. Resultat: avsevärt kvickare i original under 3500 varv. Bättre drag över 4500 varv med "kitet". (När ligger man där i vanlig trafik???) Kan idag på min standard m 30 med ett handgrepp byta mellan chippad box <-> standard box. "Det går faen inte att märka ngn skillnad". Mitt tips: skippa detta och satsa pengarna på två veckor på Teneriffa istället ty det blir en regnig sommar. MVH /// Paap R |
|
Boxen är den som det står Motronic på! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.