|
|
|
|---|---|
erajssm |
Hej. Jag har nu monterat en ny topp, och allt funkar bra. Jag undrar om man skall dra topplocksbultarna igen efter ett tag (i så fall efter hur långt tag?). Vissa säger att man skall göra det, men det står inget om det i "Heynes", om man skall göra det vad är det för moment/gradtal till efterdragningen? Tacksam för svar. |
| Om du har orginalbultar så behöver du inte efter dra dom,förutsatt du har använt rätt åtdragnings moment.Det är såkallade sträckbultar och dom används bara en gång. | |
erajssm |
Det är nya bultar, draget med 30Nm därefter 90grader och 90 grader igen. //Jonas |
| Det blir nog bra med den åtdragningen. | |
323E21terror |
Har aldrig hört talas om att man skall efterdra topplocksbultarna, en gång dragna betyder igenligen att de är förbrukade och bör nästa gång de skruvas loss bytas mot nya för att slippa att någon skulle råka gå av om de används igen. Det är ungefär som vad som gäller för topplockspackningen...det är förbrukningsvaror...men det är klart att du kan dra åt dem just efter monteringstillfället om du vet med dig att du dragit åt med några Newtonmeter för lite. Det finns ju olika typer av bultar och ve att vissa var dåliga just på M20-motorn och då bör man byta dessa mot den nyare typen. farten är min drog |
erajssm |
Var och hörde med BMW också, de sa samma sak som ni gjort, det behövs inte efterdras. Tack så mycket. Nu funkar allt fin-fint... //Jonas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.