AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.693

Blev av med körkortet. Överklaga?!

Sida 3 av 3
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Julleruff:
Ursäkta att jag är lite nyfiken men, har du blivit av med körkortet själv nångång (det låter som om du har erfarenhet)
Vad kör du själv för bil?

M v h
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Intressant diskussion, en del verkar ta åt sig:))
Asken
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmm.. frågan om vad som händer om man inte skriver på 'på plats' utan låter ärendet gå vidare till åklagare är inte helt enkel att besvara. Jag blev tagen 2 gånger på ett halvår, första gången för 135 på 110-väg (motorväg), andra gången 116 på 90-väg. Nekade bägge gångerna, men blev fälld så småningom ändå såklart. Första tillfället ledde till en varning från länsrätten, andra fortkörningen hade blivit en varning den också om jag inte redan haft en.... länsrätten ville återkalla körkortet på två månader, men efter lite skrivelser och överklaganden fick jag ned det till en månad. (I går var det två år sen jag fick tillbaka körkortet, så nu är 'prickarna' borta...)
Om man blir tagen för mer än 30 över fartgränsen, tror jag inte det spelar någon roll om man nekar eller erkänner - polisen tar körkortet direkt ändå, men man får tillbaka det rätt omgående om åklagaren inte tror han kan få en fällande dom. Annars får man vänta medan rättsprocessen pågår, vilket troligen tar mer än de en-två månader körkortet 'interimistiskt' återkallats. Blir man frikänd är det en klen tröst eftersom man ju ändå varit utan körkort en eller två månader. Lite rättsvidrigt om jag får säga min mening, men jag vet dom som råkat ut för det och inte fått någon som helst ersättning eller kompensation för det 'summariska' straff dom fått trots att dom blivit helt frikända! Rättsstat.... pah!

/// Gunnar E.

P.S. Asken, du tar väl ändå inte åt dig..??? ;=))
in
438
inkognito
E34 535-92
Kör man me 2 promille i kroppen, då ska man fan ha 50 loppor i böter o kortet indraget 5-10 år.

/Stefan K
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Apropå vad Stefan?

För övrigt så får du fängelse om du kör med 2 promille i kroppen, samt indraget körkort i minst ett år = ta om körkortet.

/Anders
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Och för att få ta om kortet så måste den dömde visa upp att de kan klara sig utan att dricka i 3? månader. (tror det var den tiden) Detta för att visa att maninte är alkoholist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.