AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.589

Missljud höger bak

Andreas00
Hallå..

Jag har en 328CI-99 som plötsligt igår började ge ifrån sig missljud från höger bakhjul vid körning på ojämn asfalt eller gropar. Det låter väligt illa, låter nästan som smällar när man kör över en ojämnhet. Samt vid kurvtagning åt vänster, alltså när man belastar höger bak. Vid körnig på jämn väg låter det absolut ingenting, är det fjädringen som gått åt helvete, eller stabiliseringsstag?? Vad kostar detta kalasett att fixa, om någon har en bra ide på vad det kan vara??
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Svårt att säga men jag skulle tro att det är övre stötdämparfästet (en bussning) som har gjort sitt. Kan ju även vara fjädern som kommit ur bana så att säga. Hissa upp bilen och kolla. Ryck och dra lite i fjädern så märker du om den sitter fel el. inte. Men felet låter def. som nån bussning.

Hur långt har din 328:a gått?

Problemet med övre stötdämparfästet hade jag på min fd 325:a, E36 isf. men på den va det inga problem att byta själv. Kostade ca 300kr i material, och sen hade man 1,5 timmes jobb ungefär. Är en billig sak att kolla/byta innan man går på att byta dyrare delar.

Återkom gärna med facit när du fått rätt på missljudet.

Lycka till

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Andreas00
Hallå...

Den har gått 9600, Insp II i februari..vet inte om de kollar sådant då, men de indikerade inget på verkstan.
För att vara en bussning verkar ljudet vara lite väl "högt" och hårt....är ibland som enstaka "smällar" andra gånger ett "långt" skvavande skrapande ljud, förbannat svårt att förklara...
Ji
2.380
Jimmyboy

Håller med dig om att det låter konstigt men vad jag vet så kollar inte verkstaden "alla" bussningar vid en insp.

Att ljudet skulle vara för högt för att vara en bussning tvekar jag lite på. Vid utslitna stötdämparfäste så slår metall mot metall när dämparen rör sig och det ljudet blir ju ganska högt. Låter dock mera som "klonk klonk". Inte lätt att föklara som du säger.

Mvh Jimmy

Andreas00
Hoppas du har rätt, man orkar inte med en fet räkning inför en skön sommar..;-)
Har kollat med en verkstad, kan lämna in bilen nästa vecka...borta över påsk så bilen kommer bara att stå, är det nån "större" fara att köra ändå, jag menar inte att man skall skita i att fixa det..men kan man åka till och från jobbet, felet till trots..
Ji
2.380
Jimmyboy

Ja man kan ju hoppas att det är den bussningen, för den va inte så dyr till E36:an iaf.

Men lämnar du in den så hamnar du nog på ca 2000kr ändå (2h x 800kr + 300kr i material). Det är ju tiden på gubbarna i verkstaden som kostar i detta fallet. Dock skönt att slippa det själv om det nu skulle vaar något annat.

Tror inte att det ska vara några problem att köra från och till jobbet om det nu är denna bussning. Jag körde ett tag innan jag kunde konstatera att det va just denna bussning. Men det kan ju vara vad som helst så jag vågar inte ge några råd i denna fråga.

Mvh Jimmy

Jo
20
Johan_L
320i -99
Jag har ungefär samma skit på min 320 E46 -99.
Någon sade att det var silenceblocken som var slut... hur f-n man nu byter dem enkelt...
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det kan även vara hjullagern.
Andreas00
Borde ju inte vara hjullagren, då det bara låter vid gropigt underlag på den sidan, samt vid inbromsning i högerkurva med tryck på höger bak...
Ska till verkstan idag återkommer med svar...
Ji
2.380
Jimmyboy

Lycka till nu Andreas.

Ska bli intressant att få reda på resultatet.

Mvh Jimmy

Jo
20
Johan_L
320i -99
Snälla... berätta nu hur det gick hos verkstan.
Kom de fram till något bra??
Suppe
Lämnade precis in min för exakt samma sak och det va bakvagnsbustningen, gick på 1000kr.
Lät förjäkligt då och då,speciellt över gubb,brunnslock mm.
Suppe
gupp skulle det ju stå.
Andreas00
Nu har jag fått svaret från verkstan, det var en bussning på stötdämparen som hade gått helvete, med arbete och materiel ca 1000...

Inte så blodigt ändå...
Men vilka tomtar de är på BMW Danderyd, de insisterade på att det var bakvagnsbussningarna....tur att man kollade med en annan verkstad...slapp man en räkning på 4000...

Tack för alla svar grabbar!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.