AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
979

Försäkring vid import

Jag ska åka till Tyskland för att importera en bil, men är osäker om försäkringen. Vill ha helförsäkrat hela vägen hem. Finns det något tyskt försäkringsbolag som försäkrar bilen? Har ringt Länsförsäkringar som sagt att de slutat med importförsäkringen. Har någon aktuella uppgifter?
li
1.959
liste
535i -89
Jag pratade med LF för några veckor sedan och då var det inte tal om att de skulle ha slutat med importförsäkringen... Dubbelkolla att det verkligen stämmer, för det låter väldigt märkligt.
Tänk på att LF är ett antal OLIKA bolag..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Johan_1024
Hej!

Hämtade en C70 T5 i onsdag, hade vagnskadeförsäkring från LF (i Lund), dock kräver de att man är sedan tidigare kund hos dem med minst 2 st försäkringar. Jag kör alltid med deras vagnskadeförsäkring.
Kostar 1000 kr för 7 dagar och 200 kr för varje extra dag, självrisk 5000 kr!

Lycka till!

Mvh

LF här i östergötland vägrar att ge denna vagnskadeförsäkring tyvärr...:(

/Simon
har pratat lite med LF stockholm...
man kan teckna vagnskadeförsäkring för importbilar hos dom, men försäkringen gäller inte förens bilen befinner sig på svensk mark... låter snurrigt men så sa dom

/Cronor
Johan_1024
Hej!

Verkar skumt att det skulle skilja sig regionalt!

Vid min förra resa stod jag på bilen för min kund hade ingen möjlighet att ordna försäkring. Så jag skrev under kvittot i Tyskland och sedan tog min kund över här hemma vid reg. bes. det gick bra. Kan ju inte försäkra ngt som man själv inte äger!

Mvh

Anton
Jag kollade med både trygg-hansa och ok-folksam idag, och ingen av dom kunde erbjuda nått annnat än trafikförsäkring mellan tyskland och sverige.Helförsäkring kunde tecknas först sen bilen fått svenskt regnummer.
En sak till som dom sa var att den tyska trafikförsäringen vilken man får med de tyska exportskyltarna inte gäller när man kommer in i sverige ! nån som vet om det är samma hos de andra bolagen ?
Den tyska trafikförsäkringen gäller i Sverige sedan oktober 2000 om jag minns rätt...

/Simon
Johan_1024
Hej!

Anton: var i Sverige bor du?

Det verkar som att jag är lyckligt lottad här i Lund:-)

Vet inte vad jag skulle gjort annars? Hur gör ni? Kör utan vagnskadeförs?

Mvh

Anton
Skövde, nä köra utan vagnskada är inte kul men det beror ju lite på vad man hämtar förstås.
Om ni inte lyckas fixa försäkring så kör på natten. Det gjorde jag och det gick utmärkt. (nästan ingen trafik alls) Lite nervöst var det dock, men det gick bra som tur var.=)

Ny bild 16april-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.