AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.821

Problem med GPS!?

Ar
7
Armando
BMW Z4 3.0 -03
Jag har bytt batteri sen efter de försvann min gps navigation
allt annat fungerar som vanligt.
samtidigt så försvann min BMW-Logga också, och de har ändrats färg och skrivstilen i monitorn.
Bmw göteborg har gjort den lilla felsökningen men dom kunde inte hitta nått.
Min power lampan i själva gps modulen lyser inte de betyder att de finns ingen ström.
Jag blir tacksam om någon har nått förslag el liknande att hjälpa mig med?? /Donald
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har varit med om en hel del i navigatorträsket.
Det du kan göra är att:

1. Koppla ur batteriet under natten och som om det fungerar, men ta bort ev. skivan i din navigator om det finns.
Koppla ev. bort säkringarna som går till navigator och videomodul under ca 10 sek, akta bara så du inte tappar säkringarna bakom batteriet, jobbigt att behöva lyfta ut batteriet för att få tag på den. ;-)

Om inte det fungerar:
2. Koppla bort navigatorns kablar, GPS-sladden, den röda och den blå kabeln, och koppla den blå kontakten som sitter i din videomodul direkt i navigatorn.
(Om navigatorn fungerar ska det komma en bild på slärmen som du är van vid)

Om steg #2 fungerar så pröva att koppla ihop allt som det var från början igen och se om den vill visa navigatorn.

/Hammar
Ar
7
Armando
BMW Z4 3.0 -03
Hej Hammar!!

Jag är jätte tacksam för att du har tagit dig tid och svarat på min fråga.Tack! men jag förstår inte va du menar med dom 10 sek ska jag koppla bort säkringarna och skivan innan jag sätter i batteriet el efter jag satt i den? Mvh /Donald
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hammar:
Kolla denna länk, finns en del, telefoninfo mm.
Länk

///MVH Hasso
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Med säkringarna menar jag egentligen att om man inte vill koppla bort batteriet så kan man plocka bort säkringarna istället och vänta i ca 10-15 sek och sedan sätta i dem igen och slå på tändningen och se om det visas korrekt igen.
Om powerlampan på navigatorn inte lyser så får man kolla varför den inte får ström.
Navigatorn är enkel att koppla loss och titta på.

Det jag skulle göra i ditt fall först är att koppla navigatorn direkt till skärmen via den blå kabeln som nu, förmodligen, sitter på din videomodul.
Om navigatorn får ström där ifrån så måste det vara fel på kablarna som har suttit bakom navigatorn.

Så första prioritet är att kolla varför inte navigatorn får ström egentligen.

hasso: Tack för länken!

/Hammar
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vill ju inte måla fan på väggen men jag vill minnas att man kan förstöra MK-III navigatorn om man bryter strömmatningen till den innan den röda indikatorn på navigatorn slutat blinka och nedstängningen av navigatorn är avslutad. Det tar ca. 25 sekunder.

Mvh, Steaman

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det stämmer.
Tänkte inte på att -01 hade MkIII var helt inne på MkII... :-/
MkIII är mer eller mindre kända för att kunna gå sönder om man inte väntar tills den har kopplat ner.
De rekommenderar att man väntar i 90 sek, för att vara säker om man har MkIII.

/Hammar
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag har en MKII och har samma fel, inga lampor lyser. Jag har testat att ta den blå kontakten direkt ifrån tvmodulen men det hjälpte inte. Sedan så verkar cd mekanismen ha hängt sig för det går inte att stoppa i någon skiva.....den är liksom låst. Men den verkar få stöm ändå för det låter som om att det knäpper i ett relä varje gång man trycker på eject knappen. Det knäpper även till i den när man öppnar och stänger en dörr.

Någon som vet någon lösning?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Har nu kikat lite mera på detta och kommit fram till at det verkar som någon sorts skydds mekanism slår ifrån........den slår till ett relä när man öppnar en dörr men det varkar gå tillbaka efter ca 1sek.

Vad tror ni fel i navin eller kostis någonstans på vägen?

PS: Någon i Karlstad som har en E39 med navi som jag kan få testa att stoppa in min navi i och se om det är den eller sladdarna som bråkar? DS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.