AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
761

Sänkningsfråga E30?

Jag har ett litet dilemma, kan någon svara på vad det är för sänkning på den här bilen? Länk

Finns fler bilder här: Länk

Den känns ruskigt låg, på tok för låg, får knappt in ett finger mellan framdäck och skärm. Vad bör man ha för fjädrar, 40/40 eller 60/40?

Går ju knappt att köra med bilen känns det som, smäller o tar i osv, lyft är bara att glömma utan plankor :)

Mvh Per
Ser ut att kunna vara en så kallad 80/60 sänkning. Men jag är inte säker.
Jag har 60/40 på min, du får väl jämföra nångång när du står bredvid mig. ;-)

/Anton
Mjo, det kan inte vara bara 60 fram, men din ser ju bra hög ut fram för att vara 60? :)
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Det är helt rätt man ska INTE få in ett finger mellan framskärm och hjulet i fram:)

Är det verkligen en 60sänkning i fram Anton Lillsund?
Anton: Din is ser mest ut att vara orginal M-sänkt...!
Regeln med E30 sänkning är att; sänker man 60/40 så får man in knappt två finger mellan hjul och skärmkant fram och ett finger mellan skärm och bakhjul. Naturligtvis beror detta lite på sänkfjädrorna, en del sänker lite mera och andra mindre. Dessutom sjunker sexorna lite mera fram än fyrorna beroende på motorvikten.

P3r: 327'an på bilden är antingen sänkt med 80/60 fjädror, men jag tror helt enkelt att framfjädrorna är kapade en smula.

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

Oavsett hur hög/låg min bil ser ut att vara så är den 60/40 sänkt. ;-)

Innan jag bytte fjädrar och dämpare var den klart högre fram. Jag hade m-tech fjädrar och dämpare innan.

/Anton
Anton: Det där vet du garanterat bäst! =)

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

Kan det möjligtvis bero på tillverkaren av fjädern? Troligt är väl att olika tillverkare har olika utgångsobjekt när dom jämför höjd "före och efter"?

Hur mycket det sänker i verkligheten spelar mindre roll för mig i dagens läge. Faktum är att jag inte vill ha min bil lägre just nu.

Skillnaden mellan mina originalfjädrar och de fjädrar jag monterat i efterhand kan ses här, Länk

/Anton
Jo
49
Johan.P
M5 Touring -93
Jag skriver hemma hos kompisen:

Oki, jo jag får varken in ett finger bak eller fram, men tror ni att 60/40 blir bra? Kommer jag komma upp på lyft?

Vad ska man ha för fjädrar?

Mvh Per
no
245
nos
540iA Touring -99
Anton Lillsund

Går det bra att köra över farthinder med bilen? Besiktningen har inget att säga om det?

Ska beställa fjädrar + dämpare så jag är lite nyfiken.

// Mvh Martin
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
P3r: Lättast och få reda på hur mycket den är sänkt är och ringa upp henne som hade bilen förut =) Garanterat hon och hennes pojkvän som sänkte den .. Fast jag kan ju ha fel =)
Jo
49
Johan.P
M5 Touring -93
Tjo Teres.. hehe jo kan man göra, fast beställde nya fjädrar idag, vart 60/40.. blir nog bra =)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det var bara ett förslag =)
Yup ;)
nos: Ja, min bil klarar sig över farthinder och andra upphöjningar i vägen helt utan problem.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.