|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen installerat stereo, eq och slutsteg i min bmw 525 -89 och nu så har jag självklart fått irreterande generatorvin. Jag har jordat stereo, slutsteg och eq i samma punkt, det ska inte vara något fel där. Har även bytt jordningskabeln ifrån batteriet till chassit till en grövre sort. Drar jag ur lågnivån ur eq försvinner störningen, drar jag en ny lågnivå ifrån eq i luften till slutsteget så är störningarna fortfarande kvar. Kopplar jag däremot ifrån stereon i luften direkt till slutsteget blir det tyst samt ifall jag kopplar en av de två lågnivåkablar jag har dragit under panelerna så är det inga störningar (den trippelskärmade fungerar bra, medans den dubbelskärmade lågnivån tar upp störningar). Nu undrar jag vad mer jag ska kunna kolla, vill helst slippa dra om alltihop och jag skulle bli väldigt glad om jag kunde använda equalizern, som även om den är gammal fungerar väldigt bra. Mvh //Leif | |
|
Höll på hela sommaren med detta problem, fick inte till det 100%. Verkar vara väldigt lätt att få störningar i e34. /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Du har jordslingor via lågnivåkablar-stereo och eq-slutsteg, ett vanligt problem. En jordavbrottsenhet (galvanisk skiljare, jordisolator m.fl namn) på lågnivåkabeln löser säkert problemet, finns hos billjudsbutikerna. Sök på "generatorstörningar" mm så kan du läsa mycket på forumet om liknande problem. FP |
|
|
Om jag har jordslingor i lågnivån, ska det inte "ploppa" i högtalarna när man byter låtar? Är det verkligen det som är problemet, skulle ju visserligen vara enkelt och bra men det är ju lite tråkigt att köpa en jordisolator och så fungerar det ändå inte... Tips på vad man kan prova eller kolla/mäta? Mvh //Leif |
|
|
Tror du får be om lån eller prov hos nån installatör. FP |
|
|
Skaffa jordisolator! Är ett känt problem på BMW, kom in en kille när jag var o installerade larm i min bil på Bra ljud i Bil, Norrk. Killen kom in, började berätta om sittt problem...han hann halvvägs, sen vände sig försäljaren/installatören om o plockade fram en jordisolator! Frågade honom sen, sa att det tyvärr är ett väldigt vanligtproblem! |
|
| Jag har fått ett kraftigt generator surr på senare tid. Till en början fanns det knappt, men nu surrar på så in i h-vete. Någon som vet varför? det var ju nästan helt tyst från början | |
|
Jag vill inte påstå att det är vanligare i BMW än i någon annan bil. Alla kör ju med enpoligt elsystem och chassiet som återledare osv, det flyter alltid små rippelströmmar från laddande generator i bilarna, helt OK vid fungerande elsystem. Man hör så många skrönor om el och elektronik i BMW, som om de vore annorlunda uppbyggda än t.ex en Toyota, MB, Volvo eller vilken som. Nord: Omöjligt att svara på utan att felsöka i bilen: Är något ändrat borttaget eller monterat? Någon kabelisolering kan ha skavts av så att skärmen fått kontakt med chassi på ett olyckligt ställe. Eller en skarv med RCA-kontakter kan ha ändrat läge så att metalldelen (skärmen) på kontakten fått kontakt med chassi osv, det kan vara mycket liknande. Sen kan man inte utesluta nåt fel i slutsteg eller huvudenhet heller, även fel i diodbryggan i generatorn kan ge högre rippel än normalt. FP |
|
|
Tack folke. Ska ta o göra om hela installationen snart, får kolla över alla kablar osv då. Nord |
|
|
O nu helt plötsligt finns det inte minsta generator vin kvar. Och det enda jag har gjort är o vaxa bilen. Skummt det där med elektronik... Nord |
|
| Har man dragit kablaget utanpå karossen kan den effekten lätt uppstå vid vaxning........ | |
| Vax är väl antistat-behandlande, så inget konstigt med det! ;) | |
|
Folke: Verkar som det är mer förekommade på BMW, fråga mig inte varför...killen i butiken frågade, vad har du för bil?, jaha, en BMW, då ska du ha den här! Borde finnas lite belägg för detta, de har ju hållit på några år med installationer i div. bilar på Bra Ljud i Bil!! Är ärage till min första BMW nu, har haft Opel (Huuu!) Ford, Audi o skruvat lite stereo i Saab, aldrig haft Gen-vin, satte i stereo i min BMW, VIPS! som ett brev på posten!!?? Svårt tro att allt detta bara är tillfälligheter?? |
|
|
Nu har jag iaf fått så gott som helt tyst i min bil... Genom att jag jordade eq i chassiet på stereon blev eq ok. Sedan drog jag om lågnivåkablarna, drog de i mitten av bilen under mittkonsolen och fram till eq, behövde bara korsa bilens egna kablar på ett ställe, då kablarna är dragen från ena sidan av bilen till den andra där flera relän sitter. Blev som sagt så gott som helt tyst, det är nog bara jag som inbillar mig att det surrar lite grann när man står stilla och pumpar lite på gasen. Har haft 4 personer i bilen och alla sa att de inte hörde det. Så nu har jag byggt baslåda och monterat alltihop, är väldigt nöjd med resultatet. Jag räknade ut hur stor låda jag behövde, måttanpassade det i bilen och det blev helt enligt planerna. //Leif |
|
|
Blackrose: Be isf de erfarna installatörerna redogöra för skillnaderna i BMW vs andra bilar. Jag tror inte kommer inte att kunna. Att det uppstår potentialskillnader mellan olika punkter i/på chassiet i en bil med laddande generator är ingen brist eller fel, bara en praktisk tillämning av bl.a Lentz lag, en av många i elläran. Samma sak och problemställning är vardagsmat för installatörer och konstruktörer inom TV och ljudstudios, bilar, båtar, flygplan osv. Sen kan man ha tur eller otur med en installation i bilen, det finns mycket som kan påverka. Jag har gott om erfarenheter med generatorstörningar i t.ex Volvo 240-740-850, Golf, Passat, Japs m.fl. I min E39 är det däremot tyst, kan ju iofs bero på att jag har galvanisk isolation på ingången till förstärkaren. Å andra sidan vet jag många original BMW med distribuerad installation, slutsteg osv, och inga störningar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.