AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.089

e39 en "vibrationsbil"?

Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Eftersom jag har trassel med vibrationer i min 540 (97)har jag kollat upp tidigare inlägg i ämnet och nog tycker jag att bmws 5 serie verka vara överrepresenterat när det gäller problem med vibrationer! Är det en svaghet på denna modell eller? En annan sak är att det verkar var rent ut sagt j-gt svårt att emellanåt hitta orsaken till vibrationerna, något som kan få vilken e39 ägare som helst att gå i taket.
Froz-523
Har lite svårt att tro att E39 skulle vara sämre än andra bilar när det gäller vibrationer. Däremot är det nog så att modellen är väldigt bra på att dölja varifrån vibrationerna härstammar, där man på andra modeller direkt kan se orsaken till vibrationerna.
sebbe_bmw
Har aldrig haft problem med vibrationer på min E39or...
Tydligen är 540-modellen överrepresenterad när det gäller vibrationer. Som bekant har 540 en åttacylindrig motor och delar varken drivlina eller främre hjulupphängning med de sexcylindriga e39:orna.
sebbe_bmw
Nä men vet att e34an 540 har lite problem med vibrationer men har aldrig hört nåt om E39

Sebbe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
På min 98:a är det som kommer upp att bytas nu krängringshämmarbussningarna? det låter som ett skakande ljud vid körning på ojämn väg. Sen är väl BMW generellt känsliga med att hjulbalansen skall vara perfekt. jag känner 5g obalans direkt i ratten. För att inte tala om att skivorna slår sig snabbt vid minsta obalans i framhjulen. Stor bil, stor motor gör ju att det blir framtungt. Även om man dimensionerafr för högre vikt är det klar att det sliter. Hur långt har din bil gått? Stora fägar däck sliter också mer än vanliga hjul. På E38 med 27.000mil började framvagnsvibbar komma runt 14000mil först.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har aldrig tidigare ägt någon bil som är så känslig för obalans speciellt orundhet som är så obetydlig att ingen annan bil skulle känna av den, blir väl ännu känsligare med M-chassi. Känner absolut av 5gr fel.
Som normalt är inom torelanserna så kräv en absolut nollbalensering när ni köper nya däck och går det inte kräv att de sätter på ett annat däck.har lånat en balenseringsmaskin för att pröva olika varianter balenserade bort 3gr på ett hjul sedan gick bilen utan minsta vibb åtminstone upp till 180.Samt framför allt
köp kvalitetsdäck så är hälften vunnet från början.
(bilen gått 4000 mil så inget annat var slitet.
MVH

Hasso
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Bilen har gått 14000 mil. Jag kör på originalfälgar och vibreringar/skakningar startade innann jag bytte till vinterdäck, dvs de fanns både före och efter däcksbyte (inkl balansering. Har nu kört bilen mer med felet och det blir värre när den är varm och jag börjar mer och mer luta åt att det har med kardanaxeln att göra. Tror inte att det är ett knutkors för ett trasigt sådant gör ju att det skakar också när man backar bilen. Skakningar känns inte i ratten heller.
Nytt verkstadsbesök nästa vecka=nytt håll i plånkan, förhoppningsvis det sista på ett tag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan mycket väl vara ett "knutkors" men då brukar det kännas i golvet, växelreglage, och det är inte säkert att det vibbar i alla hastigheter.lagringen till kardanen. Drivaxlar.Kan också bero på stötdämpare bussningar framvagnsinställning det finns tyvärr massor av olika anledningar att det vibrerar och man kan ju bli galen för mindre.På min bil var det enbart hjulen,
så det var ju den enklaste varianten.
Kämpa på, för det är en fröjd när det går vibbfritt i alla hastigheter.
MVH

Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pekka, hur känns vibrationerna? Går de att lokalisera? JAg kände av: Obalans i framhjulen, ratten. Obalans i bakhjulen, i främre nackstöden. Styrstag med mer på E38:an, vibrationerna fortplanade sig genom främre delen av torpedtunneln, runt ACpanelen. Som hasso sa, med Mchassie blir bilen än mer känslig för obalans. Min första däcksverkstad kunde inte nollbalansera så när jag bytte däckverkstad löste sig problemet. På min gamla E34 så när skivorna blev lite skeva medförde det att vibrationerna var konstanta, dvsa även när man inte bromsade. I o f s stora skivor är mycket massa.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova om du kan lasermäta rundheten på däcken, det hjälpte mig på sommardäcken. BMW verkar ha ytterst små toleranser som påverkar.

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag tror att mycket av orsaken till att det kan vara problem med obalans på BMW beror på att man har ansträngt sig mycket för att få så låg ofjädrad vikt som möjligt. Detta gör att en obalans på låt säga 10g blir en procentuellt mycket större del av massan som rör sig, men å andra sidan studsar bilen mycket mindre när man kör i gupp och man följer vägbanan mycket bättre... Det är ingen direkt obalans i den bilen jag har nu, men jag vet att minsta lilla sak, typ en sten som fastnat i däcket, kan kännas ganska tydligt. Förmodligen är det samma problem om en dubb lossnar eller så (kag kör dubbfritt själv)... De här problemen har jag inte haft med någon av de bilar av andra märken jag haft tidigare, men man får ju ta det goda med det onda och jag har aldrig tidigare varit så noga med att tvätta och vaxa fälgarna på insidan. En BMW utan obalans går helt suveränt pga den låga ofjädrade vikten, men man måste verkligen vara noga för att slippa obalansen... När det gäller obalans i kardanstänger så kan den uppstå av underredsmassa som hamnat på stången, den är ju från början balanserad utan massa och om det efter en behandling finns 5g mer massa på ena sidan än på andra så skakar det...
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Nu är bilen sen en tid körbar igen. Felet visade sig vara ett trasigt stödlager och trasig CV knut. Stödlagret orsakade enligt verkstan att cvknuten oxå gick. Det märkliga är att det trasiga stödlagret inte upptäcktes på bmw i solna första gången jag lämnade in den. Firman som slutligen lagade bilen var bildelsimporten i Uppsala. Bilen är dock inte 100% nu heller utan jag tror att något mer i drivlinan har tagit stryk. det märks som ett klapper från kardanen vid segdrag på låga varv och då jag kör på "tvättbräda" Körupplevelsen blir förstörd och jag är riktigt sur på bmw i solna som jag tycker har orsakat detta. Det kommer att bli en vända till ARN med det här (till att börja med)En 540 är ju en landsvägskryssare och nu med detta irriterande klapper har bilen raskt förvandlats till ja, jag vet inte vad, suck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.