AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
786

Hjälp vid chip byte på m3

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Min bil har pendlande tomgång när den rullar, tänkte prova att byta till orginalchip för att se om det blir ngn skillnad. Jag har öppnat styrboxen men får inte bort det översta kortet, har lossat alla synliga pluggar o clips men får inte loss det, sitter liksom fast i framkant där kontakterna sitter. Ska man dra det bakåt lr lyfta det uppåt? Ngn som vet?

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Antar att styrboxen på din är likvärdig min...
Jag har bytat chip och jag har för mig att man bände lite där inne i kontakten och drog kortet utåt så släppte de... men de va trixxit... man tror man ska ha sönder de ;-)
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Precis, det är nog samma typ utav box, jag vågade iaf inte bända nåt mera så jag satte tillbaka den, få se om jag orkar göra om det imorgon.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
JN: du va på rätt spår.. vid kontakterna har du 2st "hakar" som du ska bara flytta med en lite skruvmejsel.. sne ere bara o dra ur det lite snett.. det går o som ravve säger så tror man att man tar sönder det..;-)

kolla också efter att din motor inte drar nån tjuvluft, det påverkar tomgången att den vandrar.. bästa sättet e startgas..

/NoFear
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ok, jag hakade loss dessa "hakar" framme vid kontakten men det gick ändå inte, får väl prova att ta i lite mera sen då.

Jag har testat att spraya startgas över insuget utan resultat men jag tänkte ta loss gummibälgen och titta under den imorgon eftersom man inte kommer åt att spraya där. Jag har även testat att byta gasspjällsgivaren, nolla styrboxen och göra rent luftmängdsmätaren också det utan resultat. Till sist provade jag att koppla ur luftmängdsmätaren och då blev det bra. Misstänker att det är fel på denna lr att det är tjuvluft ngnstans efter denna.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Våld behövs inte!
Lossa hakarna som det beskrivs, lyft övre kortet i bakkant där du har flatkabeln som går till det undre. Stick in fingrarna innanför flatkabeln och räta ut vecket på den så du får upp kortet riktigt mycket i bakkant. Dra sedan försiktigt ut kortet ur stora kontakten.

MVH Fredrik
Vart sitter styrboxen??? hittar den fan inte!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.