|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Brummen kräver två nya däck inför sommaren och jag kollade lite på däckonline och det såg billigt ut (Goodyear Eagle F1 225/45-17 för 1400/st). Är det något som skiljer deras däck från de som lokala däckhandlaren vill ha mera för? Kan det vara olika tilvlerkningsland? Däckonline lovar att däcken inte är äldre än 3 år (vanligen nyare än 2 år). Får man vad man beställer och hur lång tid tar det och framför allt, är det fullvärdiga däck? /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk | |
|
Använd sökfunktionen ...:–) / Joakim Länk |
|
|
Jag sökte på däck+import samt på däck+internet innan jag postade men fick inga relevanta träffar. Du som verkar vara kung på sökning, skulle du vilja nedlåta dej att upplysa en fåkunnig om lämpliga sökord eller kanske rent av direktlänkar. /Patrik, uppenbart sökdum /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Hej Patrik. Vänligen prova "däckonline" som sökord och du kommer hitta infon du letar efter, jag lovar :) Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
OK, sökte på däckonline och fick några träffar! Verkar ju vara OK från de flesta! /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Den generella uppfattningen är: Billigt, hyfsat snabba leveranser, samt bra däck från orginaltillverkaren. De ska inte vara något som skiljer mellan däckhandlarens F1or och Däckonlines. Dom ska vara tillverkade i tyskland om allt står rätt till. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
| som allt annat, man får vad man betalar. | |
|
GEN: Utveckla gärna vad har för konkreta grunder till ditt uttalande. Att köpa stora kvantiteter utan mellanhänder försämrar väl inte kvaliten på däcken? Eller påstår du att de inte är samma däck som man köper hos gummihandlaren som du köper hos däckonline? Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
| Däck är ju en färskvara, så om däcken är upp till 2-3 år gammla redan vid inköp så ska ju priset vara därefter också. | |
| GEN: Varför skulle däckonlines däck vara gamla? Finns inga belägg för detta, jag har alltid fått färska däck vid köp från däckonline. | |
|
De GY F1orna jag beställde var 5 månader gamla, vilket jag tycker är fullt acceptabelt. Jag pratade med en god vän som jobbar på en stor däckfirma och deras policy är att alla däck som är yngre än 2 år räknas som nya. Givetvis i förutsättning att de förvaras rätt. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Lär ju knappast vara gamla däck med den omsättningen som tex Däckonline har. Stora inköp och stor marknad (hela Europa) att sälja till. Skulle inte tro att däcken hinner blir så gamla. Många (speciellt däckhandlare i Sverige) har en något antik åsikt om det här sättet att köpa saker, det gäller inte bara däck. |
|
|
Kan inte annat än att le åt synen på internethandel som finns kvar hos folk. "Är det billigt och köpt via nätet är det skit..." Att internethandel är billigare beror på att de inte behöver ha dyra försäljningslokaler, färre anställda, kan förlägga lagret och administration på ort där hyror är mkt billigare samt att de köper in betydligt större kvantiteter än den normale däckhandlaren. Att de skulle leta upp gamla partier med däck är bara trams, däcken som kommer från dessa platser är minst lika färska som de från gummigubben runt hörnet, oftast färskare då de har såpass mycket högre omsättning. Exempelvis så har jag jämfört ett Pirellidäck P6000 dimension 205/50 R16 hos Bilia och däckonline Bilia vill ha 2046kr/st och däckonline 1255.10 kr/st. Skillnaderna är enorma och bilhandeln gör otroliga pengar på dem som ännu inte upptäckt internethandeln eller inte vågar och sprider därför ut dessa farhågor. |
|
|
Däcken jag köpte på däckonline kostar 1550:-st, hos däckgubben ville dom ha 2700:-st. Med dom skillanderna är valet inte svårt. Däcket; Uniroyal rainsport 1 mit felgenrippe 255/40/17 Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
| Och inte var de 2-3år gamla, eller hur? | |
|
Hubbe, jag har inte fått dom än :) Ska berätta när dom kommer... Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Dock kan gummihandlaren skrälla. Köpte av den lokala handlaren 4st 225/45/17 till s80in dunlop sp sport 9000 för 5400:- monterat och klart. Det ena utesluter inte det andra men att däckonline skulle köra med thai och/eller gamla däck är helt fel. |
|
|
Nej, precis. Kommer man viftande med ett utdrag från ex. Däckonline så brukar de grymta lite och sänka sitt pris till ungefär detsamma +en slant för montering/balansering. Så visst går det att pressa deras priser en hel del, vilket tyder på att de har GODA marginaler. |
|
|
GEN: Jag beställde däck i början på mars o fick dem nu (en annan historia) och mina däck är tillverkade 0204, dvs. v2 2004, vilket man inte precis kan klaga på. Så mycket nyare kan man nog inte räkna med. Köpte på Däckonline. Mvh Patrik - en annan Patrik, i samma stad som Patrik ovan ;-) ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Har fått däcken nu, tillverkade i januari 2004. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
JAg köpte Michelin PS 2 där förra året och både priset och servicen var klart godkänt. JAg kan lungt rekommendera ett köp emn man får ha tålamod med att allt inte finns i lager och man bör inte ha bråttom. Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.