|
|
|
|---|---|
|
Om jag forstatt ratt sa skall GPS antennen pa E60 sitta i Hajfenan. Ar det nagon som vet ifall detta ar fallet aven om man inte har navigator i bilen och skulle man i sa fall kunna dra kabel till den for att anvanda den som antenn i tex ett handdatorbaserat navisystem eller ett GPS-baserat billarm? //Örjan C | |
|
Nej. Det som kallas antenn till dessa enheter är egentligen hela GPS-mottagaren inkl antenn. I hajfenan (om den är bestyckad) sitter endast antenndelen, som kan vara aktiv (med förstärkare) eller passiv. Även GSM-antennen brukar sitta i hajfenan, det finns även rena attrapper som styling att köpa. FP |
|
|
Folke: OK, tack sa mycket for detta. Da far jag val fortsatta leva med min andra antenn! //Örjan C |
|
|
folke: Visst är det så som du säger när det gäller E46 men är det verkligen så även för E60? Den ser mycket större ut än den lilla plastplupp som finns på E46:an Jag vet att du har väldigt bra koll på detta och jag har inte kollat närmare på hur det ser ut på en E60:a. |
|
|
Det skulle lätt få plats i både stora och lilla hajfenan. Jag kan inte säga exakt hur just E60 är bestyckad, det varierar väldigt vad gäller fördraget/förmonterat i BMW verkar det. En patchantenn inkl elektronik är inte större än en 5-krona, och även en komplett mottagare är inte så mycket större. En quadrofilarantenn (jepp, rätt stavat) är däremot lite större och cylindrisk men mycket effektivare. Nästan alla kör med pachantenner. FP |
|
|
Har en Blaupunkt TraficPilot och söker en takantenn till den. En gammal NMT antenn skrotas och i hålet i taket tänker jag sätta en "puck" för GPSen. Har sett att det oftast är aktiva antenner, 3-5 volt. Varifrån tar man strömmen till den? |
|
| sorry för inlägget - hade tänkt det skulle bli en egen tråd. | |
|
Beror på. Är det en separat kabel för spänningen på antennen så får man fixa en liten spänningsstabb med rätt utspänning om inte navigatorn har lämplig spänning tillgänglig. Strömförbrukningen är försumbar. Mera vanligt är att spänningen matas ut i samma koaxialkabel som signalen tas in genom. Isf måste navigatorn vara avsedd för extern antenn med spänningsmatning osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.