AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.187

Orolig tomgång vid rullande bil

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej på er!

Jag har precis varit på en verkstad och hämtat m3:an efter att de svetsat en skarv i avgassystemet som hade spruckit. När jag sedan körde hem den upptäckte jag att tomgången är väldigt orolig när jag rullar utan gas med kopplingen nedtryckt och även om jag lägger ur växeln och rullar, den pendlar mellan 4-900 v/min.

Om jag stannar och står still på tomgång så är den däremot helt stabil. Vad kan felet tänkas bero på? Jag trodde först att de glömt att koppla in lambdasonderna efter att de tagit ned avgassystemet, men dessa var inkopplade. Någon som har några förslag?

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Har pratat med verkstaden och säger sig inte ha gjort nåt fel och har heller ingen aningen vad det kan bero på. När jag frågade dem om lambdasonderna så sa de att de inte rört dem utan endast kopplar loss kontakterna och sedan tagit ned systemet och svetsat med sonderna kvar i systemet.

Jag tänker då om de kan tänkas ta skada av att sitta kvar när man svetsar? Hur mäter man förresten lambdasonder för att se om de funkar? Känns onödigt att köpa bägge om bara en är trasig.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Kom igen nu! Jag behöver tips.

Jag har även precis vart ute och provkört efter att ha "nollat" styrboxen, utan förbättring dock...

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Iofs så kanske den borde bluddra och gå orent om det var lambdasonderna och det tycker jag inte den gör, går nog som vanligt förutom den oroliga tomgången...

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
JN...har du en dialog med dig själv..det är ganska unikt! ;)

Skämt & sido..om problemet uppstått efter svetsningen så måste dom ju gjort nått galet!
Åk tillbaka & be dom kolla Lambdasonderna!
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
När ingen kommer med några förslag så får man väl diskutera med sig själv :)

Verkstaden har jag redan provat med, de vill inte hjälpa mig eftersom de hävdar att de inte har nåt med detta att göra.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hur "nollställer" man styrboxen?

///M3
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Lyfter av pluspolen i 15-20 min.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Altså... Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte nolla genom att lyfta av MINUSpolen sisådär 30 minuter???

Två bilar är fler än en..
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Spelar väl ingen roll om det är minus lr plus polen, huvudsaken strömen till styrboxen bryts. Förresten så var det minus jag lyfte av också, brukar ta den eftersom det känns säkrast. Sen kanske det stämmer att det behövs längre än 15-20 min, ju längre desto bättre om man vill vara på den säkra sidan.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nu har jag precis testat att byta gasspjällspotentiometern, utan resultat. Sedan provade jag att rengöra luftmassemätaren då den hade lite smuts på spröten, också detta utan resultat. Provade sedan att koppla ur luftmassemätaren och köra utan och då blev det bra, åtminstone under den korta provturen jag tog.

Det kanske är luftmätaren som är trasig då, men är inte det väldigt ovanligt på m3:or? Tänkte iaf ta och läsa av felminnet innan man börjar köpa grejor, luftmassemätaren är väldigt dyr har jag för mig.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaha..då har jag nollställt min styrbox många gånger i vinter då:)

Den har nollställts när man får skriva in nya datum och grejer i färddatorn då alltså eller?

Föresten Jens: Fan, såg inte jag din bil på blocket?
Eller det kanske var en annan..likt var de i allafall.

///M3
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jo, jag har satt ut den på annons. Förnuftet säger att jag behöver sälja men jag vill nog ha den kvar, vi får se vad som händer, jag tänker inte sälja den om jag inte får det jag vill ha för den iaf. Än så länge är det iaf helt dött, inte en enda spekulant trots att jag har ett ganska vettigt utgångspris jämfört med andra..

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Min bil uppför sig likadant som din JN, men bara ibland.
Alltså så länge som man rullar med kopplingspedalen nertryckt så går tomgången upp och ner litegran. Men så fort man stannar så blir tomgången jämn igen. Detta phenomen har jag även på min Mitsubishi Galant och jag förstår det inte alls.

Min M3:a gör så bara ibland, och nästan alltid efter man har nollställt styrboxen. Alltså innan den har hunnit ställa in sig ordentligt efteråt.

Det verkar tyvärr vara så att M3:orna från den har tidsperioden har lite skönhetsfel.

/Flisan
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nu funkar den klockrent igen, helt stabil tomgång. Jag provade att "nolla " styrboxen igen och sedan köra in den ordentligt eftersom jag bara kört kortare sträckor när jag gjorde det förut. Nu "nollade" jag iaf den och felet var kvar när jag började att köra men efter 7 mils varierad körning så är tomgången perfekt igen, hoppas det håller i sig bara.

Vet inte om det bara var en nollställning utav styrboxen som krävdes lr om nåt av de andra sakerna jag gjort också inverkat, men antagligen var det bara så. Glad är jag iaf och Glad påsk på er!

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.